Тото Кутуньо – вечният втори на фестивала в Санремо
Младите почти не познаваха песните му, родителите им се правеха, че не го слушат, но си тананикат и до днес „Лашатеми кантаре“
Тото и неговата музика бяха част от колективния блян на осемдесетте и деветдесетте години на миналия век. „Lasciatemi cantare“ (оставете ме да пея – от ит.) беше мем преди да съществуват социалните медии. Това беше поговорка, клише, крилата фраза, но от парчето бяха продадени милиони записи. Въпреки че никой не си признаваше, че я е слушал.
Тото, роден като Салваторе в провинция Карара през 1943 г., започва рано да се занимава с музика, още в началното училище. Подтиква го баща му – взема го за барабанист в селската група, в която е свирил. Следват първите опити с малки банди. Дебютният му запис е през 1965 г. като барабанист на Toto and the tati. През 1976 г. с Albatros заемат трето място на музикалния фестивал в Санремо. Тото продължава да работи с групата, но успоредно с това търси светлината на прожекторите като солист. През 1977 г. излиза хитът Donna donna mia – в телевизионната викторина на Майк Бонджорно Scommettiamo che... Викат го със себе си за турнета в чужбина Мигел Босе, Джони Холидей и Мирей Матийо. Адриано Челентано, който пее Soli, никога не забравя да спомене, че Тото е автор на парчето. През 1979 г. Soli оглавява класациите. Следващият хит на Тото е на следващата година - Il tempo se ne va.
L'italiano, неговият международен хит, през 1983 г. е класиран едва на пето място. Стих след стих песента описва портрета на една простичка, твърде стереотипна Италия, съставена от католицизъм и футбол, любов и спагети ал денте, сърца и любов. Парчето е написано в съавторство с Кристиано Минелоно и било предназначено за Челентано, но той отказва да го изпее.
През 1990 г., за да затвърди международното си присъствие, Тото пее дует в Санремо с Рей Чарлз (Gli amori) и побеждава в конкурса за песен на Евровизия с Together: 1992, песен с проевропейски произход.
Когато популярността му в Италия започна да намалява в края на 90-те години, бившите комунистически страни го приветстват като идол именно защото публиката го идентифицира с фестивала Санремо – единственият отворен прозорец към западната музика, разрешен от режимите преди падането на Стената.
Текстовете на Тото са елементарни и директни. В песните му липсва напрежение от експериментиране или интелектуални амбиции. Самият той признава, че е прибягвал до „бръснарските акорди“, препратката към Севиля от Росини, за да подчертае хармоничната простота на неговата композиция. Критиците никога не са го оценявали точно поради тази причина. Но той пък никога не е обръщал внимание на критиките, които са се сипали по негов адрес не веднъж през годините.
Още по темата:
Картини излизат от рамките си и оживяват в Лондон
Посетителите на четири галерии стават част от сюжета на 42 световноизвестни платна
Ако всички спазваха десетте божи заповеди, войните щяха да секнат на мига
В памет на големия български писател Алек Попов
Съществуват ли невидими хора? Според науката не, според късото кино – да.
Вижте новия подбор на „Кинематограф“ и може да спечелите брой на Списание 8
Музеят Ел Прадо променя текстовете, описващи картините
Целта е да не се засягат хората с увреждания
В семейния живот главното е търпението. Любовта не може да продължи дълго.
Велики мисли на Антон Павлович Чехов
„Зима“ – късометражна песен за сняг и лед
Кинематограф ни повежда на кино пътешествие сред студовете на планетата
Няма такова нещо като прошка, хората просто имат къса памет
Тайните истини на вселената според „истинския детектив“ Ръст Коул
Нас ще ни погуби свободата, която разрешаваме на другите и на себе си
103 години от рождението на един от най-големите следвоенни писатели – Фридрих Дюренмат
Любовта започва с големи чувства и завършва с дребни кавги
Андре Мороа: „Животът е кратък – това е разбираемо, но в сравнение с кое?“
Здрачът е пукнатината между световете. Това е вратата към неизвестното.
98 г. от рождението на Карлос Кастанеда
Белведере показва онлайн 626 изложби от последните 100 години
Всяка експозиция от сега нататък ще бъде включена във виртуалната хроника
Повей, буйни мой ветре и всяка болка в нас с обич разпилей
Преди 52 години си отива от този свят незабравимата Паша Христова
До 7 януари е изложбата на Златю Бояджиев в Двореца
12 зали представят творбите на големия български художник
За първи път в България: Мюзикълът „Звукът на музиката“ на сцената на Софийската опера
Премиерата е на 9 януари 2024 г., следващите спектакли са на 10,16, 17, 30 и 31 януари