Едно „Може ли да те прегърна?“ разби на пух и прах представите на света за духовен водач
Извиненията в стил „няма нищо, той така се шегува“ не могат да изтрият потреса
Престъпление, простъпка или дълбоки исторически корени
Каква е връзката на това с темата за властта на духовниците и малтретирането на деца?
„Отидох да видя Далай Лама преди много време, когато той дойде да говори в Мелбърн, и си спомням, че това, което ме впечатли най-много, беше пълната липса у него на задълбоченост или проникновеност. Като човек с интензивен интерес към духовността и просветлението винаги съм смятала за объркващо, че някой толкова високо ценен в кръговете, в които се движех, нямаше какво да каже по подобни въпроси освен повърхностни забележки на ниво „Улица Сезам“ за това, че е мил и се опитва да направи света по-добро място.
Вероятно в западното съзнание никой жив днес не се свързва по-често с будизма и духовното пробуждане толкова, колкото Далай Лама. Но всичко, което някога съм чела или чувала от него, ми се стори неумело, безполезно и празно в сравнение с думите на други духовни учители.“
В пространната си ретроспекция върху историята на тибетския будизъм, Майкъл Паренти разказва за събитията по тези земи. В „Приятелски феодализъм: Тибетският мит“ той говори за вековни междуособици, зверства и борби на уж живеещото в толерантно разбирателство население по тези географски ширини. За сексуална експлоатация на жени и деца, за авторитарно властване на тибетски духовници, за робско отношение към непросветените, за отнемане на деца от майки в името на служба на боговете, за плячкосване, феодална теокрация и феодален деспотизъм...
„Може да се каже, че ние, жителите на съвременния секуларен свят, не можем да разберем будистките уравнения за щастие и болка, както и специфичните обичаи, които характеризират традиционно духовните общества. Това вероятно е вярно и може да обясни защо някои от нас идеализират такива общества. Но все пак избоденото око си е избодено око, бичуването си е бичуване и смилащата експлоатация на крепостни селяни и роби е брутална класова несправедливост, каквато и да е културната й обвивка. Има разлика между духовна връзка и човешко робство, дори когато и двете съществуват рамо до рамо“ - пише Паренти.
Тя цитира и официалното изявление на Тибет: „Разпространен е видеоклип, който показва скорошна среща, на която младо момче пита Негово Светейшество Далай Лама дали може да го прегърне. Негово светейшество иска да се извини на момчето и семейството му, както и на многобройните си приятели по света, за болката, която думите му може да са причинили. Негово светейшество често дразни хората, които среща, по невинен и закачлив начин, дори публично и пред камери. Той съжалява за инцидента“.
Още по темата:
Видях колко е прекрасна нашата планета, нека да я пазим!
63 години от първия полет на човек в Космоса
Как едно затъмнение спаси Христофор Колумб и моряците му от гибел
Историята на една шашма от 29 февруари 1504 г. в Ямайка
Как древните цивилизации са реагирали на затъмненията
Предците ни смятали, че небесните явления са послания от боговете, знак за прекратяване на война или напускане на местообитание
Средновековните жени са използвали неофициални социални мрежи
Споделяли здравословни проблеми и медицински съвети, точно както и днес
Когато небето и Земята си прощават
На Сирни заговезни, или Прошкинден искаме и даваме прошка, за да сме с чисти сърца и в мир
Не отстъпваме. Умираме на място до последния човек.
Шипченската епопея: „Хора ли отбиваха атаките на противника – смъртни ли са те?”
Баба Марта не е баба!
Тя е булка, мартеницата е разветият й сватбен чаршаф. Пижо и Пенда са нашите Ин и Ян.
Какво щеше да се случи, ако нямаше високосни години
Ако нямате календар за 2024 г., можете да ползвате от 1996-а или от 1968-а
Концесионери посягат на светилището на Асклепий в земите на манастира „Св. Св. Петър и Павел“
Историци и археолози с петиция срещу решението в местността „Хайдушко кладенче“ да се добиват инертни материали
Трифоновден – 1 или 14 февруари?
В празничността на тези дни могат да бъдат различени много предхристиянски вярвания, които нашият народ е съхранил
И преди 300 г. да си кръчмар, кафеджия, аптекар и пивовар е било доходоносно
Кратка ретроспекция на най-разпространените професии през XVIII век
Атанас си мина и зимата замина
В българските народни представи св. Атанас бил един от шестимата братя юнаци, които си поделили небето и земята в началото на света
Българин с българин не може да се разбере. Те все гръмогласят.
106 години от смъртта на Константин Иречек
Народе, кълве те секи, кой отде помине – и турчин, и поп, и дявол...
Яворов: Истинската вяра е да умреш като Ботев за една идея, дори когато знаеш, че е предварително обречена
Пет древни тълкувания за символа на Дървото на живота
Красивият символ на Творението присъства в много култури от векове
Коледа с врага
И през Първата, и през Втората световна война сражаващи се от двете страни слагат оръжие и празнуват заедно