Остаряла ли е Хипократовата клетва и нуждае ли се от редакция?
Съвременният свят поставя пред лекарите други важни изпитания, необхванати от древните текстове
Византийски вариант на клетвата от XII в., Снимка: Wikimedia.org
Клетвата става всеобща за медицинската гилдия едва към началото на 19 век. Преди това различните култури са имали свои клетви. Те са продукт на социокултурните фактори на времето, когато са били създадени, пише в своя научна публикация Вишал Индла от Катедрата по психиатрия на Institute of Mental Health and Neurosciences във Виджаявада, Индия.
Клетвата не е взела предвид вегетативните състояния, ненужните страдания, болки и правата на пациентите да живеят достойно, категоричен е Индла. Тези проблеми вероятно не са съществували в древна Гърция. Тези въпроси показват, че оригиналната клетва има ограничена роля в съвременните социокултурни и биоетични сложности, твърди индийският психиатър.
- зачитане на предпочитанията на пациентите;
- споделяне на медицинска информация с пациентите;
- избягване на конфликти на интереси, като печалба чрез поръчване на ненужни тестове или лечения;
- защита на пациентите, които се записват в научни изследвания;
- третиране на всички пациенти еднакво, независимо от платежоспособността, социалната класа, образованието, расата или подозрението за престъпност;
- избягване на практикуването на медицински действия, докато лекарят има физическо или психично заболяване.
Ето така е звучал текстът на древната Хипократова клетва
Кълна се в Аполон - лечителя и в Асклепий, в Хигия и Панацея, и нека свидетели ми бъдат всички богове и богини, че доколкото ми стигат сили и разум, ще спазвам настоящата си клетва, скрепена с моя подпис.
Учителят, обучил ме в лечебното изкуство, ще имам за свой родител, като на драго сърце ще споделям с него и ще осигурявам необходимото за прехраната или работата му. А неговите потомци ще са ми като родни братя и ако желаят да изучат това изкуство, аз ще им го предам безплатно и без да им искам разписка за дължимата сума.
Ще наставлявам писмено и устно и чрез всички останали форми на обучение единствено своите деца, децата на своя учител, както и учениците, заклели се по лекарския обичай - никой друг.
Ще препоръчвам на болните полезен начин на живот, доколкото ми позволяват това умението и разумът, и ще ги предпазвам от всичко вредно и опасно.
Не ще се поддам на ничия молба да поднеса някому смъртоносно питие, нито пък аз сам ще реша да сторя подобно нещо.
Също така не ще дам на жена песар за унищожаване на плода; ще пазя своя живот и своето изкуство винаги чисти и неопетнени от никакво престъпление.
Когато влизам в някоя къща, това ще бъде само за да лекувам някой болен, като се предпазвам от всякаква волна неправда и най-вече от всякакви сластолюбия към жените и мъжете, били те свободни или роби.
Това, което видя или чуя из личния живот на хората, когато лекувам или дори когато изобщо не се занимавам с лечебна дейност, и което в никакъв случай не бива да става публично достояние, ще премълча, считайки го за тайна.
И ако благословейно спазвам тази клетва и не допускам непристойни деяния, то нека винаги се радвам на щастлив живот, обграден с всеобща почит, и нека получа преобилен плод от своето изкуство. А ако я престъпя и опозоря, да ме сполети обратното.
Заклех се!
Съвременната версия на Хипократовата клетва
Заклевам се да изпълня, според възможностите и преценката си, този завет:
Ще уважавам трудно извоюваните научни постижения на онези лекари, по чиито стъпки вървя, и с радост ще споделя моето знание с тези, които идват след нас.
Ще прилагам, в полза на болните, всички необходими мерки, като избягвам тези двойни капани на свръхлечение и терапевтичен нихилизъм.
Ще помня, че в медицината има изкуство, както и наука, и че топлината, съчувствието и разбирането могат да надделеят над ножа на хирурга или лекарството на аптекаря.
Няма да се срамувам да кажа „не знам“, нито ще пропусна да се обадя на колегите си, когато уменията на друг са необходими за възстановяването на пациента.
Ще уважавам поверителността на моите пациенти, тъй като техните проблеми не ми се разкриват, за да може светът да ги узнае. Най-вече трябва да стъпвам внимателно, когато става въпрос за живот и смърт. Ако ми е дадено да спася живот, благодаря. Но също така може да е по силите ми да отнема живот; тази тежка отговорност трябва да се посрещне с голямо смирение и осъзнаване на собствената ми слабост. Преди всичко не трябва да си играя с Бог.
Ще запомня, че не лекувам диаграма с висока температура, раково образувание, а болно човешко същество, чиято болест може да засегне семейството и икономическата стабилност на човека. Моята отговорност включва и тези произтичащи проблеми, ако искам да се грижа адекватно за болните.
Ще предотвратявам болестта винаги, когато мога, защото превенцията е за предпочитане пред лечението.
Ще помня, че оставам член на обществото със специални задължения към всички мои ближни човешки същества, тези със здрав ум и тяло, както и към болните.
Ако не наруша тази клетва, нека се наслаждавам на живота и изкуството, уважаван, докато съм жив, и помнен с обич след това. Нека винаги действам така, че да запазя най-добрите традиции на моето призвание и нека дълго време изпитвам радостта от изцелението на тези, които търсят помощта ми.
Още по темата:
Видях колко е прекрасна нашата планета, нека да я пазим!
63 години от първия полет на човек в Космоса
Как едно затъмнение спаси Христофор Колумб и моряците му от гибел
Историята на една шашма от 29 февруари 1504 г. в Ямайка
Как древните цивилизации са реагирали на затъмненията
Предците ни смятали, че небесните явления са послания от боговете, знак за прекратяване на война или напускане на местообитание
Средновековните жени са използвали неофициални социални мрежи
Споделяли здравословни проблеми и медицински съвети, точно както и днес
Когато небето и Земята си прощават
На Сирни заговезни, или Прошкинден искаме и даваме прошка, за да сме с чисти сърца и в мир
Не отстъпваме. Умираме на място до последния човек.
Шипченската епопея: „Хора ли отбиваха атаките на противника – смъртни ли са те?”
Баба Марта не е баба!
Тя е булка, мартеницата е разветият й сватбен чаршаф. Пижо и Пенда са нашите Ин и Ян.
Какво щеше да се случи, ако нямаше високосни години
Ако нямате календар за 2024 г., можете да ползвате от 1996-а или от 1968-а
Концесионери посягат на светилището на Асклепий в земите на манастира „Св. Св. Петър и Павел“
Историци и археолози с петиция срещу решението в местността „Хайдушко кладенче“ да се добиват инертни материали
Трифоновден – 1 или 14 февруари?
В празничността на тези дни могат да бъдат различени много предхристиянски вярвания, които нашият народ е съхранил
И преди 300 г. да си кръчмар, кафеджия, аптекар и пивовар е било доходоносно
Кратка ретроспекция на най-разпространените професии през XVIII век
Атанас си мина и зимата замина
В българските народни представи св. Атанас бил един от шестимата братя юнаци, които си поделили небето и земята в началото на света
Българин с българин не може да се разбере. Те все гръмогласят.
106 години от смъртта на Константин Иречек
Народе, кълве те секи, кой отде помине – и турчин, и поп, и дявол...
Яворов: Истинската вяра е да умреш като Ботев за една идея, дори когато знаеш, че е предварително обречена
Пет древни тълкувания за символа на Дървото на живота
Красивият символ на Творението присъства в много култури от векове
Коледа с врага
И през Първата, и през Втората световна война сражаващи се от двете страни слагат оръжие и празнуват заедно