Ще бъде ли спасена една от най-великите картини?
Можете да наблюдавате „Викът" онлайн в работното време на музея
Две години след грабежа се смята, че картината е загубена завинаги, докато норвежката полиция мистериозно успява да я открие и върне на човечеството през август 2006 г.
Въпреки че е оцеляла след кражбата, „The Scream“ все още е изложена на опасност. Този път не е застрашена от крадци, а от лишаване на собствения си колорит заради влагата във въздуха.
Някои фрагменти на картината, където Мунк използва кадмиево жълта боя, започнали да губят цвят и да се ронят. За да се защити, платното е било съхранявано в климатично контролирано пространство в музея на Мунк и рядко е било излагано в залата от завръщането му през 2006 г. Неотдавна международен екип от химици, воден от изследователи от Националния съвет за изследвания в Италия, се приближи до истината какво се случва с боята и как най-добре да се запази картината.
Мунк използва един вид кадмиеви сулфидни жълти бои, които са били популярни и сред няколко други художници от онова време. Изследвайки роненето на боята в няколко други картини, изследователи и реставратори известно време вярват, че кадмиево жълтото реагира на светлината. Но картината е далеч от нея. Тогава?
Учените използвали различни спектроскопични и рентгенови техники, за да изследват жълтите области на картината, както и малки фрагменти от люспите на разтрошилата се боя. Създадени са и няколко проби с подобна боя, за да се наблюдава как ще реагира тя при ускорен процес на амортизация. В неотдавнашна статия в Science Advances те показаха резултатите от тези експерименти. Предполага се, че повредата е резултат от окисляването на сярата в боята - но това не е причинено от излагане на светлина.
Причината за ронещата се жълта боя била влагата във въздуха. Ако относителната влажност се поддържа под 45%, кадмиевият сулфид в боята е по-малко вероятно да се превърне в кадмиев сулфат.
Междувременно картината все още е в музея на Мунк, при относителна влажност около 50%. (И можете да я разгледате в реално време онлайн в работното време на музея.)
Още по темата:
Колко здраво жените стискат веригите, които ги оковават!
124 г. от рождението на майката на Скарлет О'Хара – Маргарет Мичъл
Донесе ми от ветрове заръка, пожари звездни, за да не тъжа...
91 години от рождението на Евтим Евтимов
За паралелните вселени на войната и мира
Турски дигитален художник преплете два свята в невероятно въздействащ колаж
На 23 октомври идва „Най-смешното шоу завинаги навсякъде и само за вас”
„Заглавието е иронично, но и не е, тъй като живеем във века на рекламата“, намига Ива Тодорова
Разширих си клетката, за да не могат да ме дърпат и скубят
На 92 г. почина големият български художник Иван Вукадинов
Подбрани филми за Земята и Космоса ще се излъчват безплатно в столични паркове
На прожекциите в идните дни може да спечелите и брой на Списание 8
Това, което другите наричат лудост - за мен е единственият разумен начин да обичаш
Франзсоаз Саган: Нищо не предизвиква ревност така, както смехът
Картина на ван Гог разкрива дълбоко разбиране на природните феномени
Изследват дали художникът е изучавал процесите на атмосферната турбуленция или просто е бил крайно наблюдателен
Когато една врата се затваря и друга се отваря, вероятно си в затвора
Вечните смешки на Джон Клийз от „Монти Пайтън“
40-ото издание на Аполония завърши с вълнуващ концерт на „Фондацията“
Кирил Маричков беше удостоен със статуетката – знак на „Аполония“, за участието му през годините във Фестивала
Какво би било човечеството, ако не познаваше цветята?
Мълчанието е елементът, в който великите неща се оформят, пише авторът на „Синята птица“
Виена търси нов оригинален прочит на валса „На хубавия син Дунав“
Обявен е международен конкурс за нестандартно изобразяване на вечната музика
Ален Делон: „Бих могъл да ударя човек, но не и животно“
Светът скърби за своя любимец от киното - мъжа с най-дълбокия син поглед и с най-пленителната усмивка
Х.Уелс: Всички имаме свои машини на времето
Никой не би повярвал, че този свят е наблюдаван отблизо от интелекти, по-големи от човешкия