Подкрепете ни!




ИзкуствоМихаела Ценкова, снимки Владимир Мачоков / 26 юни 2019

Възел по възел история става

Изпод сръчните ръце на тъкачите в родопското градче Костандово се раждат кралски килими

 
Цялата статия е публикувана в брой 12/2018 г. на Списание 8

Възел по възел история става

Изпод сръчните ръце на тъкачите в родопското градче Костандово се раждат кралски килими


Нишка по нишка изтъкават историята на миналото и пренасят традициите в бъдещето. Преплитат и прехлупват. Възел по възел. И така милиони пъти, за да се появят картините от вълна. Уникални произведения на изкуството, украса в дворците на британскотo кралско семейство и „Версай“,  домовете на херцози, политици и звезди като Мик Джагър.
Изкусни разказвачки на приказки са. От ръцете им се раждат котленските и чипровските маказ и каракачка, но и пищните ориенталски орнаменти, космически пейзажи, налудничави асиметрии и изящните изображения на класическите френски техники обюсон и савонри. Изисква време, усет, да се отдадеш напълно, за да може пръстите сами да те водят. Започваш полека. Стъпка по стъпка, докато дойде моментът, когато става леко като дишането. Еднакво, равномерно, неусетно.

Магичната есен се опитва да ни изостави зад завоя. Впрегнали сме над 200 коня, с които безшумно ще се пренесем в друговремие... миналото и бъдещето ще спрат да бъдат ясно разграничими категории, а словото ще придобие цвят и форма. Мръчкаво и сиво е. Пусто и тихо. Първите снежни парцали вече се спускат от небето. Но само след отварянето на една врата всичко ще се нашари като в приказка. Футуристичното ни елегантно возило Opel Insignia GSi ни отвежда там, където родените от преждата истории ще устоят на столетията, точно както го правят и легендите. Това са разказите от вълна, създадени в килимарския цех в родопското градче Костандово. Едно от малкото кътчета, където тъкаческият занаят е запазен. Тук старите техники продължават да живеят, както са го правили и преди 2500 години. От Древна Персия през страниците на Омировата „Одисея“, та до днес.

Мирис на вълна и уют. Това усещаме, щом влизаме в голямото помещение на цеха. На малки дървени пейки жените стоят и преплитат тънките нишки шарена вълна. Усмихват ни се топло и лъчезарно, а ръцете им не спират нито за миг. Почти не можем да различим контурите на пръстите им заради бързите им и ловки движения. Плетат и със специалния гребен набиват, за да е плътен редът. И всичко това звучи като единен ритъм. Хипнотизира. Едните навиват преждата на кълбета, другите разграфяват с линии шаблоните на маса в ъгъла. Колкото повече ги гледаш, толкова повече се омагьосваш. Замлъкваш от ловките им движения, които сякаш свирят захласно на опънатите като струни на арфа конци.

Навлизаме към последната стая, за да се срещнем с Нино Парпулов, собственика и алхимика на килимарския цех „Хемус“. Виждаме силуета му над дебел тефтер и множество шишета, пълни с течности във всякакви нюанси. Факир е, успява да разработи формулите на точните нюанси само за 3 дни, което обикновено отнема на специалистите година, а досега има разработени над 7 хил. различни цвята...

Насред огромната стая е разстлан като цветна леха готов килим. Върху него боси са насядали тъкачките и подравняват едва забележимите му по-високи нишки. Към щракането на острите ножици се добавя и къкренето на котелното, където преждата се боядисва. Сега чакат силен цвят, затова тя ще остане да преспи. Нино ни уверява, че баграта се поема от материала почти изцяло и в отпадната вода няма следи от нея.

Леко пристъпваме, не искаме да ги притесняваме. Но Нино ни забелязва. Не говори много, вади красивите албуми, показващи килимите произведения на изкуството. Впечатляващите творения са отпътували, за да красят дворци във Великобритания, Франция и Холандия. Но преди да придобият световна слава, Нино се изправя пред една рушаща се сграда, която е обречена на фалит. Благодарение на ентусиазма той успява да възвърне славата на килимарството у нас, и то до невиждани висоти.
Нино е инженер, но от дете има интерес към изкуството и затова се впуска смело в занаята.Всичко прави по усет, както ни казва.



Цехът в родопското градче е на път да бъде закрит
заради промяната в политическата ситуация в страната. До 70-те години занаятът е бил развиван от държавата.
Провеждани са курсове по тъкачество за жените от този район, тъй като възможности за друга работа няма. И така през този период килимарките наброяват около 2 хиляди. Но малко по-късно рязко навлиза конкуренцията от Китай, бълваща машинно производство, непобедимо по отношение на цената, а и модата вече диктува друг стил. След 89-а хиляди квадратни метри гладко тъкани чипровски и котленски килими  остават на склад непродаваеми...

Въпреки това Нино Парпулов се наема с налудничавата идея да възроди цеха и да даде работа на опитните килимарки. През първите 5 години залагат на масовото производство, за да изплатят дълговете. И ако у нас традиционните килими са забравени, то в САЩ се влюбват в характерните символи маказ и дърво на живота. В двете столици на тъкачеството у нас - Котел и Чипровци, няма кой да изпълни поръчката. Макар чипровските килими днес да са обявени от ЮНЕСКО за нематериално културно наследство, то с времето все по-малко остават тези, които помнят тънкостите на занаята.

А има и друго условие, което прави задачата по-трудна. Купувачите искат цветове, различни от оригиналните. Една от трудностите да се изпълни задачата се дължи на факта, че до този момент в Костандово се тъкат основно т.нар. вързани килими като персийските. Но Нино намира обучени в Панагюрище на гладко тъканата двулицева техника, които включва в екипа си. За малко над половин година се преквалифицират повече от 400 тъкачки. Но въпреки успеха положението никак не остава розово.



Пътят към кралския двор и световния успех
идва с щастливата среща на Нино Парпулов с англичанина Дейвид Брамфорд, който се занимава с реставрация и консервация на килими антики. Тепърва предстои на всички да се стиковат като екип, за да потръгне. А това става по най-добрия начин, защото цялото семейство Парпулови участва в процеса. Синът Тодор отговаря за дизайна, Надя е мениджър, а Нино създава цветовете и следи всички етапи по направата на килимите. Затворили кръга, те влагат цялото си сърце и се захващат с неизпълними задачи...

Трябва да изработят 18-метров килим за лятната резиденция на кралица Виктория „Озбърн Хаус“ на о-в Уайт. До този момент няма стан, който да може да поеме такова чудовище, както го наричат тъкачките не без чувство за гордост. Този, който се появява в Костандово, става най-големият стан в Европа със своите 8 метра. Оказва се, че за кралската поръчка са се борили няколко фирми, но се отказали, щом дошъл моментът на изпълнението заради невероятната сложност и размери.
 „Причината да не се работи на толкова голяма ширина е в това, че се изисква невероятна екипна работа, а капаните за направата на толкова голям килим са много. Дори една малка грешка може да унищожи вече положения труд, а цехът ни можеше да фалира изцяло с един такъв провал дори заради дребен пропуск“, разказва Нино. Може да „изплесне“ – да се изкриви и размине дизайнът. Но те поемат риска въпреки недоверието, че шансът им за успех е минимален. 26 жени работят на 6 смени 8 месеца. Тъй като килимът ще бъде разделен на 3 части и след това съшит, цели три месеца тъкачките изработват мостри, за да успеят всеки път да са абсолютно идентични. И да, получава се. „Успях да направя така, че да заработят като една“, спомня си Парпулов, а кралският килим успява да стигне преди уречения срок.



Нещо повече, Нино Парпулов решава, че ще съчетае френската техника от XIV в.
, наречена обюсон, с характерните български като създаде... двулицев уникат. Но ако при котленския килим има 12 цвята и плоско изображение, то тук те са в пъти повече. И така, както гласи традицията, кралският килим от едната страна ще може да се използва поне двеста години, а след като се обърне, ще е идентичен, но нов и ярък, какъвто е бил още при излизането му изпод ръцете на умелите майсторки.

Елизабет II лично присъства на откриването на музея на о-в Уайт и е силно впечатлена от шедьовъра, дошъл от Родопите. След този успех макар никой от семейство Парпулови да не може да стигне лично до Англия, за да види на живо творението, започват да валят различни поръчки и все с аристократичен привкус.
Килими си поръчват от британската Национална организация за запазване на културното наследство, кабинета на британския министър-председател Тони Блеър, историческата резиденция „Девентър“ в Холандия, замъка „Пенрин“ в Уелс, благородната английска фамилия Гудууд за едноименния замък, кралица Беатрис в Холандия, още много частни имоти и държавни учреждения в Европа. Известният музей „Албертина“ във Виена, където се съхраняват невероятните платна на Климт, Сезан и Пикасо, също е постлан с български килим от Костандово. Лично от тях си поръчват внучката на Уинстън Чърчил, рок легендата Мик Джагър, а принц Чарлз решава неговият подарък за младото семейство на Кейт и Уилям да бъде също изтъкан в Родопите уникат…

Цялата статия е публикувана в брой 12/2018 г. на Списание 8
Купи броя от тук


Най-близкото нещо до телевизионно съвършенство Изкуство

Най-близкото нещо до телевизионно съвършенство

Сериал на Нетфликс развълнува до сълзи милиони зрители и разбуни теми табу

Антони Боксеров – многолик и дързък Изкуство

Антони Боксеров – многолик и дързък

„Всеки, който ме познава, знае, че съм много далеч от високомерието. Но съм голям ентусиаст, а нищо велико не е постигнато без ентусиазъм.“

За любовта в самота Изкуство

За любовта в самота

98 години от рождението на Габриел Гарсия Маркес

Вярвайте в надеждата, вярвайте в себе си, разпръсквайте любов, а не омраза Изкуство

Вярвайте в надеждата, вярвайте в себе си, разпръсквайте любов, а не омраза

Ейдриън Броуди с най-дългата реч в историята на Оскарите

Изкуство извън каноните и оковите на академичните традиции Изкуство

Изкуство извън каноните и оковите на академичните традиции

„Съвременни български наивисти“ е единствена по рода си книга в България за последните 40 години

Ако един писател е морален, той пише лошо Изкуство

Ако един писател е морален, той пише лошо

Сгрешена диагноза кара Антъни Бърджис да напише пет романа за година

„Нямам мобилен телефон. Никога не съм изпращал имейли.“ Изкуство

„Нямам мобилен телефон. Никога не съм изпращал имейли.“

Актьорът Кристофър Уокън има само „сателитна антена в дома си“

Ние всички сме само възрастни деца, които се суетят, преди да намерят покой Изкуство

Ние всички сме само възрастни деца, които се суетят, преди да намерят покой

193 г. от рождението на Луис Карол – най-добрият писател сред математиците

Джордж Оруел – Пророк на тъгата Изкуство

Джордж Оруел – Пророк на тъгата

Надали днес някой се съмнява в безсмъртието на Биг Брадър. И това е повече от притеснително...

... Образ на бъдещето? Представете си ботуш, стъпкващ човешко лице Изкуство

... Образ на бъдещето? Представете си ботуш, стъпкващ човешко лице

75 години от смъртта на великия антиутопист Джордж Оруел

Идеите съществуват извън нас самите, свързани сме в някаква абстрактна земя Изкуство

Идеите съществуват извън нас самите, свързани сме в някаква абстрактна земя

Дейвид Линч: Подобно на светлината, тъмнината произлиза от отражението на света

Деми Мур: Сценарият и Вселената ми казаха, че имам още какво да свърша Изкуство

Деми Мур: Сценарият и Вселената ми казаха, че имам още какво да свърша

Никога няма да сме достатъчно силни, красиви или успешни, нека с любов правим това, което е важно за нас

Вчера почина авторът на „Вчера“ Изкуство

Вчера почина авторът на „Вчера“

Владимир Даверов ни остави разкази, филми, романи, тревожни прозрения и крилати фрази