НаукаДжоанна Старкова / 12 февруари 2019

Тръгваме към Луната и Марс, но Земята е нашият дом

Френски и български астронавти и учени за успехите и предизвикателствата на Космоса

Тръгваме към Луната и Марс, но Земята е нашият дом
В края на януари във Френския културен институт се състоя първото издание на събитието „Нощ на идеите“. То  дава поле за изява на нови открития и на такива, които вече са доказали своята перспективност. Особено интригуваща е дискусията за предизвикателствата на нашето време.

Снимка: Френски институт в БългарияСнимка: Френски институт в България

При тазгодишното издание фокусът беше върху темите за Космоса, климатичните промени и кръговата икономика. Беше излъчен филмът „Тома Песке - космическият пратеник“ за френския астронавт Тома Песке, прекарал 6 месеца на Международната космическа станция от ноември 2016 г. Филмът разказва за всекидневния живот на станцията и  научните експерименти, провеждани там. Зрителите имаха възможност да съпреживеят вълнението на Песке при излитането към МКС, престоя там и особено при излизането му в открития Космос.

След филма се проведе дебат с френските астронавти Клоди и Жан-Пиер Еньоре, българския космонавт Александър Александров и проф. Йорданка Семкова от Института за космически изследвания и технологии към БАН. Предлагаме ви най-интересните акценти от дискусията, свързани с приноса на България към космическите изследвания, плановете за мисии до Луната и Марс и предизвикателствата пред космическото бъдеще на човечеството.

Клоди Еньоре е специализирала в невронаука, космонавтика и политик. Обучава се в Звездния град в Русия, като прави своята първа космическа мисия през 1996 г., за период от 16 дни на борда на космическата станция „Мир“. Втората й мисия е от 10 дни на борда на Международната космическа станция през 2001 г., като става първата европейска жена, която я е посетила. След космонавтиката тя преминава в сферата на политиката. Била е делегиран министър по въпросите за научните изследвания и новите технологии, делегиран министър по европейските въпроси, съветник на генералния директор по въпросите за европейската космическа стратегия към ЕКА, както и главен изпълнителен директор на Universcience. В момента тя е специален съветник на генералния директор на Европейската космическа агенция.

Жан-Пиер Еньоре е инженер, командир летец-изпитател и космонавт. Обучаван е в Звездния град в Русия през 1990 г. и е имал две мисии към станция „Мир“. Първата му мисия като резервен член на екипажа е през юли 1993 г. Следващата е през 1999 г. с продължителност от 6 месеца. По време на полета Еньоре провежда космическа разходка извън станцията. След завръщане от полета е назначен за ръководител на Дирекцията за космонавти на Европейския космически център (EAC) в Кьолн. А през 2003 г. става старши съветник на директора на Европейската космическа агенция по въпросите за програмата за ракетите "Союз".

Александър Александров е вторият български космонавт, летял на борда на космическия кораб „Союз“. Завършва Висшето военновъздушно училище. През 1979 г. преминава подготовка за полет в Космоса по програмата „Интеркосмос” като борд-инженер на космическия кораб „Съюз“ и орбиталната станция „Салют-6“. Полетът е през юни 1988 г. с продължителност 10 дни. Александров провежда множество експерименти, свързани  с космически технологии, медицина и биология; космическа физика и астрофизика; дистанционно изследване на Земята от Космоса.

Проф. Йорданка Семкова е доктор на физическите науки и професор в Института за космически изследвания и технологии към БАН. Специалист е в областта на космическото приборостроене, слънчево-земната физика и изследването на радиационните условия в космоса. Участвала е в множество проекти в България и чужбина, сред тях „България 1300“ и „Интербол“. През 2011 г. тя е един от ръководителите, които са работили над апаратурата „Люлин-Фобос“, която е изведена в Космоса с международна автоматична станция за изследване на Марс.

Как изглежда Земята от Космоса?
Космонавт Александър Александров: В Космоса човек осъзнава действителната си същност. Виждаш, че си една прашинка във Вселената, но благодарение на техническия прогрес на човечеството си имал възможност да достигнеш Космоса. И от там да видиш нашата люлка - Земята, и да осъзнаеш  колко е прекрасна тя, както и това, че е много крехка. Виждаш и  тази тънка атмосфера, благодарение на която можем да живеем на нашата планета, и разбираш, че трябва да я съхраним, защото благодарение на нея е възможен животът ни тук.
Аз бях на експедиция в Космоса точно по време на събитията в Персийския залив и наблюдавах какви поражения нанася  тази война. На снимки, направени от Космоса, може да се види замърсяването на реките или пък пожарите, които бушуват на Земята. Един ден си поставих за цел да броя пожарите, които мога да забележа по време на една обиколка около Земята. Броих до 1000 и след това се отказах, тъй като те бяха изключително много. Просто цялата планета гори и димът се разпръсва на стотици хиляди километри.

Какви са ползите за обикновения човек от изследванията на Космоса?
Жан-Пиер Еньоре: Всеки гражданин ползва спътникова връзка с телефон или като иска да разбере какво ще е времето утре. Данъчните се интересуват от снимките на Земята, за да очертават парцелите, които съответстват на съответни данъци. Макдоналдс разглежда Земята, за да разпредели своите ресторанти там, където им се струва най-удачно. Засега бизнесът се развива основно в областта на телекомуникациите за предаване на данни, телефони, телевизия, те са с най-големи обороти. Спътниците, които се експлоатират от Люксембург, който има специален икономически модел за използване на Космоса, са с оборот на по-голяма стойност, отколкото изстрелването на една ракета.
Има и дружество, което в момента развива самолет за суборбитални полети, това са полети не чак в космическа орбита, но над атмосферна орбита и с билети за около 200 000 долара.
Тези изследвания са много важни и от психологическа гледна точка. Ще обясня защо: Възможно е да е имало и условия за живот на Марс, за да се проучи това, е интересно да се осъществи експедиция до там - нещо което изглежда изключително трудно в момента. Но нека припомня и изказването на Кенеди преди 50 години, в което той каза, че „преди края на десетилетието един екипаж ще отиде на Луната и ще се върне жив и здрав, а това правим не защото е лесно, а защото днес ни се струва невъзможно“. Точно това е много важно от психологическа гледна точка - някои неща, които ни се струват абсолютно невъзможни, стават възможни и реални. И когато се сблъскаме с такива огромни проблеми като опазването на околната среда е важно да умеем да мислим така.
Клоди Еньоре: Децата имат нужда да бъдат вдъхновявани, това е един от резултатите от космическите мисии. Науката и икономиката са мотивация и мотор. Но да научиш хората да мислят по друг начин и да намерят други решения за бъдещето, е не по-малко важно.

Очаквайте в следващите дни информация по останалите теми, разисквани по време на събитието.
Съзнание имат много повече животни, отколкото се предполагаше Наука

Съзнание имат много повече животни, отколкото се предполагаше

40 учени излязоха с декларация да се отнасяме внимателно към насекоми, влечуги и мекотели, за да не нараним чувствата им

Киборгите идват на власт? Наука

Киборгите идват на власт?

Когато хората се правят на богове, мечтите могат да се превърнат в кошмари

Откривателят на „божествената частица“ почина на 94 години Наука

Откривателят на „божествената частица“ почина на 94 години

Нобелистът Питър Хигс разкри на човечеството как частиците са помогнали за свързването на Вселената

Нашите харесвания и нехаресвания могат да оформят вярванията ни за света около нас Наука

На 90 г. почина авторът на „Мисленето“– нобелистът Даниъл Канеман

Слушайте 5 минути на ден и животът ви напълно ще се промени Наука

Слушайте 5 минути на ден и животът ви напълно ще се промени

Чистите тибетски лечебни дзен звуци намаляват стреса и тревожността, действат болкоуспокояващо

Чипираният пациент на Мъск играе шах със силата на мисълта Наука

Чипираният пациент на Мъск играе шах със силата на мисълта

Парализираният от раменете надолу мъж: „Започнах да си представям как курсорът се движи"

Равноденствие и слънцестоене – знаете ли разликата? Наука

Равноденствие и слънцестоене – знаете ли разликата?

Приликата е само, че и двете се случват два пъти годишно и са свързани със Слънцето

Полюсите на Титан са опасани с идеално прави линии Наука

Полюсите на Титан са опасани с идеално прави линии

Учени изследват геоложката характеристика на спътника на Сатурн

Starship на SpaceX все пак успешно излетя и достигна орбита за първи път Наука

Starship на SpaceX все пак успешно излетя и достигна орбита за първи път

Накрая изгоря над Индийския океан, но напредък има

Първият отворен AI модел на български език вече е достъпен за всички Наука

Първият отворен AI модел на български език вече е достъпен за всички

Обучен е с над 3 милиарда български изречения и се състои от 7 милиарда параметъра

Слънцето не е било толкова активно от 2017 г. Наука

Слънцето не е било толкова активно от 2017 г.

На 8 април 2024 г. пълното слънчево затъмнение ще разкрие великолепната корона на нашето светило