Подкрепете ни!




ИзкуствоМария Бончева / 28 януари 2022

„Екологична независима книга – мисията възможна“

Кампанията за съвместно финансиране на печата на „Дара и първият полет“ събра 90% от крайната си цел

„Екологична независима книга – мисията възможна“
Адриана Герасимова е творец, който работи в областта на визуалната концепция и реклама вече над десет години. Познавате я от представяния в отделни броеве на Списание 8. Тя е и наш външен сътрудник. Скоро я преоткрихме в нова светлина. След четиригодишен период на творческа работа, дебютира със своята книга за деца и родители. „Дара и първият полет“, може би първата българска книга на екологична тематика за малки и пораснали деца, е факт.

Нейната кампания по споделено финансиране стартира на 21 януари. За по-малко от седмица книгата събра 90% от крайната си цел.Хората са съпричастни с каузата й, дори в този труден и разделен момент. Може би защото започваме да осъзнаваме, че планетата е на всички ни и отговорността ни към нея е споделена. Също като кампанията за първия тираж на тази привидно детска, привидно екологична книга.

Ако усещате каузата на „Дара и първият полет“, като своя, последвайте линка и дарете сума според желанието и възможностите си. Може да подкрепите начинанието с направена регистрация в платформата Kickstarter, която отнема само няколко клика. За „Дара и първият полет“ може да следите тук.

- С какво Дара е по-различна от останалите детски книги?
- С нищо и с всичко. „Дара и първият полет“ е моята капсула от време, така както я видя и малката Дара. Тя е светът такъв, какъвто ми го разкриха героите ми. Това я прави с нищо различна от всяка друга книга, отражение на света на автора и в същото време уникална. Но за мен тя е различна най-вече с това, че е реална.



За разлика от книгите, с които моята генерация израсна, тя е здраво стъпила на земята, защото нямаме време за фикции. Ние вече проектираме този някога абстрактно звучащ апокалиптичен сюжет. И това ме ужасява, до степен, че дори когато действам, се чувствам с вързани ръце. На моменти чувствам нещата необратими. И единствената надежда в мен остава упованието в Твореца и вярата в чистотата на генерацията, която тепърва идва. И макар с друг чип, съм убедена, че ако ние като родители не преосмислим ценностната си система, то бихме проектирали отново същите грешки и в нея. Затова намирам начинанието за изключително отговорно и неотложно.

- Какво те вдъхнови и какви си посланията на текста и илюстрациите?
- Всъщност книгата беше отключена от едно потресващо документално видео на фотографа Пол Никлън. То проследяваше последните моменти на една полярна мечка – ходещо привидение на някогашния величествен хищник. Вероятно тя беше преплувала стотици километри в търсене на твърда земя, от която да ловува, поради топенето на ледниците в нейния собствен ареал. Тези финални минути документираха жалките опити на животното да се държи на краката си, докато се рови в контейнер за боклук, някъде на Канадския остров Бафин.

Никога не ще забравя черния, угасващ поглед на това животно. В този момент аз му обещах да направя нещо, каквото и да било, за да осмисля неговия край. Да предам посланието му, а то за мен прозвуча така: Ние всички сме част от един грандиозен организъм, чиито баланс е съграждан и усъвършенстван в продължение на милиони еволюционни години. Тъжните факти говорят, че хората сме способни да разклатим този баланс едва за няколко столетия.

И ако днес тази мечка, на другия край на света е потърпевша от нашето егоистично съществувание, то утре ще сме ние. Рано или късно ще трябва да се изправим лице в лице с нашето собствено отражение. Жалко е, защото сме изпратени на този свят като разумен вид с градивен потенциал. Въпросът е да се огледаме и да сложим спирачки на егото си.

- Защо го правиш?
- Отговорът е прост, но трудно приложим.  Бих искала един друг свят за дъщеря ми, нейната генерация и всяка следваща.  Бих искала тя да познава полярната мечка и всяко друго невероятно създание, част от Земния баланс, не само от документалните кадри и от последните останали живи представители в изкуствената среда на зоопарковете. Бих искала да знам, че съм направила своя опит да сме различни. И ако някой ден необратимостта все пак стане реалност, да знам, че не съм наблюдавала безучастно. Както казват мъдрите хора „Работим за безсмъртието на душите си, а не за телата си.“



- Защо илюстрациите са монохромни, какво целиш с това?
- Целя фокусиране върху важното, есенцията.  Имам един любим цитат на документалния фотограф Себастиао Салгадо, който казва, че цветът разсейва от съдържанието. За мен всичко зависи от самата концепция. В този случай тя е не само за деца. От самото начало, представата за тази книга се загнезди в главата ми като послание за малки и големи. Затова и захаросването като подход, ярките цветове, отпаднаха като прийом. Всъщност излях илюстрациите, а до голяма степен и текста като продиктувани, без да задавам въпроси, без човешки анализ. На прима виста. Мисля, че нямах избор.

Моите преподаватели в Академията ме научиха, че добрият рисувач може да работи с всичко, дори с простичък молив и пак да завладее публиката.  Езикът на илюстрациите е традиционен и простичък, лишен от ефекти. Идеята на цялата книга е автентичност и аналогово послание, близост с естественото.  Ефектът на състареност, който търся, е постигнат чрез една идея по-жълта тоналност на хартията, на която ще се печата. Исках моите праисторически приятели да се чувстват уютно и на място на страниците на книгата. Арктикът присъства като тоналност в цялата книга, търсен е определен пантон на цвят, който да ни пренася на подсъзнателно ниво там.

-  Какви са следващите стъпки в проекта Дара след издаване на печатното издание на български и английски?
- Колкото повече, толкова повече! както би казал Пух. Наистина зад този дебют тлее мечата за промяна на съзнанието на хората.  Следващите стъпки на Дара и проектът, чрез който тя идва, са да се разраства на ниво предаване на посланието. Книгата идва тук, за да ни напомни за съществуването на ареали и животни, които ще загубим преди да опознаем напълно.

Идва сега, за да ни запознае с тези герои, които можеха да са всички други, било то орангутаните в изсичаните дъждовни гори в Индонезия, или горилите в последните дъждовни гори на Африка, или застрашените животни от умишлените палежи в Амазония, или последният бял носорог, или намаляващата популация на слоновете, или изчезващите пчели, в следствие масовата употреба на пестициди, или измиращите корали поради глобалното затопляне, или свъх-риболова, или незаконното китоловство, или масовите развъдници за животни, или, или, или …

Истината е, че проблемът „Неразумен човек“ е глобален и жестоко прогресиращ, особено сега в условия на медийно затъмнение за сметка на едни други новини. Хората сме се вкопчили в живота, който познаваме със зъби и нокти, без реално да се замислим, че тези катаклизми идват в следствие на същия този порочен светоглед на доминантен вид.



Е, Дара е тук, за да извика от името на пренебрегваните и сега едва започва. Надяваме се, предстоят лекции с учени, които да съпроводят премиерите на книгата, ако не реални срещи, то виртуални, партньорства с природозащитни организации с традиции в мониторинг и действия в посока защита на даден ареал.  Надявам се в бъдещия сайт да има и блог, в който да споделяме всички новости и улеснения във връзка с възможния природосъобразен начин на живот. Приложими научни постижения в тази област, новини и вдъхновяващи каузи на призвани и отдадени хора. Ще спомена само някои от тях –  Дейвид Атънбъро, Джейн Гудол, капитан Пол Уотсън.

Още с кампанията на пилотното издание се надяваме да съберем и средства за пъзели с любимите ви илюстрации, които да редите цялото семейство. По този начин ще се събирате, ще си задавате въпроси и отговори, ще пътувате до далечните дестинации на белугата, гренландския кит и кайрата, но най-вече ще съпреживеете връзката си с природата.

Важно е да знаете, че „Дара и първият полет“ няма да допринесе за обезлесяването на планетата ни. Тялото на книгата ще е изработено от висококачествена рециклирана хартия, а твърдите й корици ще са от хартия от сертифицирани гори. Проучваме варианти и за изпращане по пощата в дългосрочно разградими материали.

Още по темата:

Колко здраво жените стискат веригите, които ги оковават! Изкуство

Колко здраво жените стискат веригите, които ги оковават!

124 г. от рождението на майката на Скарлет О'Хара – Маргарет Мичъл

За паралелните вселени на войната и мира Изкуство

За паралелните вселени на войната и мира

Турски дигитален художник преплете два свята в невероятно въздействащ колаж

На 23 октомври идва „Най-смешното шоу завинаги навсякъде и само за вас” Изкуство

На 23 октомври идва „Най-смешното шоу завинаги навсякъде и само за вас”

„Заглавието е иронично, но и не е, тъй като живеем във века на рекламата“, намига Ива Тодорова

Черен кон ли умира там на белия сняг... Изкуство

Черен кон ли умира там на белия сняг...

На 79 г. си отиде Кирил Маричков

Разширих си клетката, за да не могат да ме дърпат и скубят Изкуство

Разширих си клетката, за да не могат да ме дърпат и скубят

На 92 г. почина големият български художник Иван Вукадинов

Подбрани филми за Земята и Космоса ще се излъчват безплатно в столични паркове Изкуство

Подбрани филми за Земята и Космоса ще се излъчват безплатно в столични паркове

На прожекциите в идните дни може да спечелите и брой на Списание 8

Това, което другите наричат лудост - за мен е единственият разумен начин да обичаш Изкуство

Това, което другите наричат лудост - за мен е единственият разумен начин да обичаш

Франзсоаз Саган: Нищо не предизвиква ревност така, както смехът

Картина на ван Гог разкрива дълбоко разбиране на природните феномени Изкуство

Картина на ван Гог разкрива дълбоко разбиране на природните феномени

Изследват дали художникът е изучавал процесите на атмосферната турбуленция или просто е бил крайно наблюдателен

Как умира лимоновото дърво Изкуство

Как умира лимоновото дърво

Когато бунтът на плодородието вещае погибел

40-ото издание на Аполония завърши с вълнуващ концерт на „Фондацията“ Изкуство

40-ото издание на Аполония завърши с вълнуващ концерт на „Фондацията“

Кирил Маричков беше удостоен със статуетката – знак на „Аполония“, за участието му през годините във Фестивала

Какво би било човечеството, ако не познаваше цветята? Изкуство

Какво би било човечеството, ако не познаваше цветята?

Мълчанието е елементът, в който великите неща се оформят, пише авторът на „Синята птица“

Виена търси нов оригинален прочит на валса „На хубавия син Дунав“ Изкуство

Виена търси нов оригинален прочит на валса „На хубавия син Дунав“

Обявен е международен конкурс за нестандартно изобразяване на вечната музика

Ален Делон: „Бих могъл да ударя човек, но не и животно“ Изкуство

Ален Делон: „Бих могъл да ударя човек, но не и животно“

Светът скърби за своя любимец от киното - мъжа с най-дълбокия син поглед и с най-пленителната усмивка

Х.Уелс: Всички имаме свои машини на времето Изкуство

Х.Уелс: Всички имаме свои машини на времето

Никой не би повярвал, че този свят е наблюдаван отблизо от интелекти, по-големи от човешкия