Фейкливото овчарче
Понякога човек е най-уязвим, когато е заобиколен от съмишленици. Фалшивите новини се превърнаха в индустрия и краят им скоро не се вижда...
Истината и само истината
Примерът е характерен, но е капка в океана от информация. Новините днес не са това, което са. Във времената на социалните мрежи всеки може да се превърне в източник на информация, фейсбук свали медиите от някогашната им трибуна и им даде съвсем различна роля. Показателен е фактът, че журналисти от цял свят съобщават за щедрото хърватско дарение. След като хората, чието призвание е да търсят достоверната информация, не могат да я отличат от толкова леко гримирана фалшива новина, какво остава за обикновения потребител?
Ама, чакайте, как така държавата, която през последните десетилетия е водеща суперсила, която обича да прокламира и налага демокрацията си и е майка и родина на интернет мастодонтите като „Гугъл“ и „Фейсбук“, не може да се справи с проблем като фалшивите новини?! Тогава какво остава за всеки непредубеден, беззащитен потребител, влязъл в интернет, за да прегледа новините? Надали има фейсбук потребител, който поне веднъж да не се е подвел по фалшива новина – снимка или текст, шега или лъжа, радостна или печална вест. Ще минат дълги години, преди медийните изследователи да формулират достатъчно точно израженията на проблема и резонните методи да му противодействаме. Той е много по-сложен, отколкото изглежда.
Обикновен фаЛшизъм
Информацията, заливаща ни само за час във фейсбук, многократно надвишава знанията за света, които е получавал за целия си живот някой от прадедите ни преди две столетия. Хубаво и практично е да научиш след минути как са завършили изборите за президент в Туркменистан или някоя разплакваща история от тутраканско село, но това си има цена. Все по-трудно е да се привлече вниманието на сетивно претоварения днешен потребител на информация. Същевременно не бива да забравяме нещо друго: още по-трудно е не само веднъж да бъде спрян погледът му, но и това да прерасне в доверие.
Пръв разказва за предприемачите от Велес Крейг Силвърман, редактор на сайта Buzzfeed, който проучва 140 уеб страници с типичните названия WorldPoliticus.com, TrumpVision365.com, USConservativeToday.com, които обичат да съобщават новини от типа: „Папата забрани на католиците да гласуват за Хилари“ или „Шок в Холивуд: Робърт де Ниро минава на страната на Тръмп“. Анализ отново на сайта Buzzfeed показва, че топ 20 от фалшивите новини, свързани с изборите, надминава по брой четения 20-те най-популярни публикации на водещите онлайн медии. А какъв е резултатът, в чия полза в крайна сметка е натежала информационната война и в каква степен... за момента знае само упоменатият от папата първи автор на фалшиви новини.
Ако не сте склонни да се съгласите с версията за дявола като първия фалшив журналист, не само преди фейсбук, а и преди новата ера, се забелязват много други кандидати за званието.
Добре дошли в XIII век пр.Хр., на власт в Древен Египет е Рамзес II. Владетелят решава да обърне лимона в лимонада, след като се е провалил в решаващата битка с хетите при Кадеш, днешна Сирия. Сражението завършва без ясен победител, но египтяните търпят сериозни загуби. Владетелят предприема хитър пиар ход – поръчва да изработят триумфални изображения за великолепната му победа. Такива се появяват в многобройни храмове, повечето от поданиците му така и не разбират, че всъщност сражението не е било спечелено.
В ролята на предшественик на днешните американски кандидат-президенти пък влиза първият римски император – Октавиан Август. Според мнозина историци той дължи възкачването си на трона на успешната кампания, която започва срещу своя съперник Марк Антоний. Представя го като пияница, женкар и марионетка на Клеопатра и дори фалшифицира документ, според който Антоний иска един ден да бъде по-гребан в Египет, в гробницата на Птолемеите. По този начин Октавиан привлича към себе си голяма част от неутралните аристократи и печели решителната победа при Акциум.
И ето че навлизаме в новото време. Западните журналисти в наши дни обичат да се кичат с наградата „Пулицър“ – оскарите в бранша, чието връчване гилдията отвъд океана следи с пиетет. Знаете ли обаче чие име носят престижните призове? Джоузеф Пулицър, благосклонно дарил сериозните средства, с които е създадена наградата, е един от бащите на жълтата журналистика – в САЩ, а и по света. Унгарският емигрант е родоначалник на жанра в края на XIX в., докато е в яростна конкуренция на медийния фронт със своя съперник Уилям Хърст. Двамата се надпреварват не само в улавянето на новините, но и в представянето им по такъв начин, че да трогнат и развълнуват, понякога далеч отвъд границата на истината. Именно той въвежда в днешния им вид похватите на драматизирането и свръхемоционалното описание на събитията, което оживява в познатите заглавия с много удивителни.
Фейк шейкър
Много са и примерите на известни хора с медиен опит, които се поддават на фалшивите новини и ги разпространяват, никой не е застрахован. Една от причините за това е и начинът, по който се създават фейк новините – не неволно грешните, а тези, които целенасочено манипулират. Време е да се върнем към собствената ни гледна точка на читатели. Много са косвените знаци, че една новина е фалшива. Преди няколко месеца в сп. „Сайънс“ бяха публикувани интересни изследвания, че фалшивата новина има много отличаващи се особености. Тя се разпространява из социалните мрежи по много специфичен начин: споделя се в пъти по-бързо от истинските новини, а после също така скоростно затихва.
Първото изследване обхваща 126 000 новини, споделени 4,5 милиона пъти от около 3 милиона души между 2006 и 2017 г. оказва се, че най-споделяният 1% от фалшивите новини е разпространен от между 1000 и 100 000 души, докато истинските вести по изключение достигат четирицифрено число. Тоест: колкото и парадоксално да звучи, фактът, че една новина е споделена от много хора онлайн, по-скоро е знак, че трябва да бъдем внимателни, а не доказателство за качеството й. Фалшивите новини са много по-завладяващи, те съобщават за по-странни неща от останалите и това кара повече потребители да ги разпространяват. Споделяйки ги, хората много по-често изразяват страх, отвращение или изненада, докато при истинските новини емоциите в думите им са за очакване, тъга, радост или вяра.
Другата особеност на проблема е, че самите социални мрежи едва неотдавна, при това без видимо желание, се включиха в битката с фалшификатите, защото... те им носят изгода. Бумът на споделянето значи допълнителен трафик на сайтовете, повече реклами, повече приходи. Няма логика да вменяваме морални предразсъдъци на големите корпорации.
Нека все пак приемем, че е дошъл моментът да се противодейства на фалшивите новини. Но кой и как би могъл да анализира информацията, без това да носи риска от цензура и допълнително влияние? През последните месеци, след активизирането на „Фейсбук“ срещу фейк новините, все повече личности с ярки позиции са обект на постоянно докладване и блокиране, без каквото и да било основание. Първият голям въпрос е кой ще определя кое е истина, а вторият... какво точно е истината? Кандидатите за отговор на първия могат да бъдат сведени до четири – журналистите, аудиторията, властите и компютърните алгоритми. Всеки от тях има потенциал, но крие и допълнителни рискове. Липсата на цензура в един децентрализиран информационен свят е най-голямата възможност, която дава интернет, а съответно: и най-голямата отговорност. И разбира се, винаги, когато се говори за информационен контрол от страна на държавите или политиците, обществата започват да стават особено чувствителни.
Неотдавна американският президент обвини „Гугъл“, че извежда на преден план в търсенията си резултатите от либералните медии, които го хулят и ненавиждат. Представител на компанията остро отвърна, че това е клевета, те никога не влияят на резултатите, защото алгоритмите им са прозрачни и вземат предвид повече от 200 фактора.
На пръв поглед е логично никой да не знае точно какви са тези 200 филтъра. Защото от другата страна стои армията от милиони разработчици на сайтове по света, които се опитват да предугадят какво е това, което ще издигне страниците им нагоре в търсачката. И все пак: кой точно би могъл да спре една търсачка на-пример да ограничи лошите новини, свързани със самата нея, или пък позитивните вести за някого, който има по-добри резултати и посяга към глобалния й монопол? След това с пълна сила идва темата за личното отношение, с което ни даряват най-големите сайтове, от които сме свикнали да черпим информация.
„Харесвате“ страницата, която... харесвате. Понякога обаче това може да изкриви гледната точка. Ако останем в рамките на така популярния пример с изборите, то персонализираната информация помага за това измежду двамата ни приятели – единия хулещ, а другия славословещ нашия любим кандидат, да ни излизат само новините, свързани с №2.
Парайзър дава друг пример: с търсенето в гугъл на British Petroleum. Един от потребителите ще получи само сайтове, даващи информация за инвестиционните новости, свързани с компанията, а друг – такива за екологичните щети, нанесени от взрива на нефтената платформа Deepwater Horizon. Интернет активистът формулира чудесно и опасностите от тази филтрация: тя скрива от нас нови идеи и важна информация. Създава впечатлението, че собствените ни интереси и възгледи са единствени и не съществува нищо друго. Както признава Ерик Шмид – един от бившите лидери на „Гугъл“: „За хората ще стане доста трудно да видят или получат нещо, което по някакъв начин не е избрано за тях“. Не бива обаче да обвиняваме търсачката в нещо, което се крие дълбоко в психологията и във връзката й с технологиите. Всеки модерен браузър ползва и опцията за отваряне на страниците в анонимен режим, тогава търсенето не се съобразява с досегашните ни предпочитания. Дали обаче мнозина се сещат да го използват? Изследванията на „Фейсбук“ показват, че в тази социална мрежа не могат да се формират социални балони, но дали е така... преценете сами.
Неотдавна в изследване на участниците била предоставена информация за кандидат за предстоящи избори. Половината получили положителни данни за него, на другите съобщили, че е откраднал пари от собствената си компания, после се извинили и пояснили, че е станала грешка. Накрая попитали двете групи корумпиран ли е кандидатът и единодушният отговор гласял: „Не!“. Но когато след това им задали въпроса биха ли гласували за него, оказало се, че групата, получила фалшивата информация, е драстично по-неблагосклонна.
Не vs. Да: Ако искате да информирате правилно хората, според мен не бива да мислите само за това какви факти ще им съобщите, а и от какви модели се водят те, дали е достатъчно обоснована базата. Например, колкото повече се говори, че Саддам Хюсеин не е имал нищо общо с атентатите от 11 септември, толкова повече хора вярват, че той е бил свързан с тях. От гледна точка на познанието сигналът „не“ е по-слаб от „двете неща нямат никаква връзка“.
Има много доказателства, че хората, усещащи, че тяхната идентичност е под някаква заплаха, по-твърдо поддържат убежденията си и са по-малко склонни да приемат мнение, различно от своето. Мисля, че в политическите дискусии прекалено често идентичността се приравнява към партийната принадлежност.
Емоция vs. Ум: Има ли вариант да се създаде друга идентичност, която да помогне темите да се обсъждат с повече разбиране? Любопитно е, че най-съдържателните политически онлайн спорове съм виждал в спортните форуми, защото там на първо място хората се срещат като фенове на даден отбор, а едва след това са демократи или републиканци.
Рисковете на персонализираните новини: На пръв поглед е чудесно да отбележите, че се интересувате от спорт, почитател сте на даден отбор, вълнува ви политика и застъпвате определено направление. И после любимият новинарски сайт ще ви залива само с новини, които ви интересуват. Няма да ви занимава с отбори, които нямат предстоящи мачове с вашите любимци, нито с възгледи за политиката, които ще ви настроят агресивно. Чудесно... само на пръв поглед. Петте проблема, които произтичат от това, обобщава журналистът и изследовател Титус Платнер.
1. На първо място: „балонът на филтрите“, наричан и информирана слепота. Опитвайки се да ви удовлетвори, социалната мрежа или новинарският сайт ще ви създаде изкуствена атмосфера.
2.Този феномен ви затваря в тясна кутия. Мрежата или сайтът ще ви създаде илюзията, че едва ли не всички и всичко подкрепят любимата ви партия, че останалите мнения са застъпвани от маргинализирано малцинство... дотук приключва критичното мислене. Голям риск е, че това е изкушение не само за фейсбук, но и за всяка комерсиална медия, която би се чувствала много уютно, съобразявайки новините си с всеки потребител и така да е харесвана и четена.
3. Могат ли алгоритмите да определят интересите на обществото или само търсят най-интересното?Докато медиите и журналистите са подготвени професионално да избират съществените теми, които представят (с всички забележки, които предизвикват заради това), алгоритмите лесно могат да подменят дневния ред. Пред хората лесно ще се показват благи интервюта на любимите им политици, вместо да се поставят важни теми като корупцията, социалното неравенство, престъпността: както като цяло, така и в отделни случаи.
5. На последно и първо място: филтрирането на новините води дотам, че вие губите своята сигурност. Този, който ви предоставя новините, знае за вас не само кой е любимият ви политик, но и какво би ви накарало да го харесвате повече... оттук до обрисуваното от Оруел остава една плашещо малка крачка.
Приложение за телефон помага да тренирате за осъзнати сънища
Подходът „Направи си сам“ е за развлечение, но и за самообучение
Талибански закон забранява на жените да говорят на улицата
„Когато зряла жена напусне дома си по необходимост, тя е длъжна да скрие гласа, лицето и тялото си“, пише в разпоредбите
Портрет, нарисуван от хуманоиден робот, продаден на търг за 1 млн. долара
27 оферти е имало в Sotheby's за картината на Ай-Да
Изкуственият интелект ще унищожи творческото писане
След 20 г. няма да има много хора, които могат да пишат, прогнозира компютърният експерт Пол Греъм
Най-големият крокодил в плен в света умря на 110 години
Някои източници твърдят, че Касий се е излюпил преди повече от 120 г.
Тийнейджър се самоуби след чат със създадена от изкуствен интелект героиня
Родителите съдят собственика на чатбота
Обещаните от Илон Мъск къщи за по 10 000 долара вече са на пазара
Производителите смятат да решат жилищната криза и да помогнат на бедните да имат покрив над главите
Истината за Хелоуин
Келтите вярвали, че тази нощ е границата между живота и смъртта. Тя е толкова тънка, че мъртвите бродят по земята.
Потвърдено: смяната на часовниците увеличава броя на ПТП
Автомобилната асоциация на UK и Tesco Bank с нови изследвания за влиянието на промяната през есента върху шофьорите
В света има над 300 различни езика на знаците
На какъв език мислят хората, които никога не са чували човешка реч?
Виена държи първото място в класацията за любимо европейско направление
Американците слагат Токио, Сингапур, Сидни и Кейптаун начело на предпочитанията си
„Луната на ловеца“ е с 30% по-ярка и най-голямата тази година
Снимайте красавицата и я споделете в коментарите към статията във фейсбук
Калифорния легализира кафенета за канабис
Досега черният пазар задушаваше лицензираните търговци на дребно
Какво мислят българите за изкуствения интелект?
Повечето анкетирани не смятат, че алгоритмите са създадени, за да ни манипулират и контролират
Към 45 г. и на 60 г. се случва едно от неприятните събития в живота
Определиха точната възраст, на която лицето и тялото стареят драстично
Най-омразната личност в историята вилнее онлайн
7 видеоклипа, генерирани от изкуствен интелект са с 6,9 милиона гледания през 2024 г.