В следващите редове ще стане дума за това колко често разливате кафето си върху клавиатурата в офиса. За това как ви дразни абсолютно всичко и всички наоколо. За това как и най-безобидната фраза на колега или шеф ви кара да избухнете или да скриете сълзите си. За обземащата ви паника по време на делови срещи и за агресията у вас след края на работния ден.
С две думи – за офисната невроза. Тя е разновидност на „стандартната", но причините за нея са предимно на работното ви място. Какво да правим?
Как да се самодиагностицирате
За начало е добре да отговорите на няколко въпроса, но честно. От отговорите ще зависи дали си струва да се безпокоите или вашата изнервеност е в рамките на „нормалното".
И така, припомните си през последния месец често сте изпитвали:
· болки, неприятни усещания в главата и други части на тялото;
· усещане за слабост и отпадналост;
· нарушение на съня (трудности при заспиване, накъсан сън, ранно събуждане);
· понижен интерес към обичайни занимания;
· понижено удовлетворение от неща, които преди са били приятни;
· безпокойство и напрегнатост.
Ако имате два-три положителни отговора, може би си струва да направите консултация с психолог.
Първа крачка – осъзнаване
Вгледайте се в хората наоколо. Офисната невроза е с размерите на епидемия особено сред младите хора и тези на средна възраст, които искрено вярват, че успешната кариера, определеният социален статус и финансовата независимост решават всичко. А да достигаш целите си означава да си в условията на жестока конкуренция.
Печално е, но обикновено хората не осъзнават дълбочината на проблема. Казват си: е, малко съм поуморен, какво толкова. А синдромът на хроничната умора, офисните неврози и други болести на съвременния човек изискват лечение чрез сериозна работа със специалист. Сам човек трудно може да се справи с подобни „бръмбари" в главата си. При неврозата индивидът най-често не осъзнава истинския проблем. Той се оплаква от неприятности в семейството, любовта, работата, но не и от умора.
Първото обстоятелство, водещо до този тип невроза е работата в офис. Най-честите „жертви" са с работно време от 9 до 18 ч. Не можем да мине без наличието на авторитарно началство, строгото спазване на корпоративните разпоредби за работно време, кратките крайни срокове, високата рутина в повседневната дейност.
Невротиците обикновено са с висока мотивация, с не лоша заплата и бонуси, но с ниска удовлетвореност от пряката си работа и самооценка за приноса си в дейността на компанията. Освен постоянния стрес има и друга коварна подробност, водеща до излизане извън релси „заучена безпомощност" – работим и ще продължаваме да работим в тези условия, като вътрешно ги приемаме и се съгласяваме с тях.
Сигналите
Проявите на неврозата най-често се виждат в следните ситуации:
· извънмерно напрягане на тялото, емоциите и мисленето;
· противоречиви указания и поставени задачи, които са трудни или невъзможни за изпълнение в поставените срокове;
· липса на особен смисъл в работата;
· липса на перспектива, финансова сигурност, справедливост в системата поощрение-наказание.
Всяка невроза е не състояние на вашето съзнание, а на безсъзнателното. Психиката ви реагира (както и целият организъм), стремейки се към освобождаване на определени негативни установки. Опит да се измъкне на свобода. Тялото и психиката ви се опитват да ви дадат сигнал, че трябва да си починете малко, да се позамислите какво ви устройва в живота и какво – не. Включва се системата за охлаждане. Ако игнорирате тази сигнали, неврозата продължава да се развива и ви води към отказ от действие или направо към депресивно състояние.
Според някои психолози дейността на „офисния самурай" е успешна едва когато той престане да се страхува от уволнение. Докато този страх е жив, човекът се бои да не направи грешка или да се окаже неизгоден за началството. Угодничи и се държи неадекватно, с което пък предизвиква неприязън у колегите си. Само самураят, преборил страха да не изпадне в императорската немилост, може да взема креативни решения и прави ярки стратегически правилни постъпки, които водят до професионално израстване.
Нужен е план
1. Оптимизирайте работното си място и графика на работния си ден.
2. Обърнете внимание на техниката на тайм мениджмънта, прочетете малко литература за планиране на времето и се старайте да разширите хоризонтите на планиране.
3. Направете анализ на случващото се, обяснете си причините и последствията, започнете да променяте това, което е възможно и необходимо.
4. Бъдете сигурни, че винаги има изход от трудна ситуация. Търсете позитивните моменти (всеки ден си записвайте нещо хубаво, което ви се е случило, или ваши приятни мисли и емоции).
5. Търсете съдействието на значими за вас хора, за да преодолеете трудностите, не се затваряйте в себе си.
6. Трябва да отделите време не само на стратегията и тактиката, но и на тялото.
7. Поне два пъти на ден правете лека гимнастика, като повтаряте няколко серии физически упражнения. Така ще дойдат бодрото настроение и добрата енергия. Дългото седене в неудобна поза, неестественото положение на ръцете върху клавиатурата и мишката, умората на очите – всичко това способства за натрупване на лоша застойна енергия. Даже ако сте млади и пълни със сила – пазете ги. Резервите ще са ви нужни в бъдеще. Най-важното – вече сформираният навик за здравословен стил на работа ще ви трябва през целия ви трудов стаж.
8. По-малко кафе и цигари. Повече време във фитнеса и на чист въздух.
9. Няколко пъти на ден правете паузи, за да помислите какво се случва, как се чувствате, владеете ли положението. Да помечтаете за нещо свое, да се посмеете с колегите.
10. Прибирайте се у дома по-бързичко, за да подарите част от себе си на тези, които наистина обичате.