Подкрепете ни!




Изкуство18 май 2019

Леонардо не довършил „Мона Лиза“ заради болна китка

Великият художник е рисувал еднакво добре и с лявата, и с дясната ръка

Портрет на Леонардо да Винчи
Портрет на Леонардо да Винчи


Италиански учени са стигнали до извода, че Леонардо да Винчи към края ня живота си е страдал от дисфункция на китката, предизвикана от повреден лакътен нерв. Заради тази болест геният не е довършил работата си над „Мона Лиза” и много други картини, съобщава Ars Technica.

Експертите анализирали портрет на художника, рисуван, когато той вече е възрастен, за да открият възможната причина за повредената дясна ръка. Антонио де Беатис (Antonio de Beatis), секретар на кардинала Луи Арагонски, при посещение в ателието на да Винчи забелязал, че ръката на маестрото е парализирана. Затова през последните години от живота му нарисуваните картини са малко – не е можел да държи палитрата и четката.

Досега историците предполагаха, че ръката е била обездвижена заради прекаран инсулт, в следствие на вегетарианска диета, изобилстваща от млечни продукти. Освен това се смята, че великият художник е страдал от контрактура на Дюпюитрен, при която пръстите не се разтварят напълно. Новото изследване сочи, че на портрета на възрастния Леонардо, правен от Джовани Амброджо Фигино, ръката на художника е покрита с дрехата и се намира в свито състояние, което навежда на мисълта за травма.

През април изкуствоведи от галерея Уфици в музея във Флоренция доказаха, че Леонардо да Винчи е бил амбидекстър, тоест еднакво добре си е служел както с лявата, така и с дясната ръка.
Съществуват ли невидими хора? Според науката не, според късото кино – да. Изкуство

Съществуват ли невидими хора? Според науката не, според късото кино – да.

Вижте новия подбор на „Кинематограф“ и може да спечелите брой на Списание 8

Твоя единствена радост да бъде радост да даваш… Изкуство

Твоя единствена радост да бъде радост да даваш…

Три стихотворения за женската същност

Музеят Ел Прадо променя текстовете, описващи картините Изкуство

Музеят Ел Прадо променя текстовете, описващи картините

Целта е да не се засягат хората с увреждания

Всичко е любов Изкуство

Всичко е любов

В памет на Иван Иванов (16 декември 1951 - 31 януари 2024)

„Зима“ – късометражна песен за сняг и лед Изкуство

„Зима“ – късометражна песен за сняг и лед

Кинематограф ни повежда на кино пътешествие сред студовете на планетата

Няма такова нещо като прошка, хората просто имат къса памет Изкуство

Няма такова нещо като прошка, хората просто имат къса памет

Тайните истини на вселената според „истинския детектив“ Ръст Коул

Нас ще ни погуби свободата, която разрешаваме на другите и на себе си Изкуство

Нас ще ни погуби свободата, която разрешаваме на другите и на себе си

103 години от рождението на един от най-големите следвоенни писатели – Фридрих Дюренмат

Любовта започва с големи чувства и завършва с дребни кавги Изкуство

Любовта започва с големи чувства и завършва с дребни кавги

Андре Мороа: „Животът е кратък – това е разбираемо, но в сравнение с кое?“

Белведере показва онлайн 626 изложби от последните 100 години Изкуство

Белведере показва онлайн 626 изложби от последните 100 години

Всяка експозиция от сега нататък ще бъде включена във виртуалната хроника

Повей, буйни мой ветре и всяка болка в нас с обич разпилей Изкуство

Повей, буйни мой ветре и всяка болка в нас с обич разпилей

Преди 52 години си отива от този свят незабравимата Паша Христова

До 7 януари е изложбата на Златю Бояджиев в Двореца Изкуство

До 7 януари е изложбата на Златю Бояджиев в Двореца

12 зали представят творбите на големия български художник

За първи път в България: Мюзикълът „Звукът на музиката“ на сцената на Софийската опера Изкуство

За първи път в България: Мюзикълът „Звукът на музиката“ на сцената на Софийската опера

Премиерата е на 9 януари 2024 г., следващите спектакли са на 10,16, 17, 30 и 31 януари

Литературната награда „Хеликон“ тази година бе присъдена на Теодора Димова Изкуство

Литературната награда „Хеликон“ тази година бе присъдена на Теодора Димова

Отличието е за романа на известната ни писателка „Не ви познавам“

Най-страстното танго е на Карлос Гардел Изкуство

Най-страстното танго е на Карлос Гардел

„Por una Cabeza“ и до днес вдъхновява режисьори и танцьори