Подкрепете ни!




ИнтервюАлександра Димитрова, снимки Добрин Кашавелов и архив / 9 януари 2020

Човекът с ухо на ръката

Авангардният артист Stelarc създава алтернативни анатомични структури, за да изучава различни състояния и усещания


Човекът с ухо на ръката
„Винаги ми е било интересно да си представя какво е да си животно или насекомо“,  казва Stelarc в предварителния ни разговор, докато седим на една пейка в двора на Художествената академия. Авангардният артист  е особено скромен и говори за себе си като за „тялото“, което включва в своите впечатляващи пърформанси. Родом от Кипър, израснал в Австралия, Stelarc е човекът, който си имплантира ухо на лявата ръка, закачи тялото си на метални куки, за да виси, и се подложи на липосукция, за да направи проекта си „Блендер“, в който на всеки пет минути субстанция от телесна тъкан и кръв се размесват, за да се получи хомогенна смес. И всичко това „в името на изкуството”. Което според него е това, което изучава човешките състояния и разкрива какво е да бъдеш човек.

Бихте ли разказали на нашите читатели малко повече за себе си, както и за работата ви?
Казвам се Stelarc и съм артист, правя арт пърформанси, както и интерактивни инженерни арт инсталации. Във всички тези артистични прояви аз използвам човешкото тяло, като го подсилвам чрез съвременни технологии, инструменти и машини, за да създам алтернативни анатомични архитектури. С други думи, аз изучавам какво може да изпита човешкото тяло, както и какви идеи може да генерира, когато бива изменяно, модифицирано и подсилено чрез технологии.
Човешкото тяло вече е остаряло и е неадекватно на технологиите, скоро те ще бъдат вкарани в него
Как се зароди страстта ви към изучаването на човешкото тяло?
Започнах да правя пърформанси, когато открих, че не ме бива в рисуването. Винаги ме е вълнувала еволюцията на човешкото тяло и неговата биология, чието проявление е физиологията, посредством която ние усещаме света. Едно от нещата, които ме интригуват, е това да сравнявам анатомията на различните животни и насекоми и как те възприемат света около тях, защото възприятията ни са много различни от техните. Как промяната в архитектурата на човешкото тяло ще въздейства върху възприятията му за света, това е главната ми идея.

Кой смятате, че е архитектът на човешкото тяло?
Ако вярваме в еволюцията, нашите тела са се развили през милионите години посредством естествен подбор, някои мутации и чрез досега ни с околната среда. Биологията е това, което се развива през цялото време. Не вярвам в Бог. Идеята, че трябва да разчитаме на някакъв създател, е някак опростена. Със сигурност тя е част от нашето историческо минало, но разбирайки света по-добре посредством системи и машини, осъзнаваме, че хората са в основата на човешкия прогрес.
Едно от нещата, които ме интригуват, е това да сравнявам анатомията на различните животни и насекоми и как те възприемат света около тях, защото възприятията ни са много различни от техните.
Смятате ли, че нашите тела са интелигентни и ако да, как може това да бъде измерено?
Мисля, че определението интелигентни трябва да бъде разбирано по различен начин. Вместо да си представяме, че тялото има свой собствен разум и че то е интелигентно, е по-важно да разберем, че не е толкова съществено какво се случва в главите ни, а какво се случва помежду ни посредством езика, с който боравим, културата, която ни заобикаля, технологиите, които употребяваме. Умът не е нещо, което притежаваме, интелигентността е онова, което протича помежду ни, това, което генерираме. Философът Лудвиг Витгенщайн казва, че мисленето се случва чрез устните, с които говориш, ръцете, с които пишеш. Интелигентността е форма на поведение, а не лично качество.

Как би изглеждал нашият свят без наличието на технологиите?
Когато сме се изправили, за да вървим на двата си крака, започваме да управляваме другите два крайника и чрез тях можем да правим машини. Онова, което лежи в основата на това да си човек, е способността да създаваш артефакти, да изграждаш език. Не бива да имаме тази носталгична представа за изцяло биологично тяло, защото то е животинско, а не човешко. Преди да започнем да общуваме, да създаваме предмети, сме били хуманоиди. Технологията изгражда човешкия облик, не можем да бъдем разделени от нея.
Ухото вече е сраснато с моята ръка. Идеята беше не просто да пресъздам ухо и да го имплантирам, а в бъдеще да го свържа с интернет и да поставя микрофон в него.
От какво значение е тялото ви за вас и как се грижите за него?
Грижа се много добре за него. Това е единственият начин да изживея съществуването си. Вследствие на развитието си, тялото започва да се уморява, да не работи както преди и затова трябва да се грижиш за него, това е единственото, което имаш. Няма нищо преди и след това. Ние, бидейки хора, сме любопитни същества и искаме да пробваме различни неща, които могат да застрашат живота ни.

Практикувате ли някакви техники, за да намалите стреса и как поддържате ума си?
Не. Ходя на фитнес. Практикувах йога дълги години, но спрях преди 20. Нямам никаква допълнителна подготовка за моите пърформанси. Не мисля, че притежавам собствен разум, така че няма за какво да се грижа. Когато говорим за ум и тяло, според мен действа картезианското разделение, според което „ум“ е дума, която обяснява поведението на тялото, не е нещо вътре в главата. Аз не просто не съм духовен, но смятам, че не притежавам собствен разум в неговия традиционен метафизичен смисъл.

Смятате ли, че има връзка между отношението на човек към тялото му и състоянието на духа и душата му?
Да, но има много причини да се отнасяме към телата си по даден начин. Бих казал, че много от нашите импулси и желания са социално изградени от медиите. Поведението ни не е просто изблик на вътрешно желание, а по-скоро е конструирано от социума. Например начинът, по който се обличаме или какво ядем и пием. В контекста на съвременното общество и неговите културни ценности от човешкото тяло се очаква да се държи по определен начин. Все повече и повече ние комуникираме от разстояние и това е резултат на новите технологии. Не трябва да мислим технологиите нито за добри, нито за лоши, а по-скоро за нещо, което ни дава допълнителни възможности за общуване.
„Ум“ е дума, която обяснява поведението на тялото, не е нещо вътре в главата. Аз не просто не съм духовен, но смятам, че не притежавам собствен разум в неговия традиционен метафизичен смисъл.
Разкажете ни малко повече за един от най-известните ви проекти „Ear on Arm”.
Идеята на проекта се зароди още през 1996 г. Отне ми 10 години, за да намеря трима хирурзи и финансиране, за да започна. Първите операции се състояха през 2006 г. Ухото вече е сраснато с моята ръка. Идеята беше не просто да пресъздам ухо и да го имплантирам, а в бъдеще да го свържа с интернет и да поставя микрофон в него. Тествахме ухото и дори когато ръката ми беше увита в бинт и докторът беше сложил маска на лицето си, той говореше на ухото и неговият глас се предаваше чрез интернет. Трудностите в този проект бяха да поставим всичко необходимо в ухото, да заредим батерията вътре. Трябва да отбележа, че това е само артистична творба, няма никакви медицински причини, за да го правя. Направих три филма на тема „Какво има в тялото ми“ и те също са единствено с цел изкуство. Откакто се подложих на операцията за ухото през 2006 г., приятели ми изпращат доклади, че хирурзи започват да практикуват нещо подобно за пациенти, които са загубили слуховия си орган в катастрофи или са родени по този начин. Но не мога да гарантирам, че това е вследствие на моята операция. Хората, които не вникват в целта на изкуството, искат да го опредметят, наричайки го проучване или обосновавайки го с някаква научна цел. Изкуството е това да видиш как то изучава човешките състояния, какво е да бъдеш човек.

Скулптурата „Ear on Arm“ беше поставена на плаж в Австралия. Как реагираха хората на нея?
Направих 4-метрова скулптура на ръка от пръстите до рамото, на която беше и ухото и  я поставих на плаж в Австралия. Там направих и пърформанс, в който покриха тялото ми с бяла глина и тъй като то беше топло, а в Австралия по това време беше зима, глината се напука. Беше много красиво, някак първобитно да го гледаш. Докато лежах върху скулптурата, си мислех какво ли би било, ако бях окачен върху нея и следващия пърформанс направих точно такъв – 16 куки, забити в задната част на тялото ми, висящи на кабел, който не спря да се върти 15 минути, заедно с тялото. Изкуството ми не е с цел да провокирам реакция в публиката, понякога проектите ми са комбинация от моето желание за движение и интеракция с хората. Много от проектите и пърформансите ми не са били виждани от публика по времето, в което съм ги извадил на бял свят, случвали са се в отдалечени локации или затворени галерии.

Какво мислите за връзката между човека и природата?
Ние сме част от природата. От друга страна, в момента населяваме технологичен терен, използваме инструменти, които са бързи и мощни и те ни навигират на места с наномащаб, както и до виртуални, несъществуващи такива. Живеем все повече в изкуствена среда, където битуват смесени реалности. Природата не се състои само от скали, дървета и небе, нашата човешка природа днес са машините, технологиите, виртуалната реалност, неща, към които трябва да се приспособяваме. Мисля, че тялото е неадекватно, дълбоко остаряло сред тази технологична земя, която населява. Машините обаче няма да ни завладеят просто така от нищото. Мисля, че ще се случват неочаквани неща. Например, с намаляването на размера на технологиите и достигането им до наномащаби, те ще бъдат вкарвани в нас. И в тази връзка след години телата ни ще изглеждат по същия начин отвън, но отвътре освен бактерии ще имаме и роботи в микроскопични размери, които проследяват и поправят нашите тела. Всички технологии в бъдеще ще бъдат невидими, защото ще са в телата ни.
Природата не се състои само от скали, дървета и небе, нашата човешка природа днес са машините, технологиите, виртуалната реалност, неща, към които трябва да се приспособяваме. Мисля, че тялото е неадекватно, дълбоко остаряло сред тази технологична земя, която населява.
В какво се състои последният ви проект?
Той е огромен, направен специално за Фестивала Биенале" в Австралия. 9-метров полулегнал интерактивен робот, чиито крайници хората ще могат да движат чрез задаване на команди през по-малък робот, има нещо като електрическо вуду между тях. Ще се излъчва онлайн, така че всеки човек по всяко време на деня чрез онлайн интерфейс ще може да задава различни команди за движение, които големият робот ще изпълнява и това ще се излъчва на живо. Галерията, където ще изложа проекта, ще бъде отворена 24 часа в денонощието и той ще бъде достъпен за посетители. Аз ще направя пърформанс, в който ще комбинирам моя контрол върху робота и зададените от хората движения. Ще бъде достъпен за публика от края на февруари за период от 6 месеца.



Ела при алианите, ако искаш да познаеш българите Интервю

Ела при алианите, ако искаш да познаеш българите

Писателят Мухарем Алиосман за пророческите сънища в рода му, препятствията пред духовния човек и съвременния отпор срещу общността

Ива Лаловска: „За да оцелеят, костенурките имат голяма нужда от помощта ни“ Интервю

Ива Лаловска: „За да оцелеят, костенурките имат голяма нужда от помощта ни“

През Спасителния център за костенурки са минали над 6000 животни, повечето от които успешно върнахме в природата

Богомила-Сандия: „Книгата наръчник „Новолуния и Пълнолуния” може да се ползва вечно” Интервю

Богомила-Сандия: „Книгата наръчник „Новолуния и Пълнолуния" може да се ползва вечно"

Сега сме откъснати от естествените природни цикли и имаме нужда от нещо, което да ни напомня за тях

Безмилостната липса на сън години наред не те прави добър родител Интервю

Безмилостната липса на сън години наред не те прави добър родител

Специалистът по детски сън Алексис Дюбиеф: „80% от това, което четете за бебешкия сън в социалните медии, е абсолютно погрешно!“

Безсмъртието е в безусловната любов Интервю

Безсмъртието е в безусловната любов

Марек Каравелов: Живородна България е общество, което си припомня как сме създадени по дизайн от Твореца

Розмари Де Мео: Да, аз съм Райна! Интервю

Розмари Де Мео: Да, аз съм Райна!

Питат ме дали написаното е истина. Истината е далеч по-невероятна, споделя авторът на „Стопанката на Господ” и на „Зарана”

Дева Премал: Мантрите имат силата да променят живота Интервю

Дева Премал: Мантрите имат силата да променят живота

Всеки ден се уча да живея с повече любов и с повече прошка, казва известната изпълнителка, която идва за втори път в България

Не ти откриваш йога, йога открива теб Интервю

Не ти откриваш йога, йога открива теб

Ежедневно виждам как телепатията и интуицията в хората се развиват все повече, казва Борислава Генова - собственик на йога студио Mettasense Yoga&Relax

Посредникът между два свята Интервю

Посредникът между два свята

Те са сред нас, но не ги виждаме, а те не ни чуват. Борис Бъндев обаче строи мост, за да ни срещне и да заживеем заедно

„Понякога само едно изречение е достатъчно, за да се промени ходът на събитията” Интервю

„Понякога само едно изречение е достатъчно, за да се промени ходът на събитията”

Менталистът Диян Костадинов се надява да направи първото магично шоу на Луната

Искаме отговори! Интервю

Искаме отговори!

От декември през 3 месеца давам кръв за плазма за лечение, но не ми издават зелен сертификат. Питам защо?

Д-р инж. Петър Сапунджиев: Не трябва да се заблуждаваме, че Антарктида ще остане такава, Интервю

Д-р инж. Петър Сапунджиев: Не трябва да се заблуждаваме, че Антарктида ще остане такава, каквато е

Сега това е най-близкото до друга планета, до което можем да се докоснем на Земята

Чистим Авгиевите обори Интервю

Чистим Авгиевите обори

Ще останат само души, които могат да откликнат на новите вибрации и енергия, и искат да живеят в мир и любов

Мартин Иванов: Бих през лицето съвременната „култура“ Интервю

Мартин Иванов: Бих през лицето съвременната „култура“

Как 18-кратният победител в предаването „Последният печели” върна носталгията по едни като че ли отдавна забравени времена

Актрисата Лора Мутишева: Без мисъл няма смисъл! Интервю

Актрисата Лора Мутишева: Без мисъл няма смисъл!

Театърът е особен вид общуване, което е все по-рядко срещано и все по-нужно