Дали-Фройд. Обсесия
Виенски музей събира двама титани в ексцентрична взаимосвързаност
Лебеди, отразени в слонове © Salvador Dalí, Fundació Gala-Salvador Dalí / Bildrecht, Wien 2022 / Foto: Robert Bayer, Bildpunkt
Докато разговаря на ум с него, художникът се вдъхновява от този град и изкуството, което открива там на всяка крачка. Първата и всъщност единствена среща между двамата е през лятото на 1938 г. в Лондон. Запознанството между двамата гении става благодарение на английския меценат и колекционер Едуард Джеймс и австрийския писател Стефан Цвайг.
Изложбата във Виена, озаглавена „Дали – Фройд. Обсесия” е посветена на влиянието на основателя на психоанализата и неговите теории върху сюрреалистичното творчество на гениалния испански художник и за първи път представя творбите на Дали в този контекст. Изложбата проследява хронологично творчеството на Дали от момента, в който той открива Фройд за себе си, до тяхното запознанство в Лондон.
Експозицията запознава посетителите със сложните семейни отношения, отразени в неговото изкуство, след това с Мадрид през 20-те години на миналия век, когато сюрреалистът се запознава с идеите на Фройд в испанското издание на „Тълкуване на сънища“.
Подбраните близо 100 картини, рисунки, предмети, фотографии, филми, книги, списания, писма и други документи проследяват почти маниакалната обособеност на Дали от идеите на психоанализата. Характерни за ексцентричния испанец са картините, където той използва двойни изображения. В зависимост от фокуса там могат се видят различни мотиви. Една от най-известните негови картини с двойно изображение, която също е включена в изложбата, е „Лебеди, отразени в слонове"(1937).
Още по темата:
Колко здраво жените стискат веригите, които ги оковават!
124 г. от рождението на майката на Скарлет О'Хара – Маргарет Мичъл
Донесе ми от ветрове заръка, пожари звездни, за да не тъжа...
91 години от рождението на Евтим Евтимов
За паралелните вселени на войната и мира
Турски дигитален художник преплете два свята в невероятно въздействащ колаж
На 23 октомври идва „Най-смешното шоу завинаги навсякъде и само за вас”
„Заглавието е иронично, но и не е, тъй като живеем във века на рекламата“, намига Ива Тодорова
Разширих си клетката, за да не могат да ме дърпат и скубят
На 92 г. почина големият български художник Иван Вукадинов
Подбрани филми за Земята и Космоса ще се излъчват безплатно в столични паркове
На прожекциите в идните дни може да спечелите и брой на Списание 8
Това, което другите наричат лудост - за мен е единственият разумен начин да обичаш
Франзсоаз Саган: Нищо не предизвиква ревност така, както смехът
Картина на ван Гог разкрива дълбоко разбиране на природните феномени
Изследват дали художникът е изучавал процесите на атмосферната турбуленция или просто е бил крайно наблюдателен
Когато една врата се затваря и друга се отваря, вероятно си в затвора
Вечните смешки на Джон Клийз от „Монти Пайтън“
40-ото издание на Аполония завърши с вълнуващ концерт на „Фондацията“
Кирил Маричков беше удостоен със статуетката – знак на „Аполония“, за участието му през годините във Фестивала
Какво би било човечеството, ако не познаваше цветята?
Мълчанието е елементът, в който великите неща се оформят, пише авторът на „Синята птица“
Виена търси нов оригинален прочит на валса „На хубавия син Дунав“
Обявен е международен конкурс за нестандартно изобразяване на вечната музика
Ален Делон: „Бих могъл да ударя човек, но не и животно“
Светът скърби за своя любимец от киното - мъжа с най-дълбокия син поглед и с най-пленителната усмивка
Х.Уелс: Всички имаме свои машини на времето
Никой не би повярвал, че този свят е наблюдаван отблизо от интелекти, по-големи от човешкия