Тото Кутуньо – вечният втори на фестивала в Санремо
Младите почти не познаваха песните му, родителите им се правеха, че не го слушат, но си тананикат и до днес „Лашатеми кантаре“
Тото и неговата музика бяха част от колективния блян на осемдесетте и деветдесетте години на миналия век. „Lasciatemi cantare“ (оставете ме да пея – от ит.) беше мем преди да съществуват социалните медии. Това беше поговорка, клише, крилата фраза, но от парчето бяха продадени милиони записи. Въпреки че никой не си признаваше, че я е слушал.
Тото, роден като Салваторе в провинция Карара през 1943 г., започва рано да се занимава с музика, още в началното училище. Подтиква го баща му – взема го за барабанист в селската група, в която е свирил. Следват първите опити с малки банди. Дебютният му запис е през 1965 г. като барабанист на Toto and the tati. През 1976 г. с Albatros заемат трето място на музикалния фестивал в Санремо. Тото продължава да работи с групата, но успоредно с това търси светлината на прожекторите като солист. През 1977 г. излиза хитът Donna donna mia – в телевизионната викторина на Майк Бонджорно Scommettiamo che... Викат го със себе си за турнета в чужбина Мигел Босе, Джони Холидей и Мирей Матийо. Адриано Челентано, който пее Soli, никога не забравя да спомене, че Тото е автор на парчето. През 1979 г. Soli оглавява класациите. Следващият хит на Тото е на следващата година - Il tempo se ne va.
L'italiano, неговият международен хит, през 1983 г. е класиран едва на пето място. Стих след стих песента описва портрета на една простичка, твърде стереотипна Италия, съставена от католицизъм и футбол, любов и спагети ал денте, сърца и любов. Парчето е написано в съавторство с Кристиано Минелоно и било предназначено за Челентано, но той отказва да го изпее.
През 1990 г., за да затвърди международното си присъствие, Тото пее дует в Санремо с Рей Чарлз (Gli amori) и побеждава в конкурса за песен на Евровизия с Together: 1992, песен с проевропейски произход.
Когато популярността му в Италия започна да намалява в края на 90-те години, бившите комунистически страни го приветстват като идол именно защото публиката го идентифицира с фестивала Санремо – единственият отворен прозорец към западната музика, разрешен от режимите преди падането на Стената.
Текстовете на Тото са елементарни и директни. В песните му липсва напрежение от експериментиране или интелектуални амбиции. Самият той признава, че е прибягвал до „бръснарските акорди“, препратката към Севиля от Росини, за да подчертае хармоничната простота на неговата композиция. Критиците никога не са го оценявали точно поради тази причина. Но той пък никога не е обръщал внимание на критиките, които са се сипали по негов адрес не веднъж през годините.
Още по темата:
Колко здраво жените стискат веригите, които ги оковават!
124 г. от рождението на майката на Скарлет О'Хара – Маргарет Мичъл
Донесе ми от ветрове заръка, пожари звездни, за да не тъжа...
91 години от рождението на Евтим Евтимов
За паралелните вселени на войната и мира
Турски дигитален художник преплете два свята в невероятно въздействащ колаж
На 23 октомври идва „Най-смешното шоу завинаги навсякъде и само за вас”
„Заглавието е иронично, но и не е, тъй като живеем във века на рекламата“, намига Ива Тодорова
Разширих си клетката, за да не могат да ме дърпат и скубят
На 92 г. почина големият български художник Иван Вукадинов
Подбрани филми за Земята и Космоса ще се излъчват безплатно в столични паркове
На прожекциите в идните дни може да спечелите и брой на Списание 8
Това, което другите наричат лудост - за мен е единственият разумен начин да обичаш
Франзсоаз Саган: Нищо не предизвиква ревност така, както смехът
Картина на ван Гог разкрива дълбоко разбиране на природните феномени
Изследват дали художникът е изучавал процесите на атмосферната турбуленция или просто е бил крайно наблюдателен
Когато една врата се затваря и друга се отваря, вероятно си в затвора
Вечните смешки на Джон Клийз от „Монти Пайтън“
40-ото издание на Аполония завърши с вълнуващ концерт на „Фондацията“
Кирил Маричков беше удостоен със статуетката – знак на „Аполония“, за участието му през годините във Фестивала
Какво би било човечеството, ако не познаваше цветята?
Мълчанието е елементът, в който великите неща се оформят, пише авторът на „Синята птица“
Виена търси нов оригинален прочит на валса „На хубавия син Дунав“
Обявен е международен конкурс за нестандартно изобразяване на вечната музика
Ален Делон: „Бих могъл да ударя човек, но не и животно“
Светът скърби за своя любимец от киното - мъжа с най-дълбокия син поглед и с най-пленителната усмивка
Х.Уелс: Всички имаме свои машини на времето
Никой не би повярвал, че този свят е наблюдаван отблизо от интелекти, по-големи от човешкия