favorites basket
user
Здраве14 юли 2011

Как да подобрим паметта си?

Ново проучване дава информация за начина на "складиране" на запомненото

Всеки студент в сесия може да каже, че да усвоиш огромен обем информация за кратко време е сериозно предизвикателство. Докато учиш за изпит по физика, почти неизбежно е да забравиш онова, което си чел предния ден по история. Мнозина смятат, че смесването на спомените се дължи на това, че мозъкът не разполага с необходимия капацитет за обработка на последователна разнородна информация за кратко време. Но дали това е така? 

Според ново проучване на  изследователите от Beth Israel Deaconess Medical Center (BIDMC), специфични части на мозъка контролират конкуренцията между спомените. Посредством въздействие върху целеви области на мозъка чрез транскраниални магнитни стимулации (TMS), може да се влияе върху паметта, като се предотврати забравянето на важна информация. 

Проф. Робъртсън от Харвард и неврологът д-р Даниел Коен изследвали 120 студенти, подложени на два теста за памет. Експериментът включвал задача, свързана с двигателните умения и такава за паметта - запомняне на поредица от думи. Двете групи изпълнявали задачите в различен ред. Изследването се правело първо сутрин. Студентите се запознавали с думите, запаметявали упражненията и възпроизвеждали запомненото. След 12 часа те трябвало да ги повторят отново - тогава  голяма част от думите и двигателните упражнения били забравени.

Във втората част на изследването Робъртсън и Коен приложили транскраниални магнитни стимулации (TMS) след първоначалното тестване. Tова е неинвазивна техника, която използва магнитен симулатор, генериращ магнитно поле. То може да създаде поток от електричество в мозъка. 

"Тъй като мозъчните клетки общуват чрез химически и електрични сигнали, прилагането на лек ток може да повлияе на процеса", обяснява Робъртсън. Учените се концентрирали върху две конкретни области от мозъка.  Оказало се, че манипулацията намалила конкуренцията между моторните умения и способността за запомняне на думите.

Това проучване дава нови познания за работата на мозъка ни. "Специфични структури в него внимателно балансират количеството на това, което се запазва и онова, което забравяме. Ученето е динамичен процес и мозъкът ни отделя ресурси, за да запази гъвкавостта на процеса. Чрез по-добро разбиране на този процес можем да бъдем в състояние да намерим нови подходи и да помогнем при лечение на пациенти с проблеми с паметта и когнитивни увреждания", добавя Робъртсън. 

Източник: scienceblog
ПОДКРЕПИ НИ

Абонирай се за нашия бюлетин

Не забравяй да се абонираш за нашия бюлетин, който ще те уведомява за активни промоции, нови продукти и случващото се при нас.