Мистериозното изчезване на Полет 370
Най-вероятно истината за случилото се на борда на Боинг 777 никога няма да бъде разкрита
снимка: Wikipedia
По-малко от час след излитането, мощният Боинг се намира над Южнокитайско море, на височина 10 670 м. или 35 000 фута. Небето е ясно, времето спокойно. Всичко изглежда наред и екипажът на пътническия полет пожелава „Лека нощ“ на контролната кула в Куала Лумпур, в очакване да се свърже с диспечерите в Хошимин.
Само 2 минути по-късно MH370 мистериозно изчезва от радарите, чрез които осъществява връзка с Куала Лумпур, Хошимин и Банкок, а транспондерите му са изключени. Загубата на този сигнал прави проследяването на самолета практически невъзможно. Това може да се дължи на срив в системата или на нарочно изключване на сигналите от някого, който се намира на борда. Всички опити за свързване с МН370 са неуспешни. Самолетът изглежда е изчезнал без да остави никаква следа след себе си. Тъй като така и не пристига до крайната си дестинация – Пекин, Боинг 777 е обявен официално от властите за изчезнал. Така започва най-скъпото разследване в историята на авиацията. В него се включват екипи от Малайзия, Китай, Австралия, Америка и др.
Най-щателно се претърсва територията около Южнокитайско море и границата с Тайланд, където пътническият самолет изгубва сигнала си. Част от събраните по-късно доказателства показват, че след този момент МН370 се е отклонил от маршрута си и е направил спонтанен десен завой, последван от остър завой наляво. Това са последните данни, които разследващите имат за мистериозно изчезналия самолет. Не са открити никакви артефакти, останки или отломки от Боинг 777. Записите от сателитите показват, че всички системи и технологии на борда на самолета са били в изправност в момента на изчезването му. Въпреки този факт, сигналът към и от него е заглушен.
В крайна сметка разследването достига до извода, че пътническият самолет е изчезнал някъде в южните части на Индийския океан. Започват мащабни подводни претърсвания, но от МН370 няма и следа. Издирването продължава все така безрезултатно повече от 16 месеца.
По-късно са открити и други части от катастрофирали самолети, но не е потвърдено, че са част
именно от МН370.
Все пак основната теория за изчезването на малайзийския самолет е именно, че той се е разбил. Макар и да не са открити твърди доказателства и други части от него.
Какви са вероятните причини за инцидента?
Втората хипотеза повдига обвинения на друг пътник на борда, който е идентифициран като въздушен инженер, притежаващ уменията да завземе контрола над Боинг 777, и да го отвлече. Но и за тази хипотеза не са намерени твърди доказателства и остава непотвърдена.
Според третата теория на борда на Полет 370 е станало късо съединение и самолетът е избухнал в пламъци. Това може да е причината за изчезването на сигнала, излъчван от Боинг 777. Спонтанната промяна на маршрута пък може да е била в отговор на пожара, като акт за непланирано спешно приземяване на територията на най-близкото летище. Ако е имало голям пожар на борда, това може да е компрометирало захранването на ключови системи и функции. Но и тази теория не е доказана, още повече, че няма подаден сигнал за помощ от страна на пилотите на Полет 370.
Други догадки предполагат, че може да е настъпила постепенна загуба на налягане в пилотската кабина и самолета, което да е довело до загуба на съзнание и контрол на двамата пилоти. Това обаче е малко вероятно, тъй като при такава авария автоматично се предоставят спасителни маски, заредени с кислород. Но само за определено време – 12 мин. за пасажерите и 1 час за пилотите. На първо време разхерметизацията не може да бъде изключена като версия. По-късно обаче тази теория е опровергана, тъй като се доказва, че час и половина след загубата на сигнала някой е продължил да променя курса на самолета.
Специално разследване, направено след мистериозното изчезване на Полет 370, изказва остри съмнения и обвинения към самия капитан на полета. Той се превръща в главен заподозрян за инцидента. В дома му е открит симулатор за летене, който се предполага, че съдържал съмнителен маршрут с крайна точка – южните части на Индийския океан. Но дали това е просто съвпадение или категорично доказателство, разследващите спорят и до днес. Ако пилотът на МН370 умишлено е разбил или отвлякъл самолета, както предполагат мнозина, изниква въпросът какъв е бил неговият мотив?
Захари Ахмад Шах по това време бил 53-годишен, женен с три деца. Кариерата му като пилот е внушителна – над 33-годишна. Опитът му в различни ситуации, също. Разследващите установяват, че преди да осъществи Полет 370, Шах нямал нито финансови проблеми, нито сведения за някакво психично заболяване, нито бил преживял някакви житейски или поведенчески промени или травми.
Има съмнения, че може и вторият пилот да е отговорен за изчезването на МН370. Фарик Абдул Хамид е 27-годишен по това време. Той бил жизнерадостен младеж, на когото скоро предстояло да се ожени. За него обаче разследващите също не могат да открият мотив или причина да извърши подобно покушение и сигурен самоубийствен акт.
Официалният доклад на правителството на Малайзия от 2018 г. потвърждава, че не е имало техническа повреда на борда на самолета и някой ръчно и умишлено е изключил системите му така, че сигналът му да бъде изгубен и да се преустанови всяка връзка с контролните кули. Любопитен факт е и че разследването установява, че МН370 е продължил да лети още цели 7 часа след изгубването на сигнала му, което ни връща към основната теория, че самолетът е бил похитен, отвлечен и се е разбил, след като горивото му е свършило. Но, както казахме и по-горе, отломки и части от него почти изцяло липсват. А кой е неизвестният извършител на престъплението остава загадка и до днес.
Още по темата:
Доказателство за НЛО ли е видението на Езекил за колесницата в Библията?
Ерих фон Деникен е убеден, че става дума за извънземен кораб, учените са скептични
Полковник Карл Е. Нел: Извънземен разум съществува и взаимодейства с нас, знам това от личен опит
Бившият служител на оперативната група казва, че има хора в правителството, които знаят това
Поне 50 кучета самоубийци са се хвърлили от моста в Овъртън
Учените работят по няколко не много убедителни версии
Защо се срути обсерваторията, изпратила първа сигнал до извънземните
След почти 60 г. вярна служба радиопредавателят се разбива в чинията на Аресибо през 2020 г.
Сестрите Полок – градска легенда или доказателство за прераждане
Близначките имат твърде подробни спомени за живота на покойните си сестри, които не познават
Ще срещнем ли нашите домашни любимци в рая?
Пастори и теолози отговарят на този въпрос от християнска гледна точка
Разкрита е мистерията на „Момичето с перлената обица”
Учени откриха неврологичен феномен, наречен „постоянна примка на вниманието“
Земята бие тревога?
Някакъв странен грохот се чува откъм небесата периодично и учените не знаят защо
Човешката душа е вид квантово поле?
Двама учени издигат хипотезата, че душата взаимодейства с електромагнитни вълни във Вселената
Учени: възможно е да има „огледален свят“ на нашия
Не са сигурни как изглежда, но той влияе върху гравитацията в настоящата ни Вселена
Какви са шансовете 6 еднакви числа в тото-лотарията да се паднат през 4 дни
Случило се е у нас през 2009 г.
Учени ескхумираха (не)тленните останки на Света Тереза от Авила
Светицата имала много здравословни проблеми, но ги тълкувала като симптоми за връзката й с Бог
Мистерията на Торинската плащаница може би е разгадана
Италиански учени потвърдиха: реликвата наистина е от времето на Исус Христос
Планинските „пирамиди“ в Китай най-вероятно са природни образувания
Няма човешко участие във формирането на причудливите структури, казват учените
Метеорит или злополучен спътник на Мъск видяха българите в неделното небе
Учените не са сигурни, очакват НАСА или друга институция да се изкаже компетентно
Уловиха в Лох Нес вибрации като „сърдечен пулс“ дълбоко под водата
Много „свидетели" продължават да твърдят, че са видели Неси