Този неясен субект на сюрреализма
Георги Марков за магията на Луис Бунюел
- Завчера, след прожекцията на „Дискретният чар на буржоазията", имах чувството, че, гаврейки се с ненаситната жажда на богатата днешна буржоазия да се наживее, Бунюел е отразил, без да иска, и ненаситната жажда на съвременната богата партийна буржоазия да се наживее, което значи да получи повече и по-големи удоволствия, пиене, ядене, забавления. Шест души, трима елегантни мъже и три хубави жени, тичат през целия филм по едно пусто поле, всред житните нивя, тичат, устремени към някаква вечеря, обяд или легло, тичат, за да запълнят време, което животът им е дал, да не пропуснат нито миг удоволствие. Българският зрител би могъл без усилие да открие стотици тичащи подир същите цели партийни и безпартийни буржоа, с прострени напред ръце, с просташка алчност да докопат повече от живота. Един филм за нашето време, за нашето днес — смесица от сънища и действителност. Сънищата са по-реални от действителността, а действителността е по-илюзорна от сънищата. Не сънуваме ли, че живеем?
- Но нека започна отначало. Кой е Луис Бунюел? Един испанец, роден на 22 февруари 1900 година в село Каланда, в провинцията Сарагоса. Не е възможно да се обясни и приеме изкуството на Бунюел без испанската земя. Въпреки че той е смятан за френски режисьор, въпреки че френският език е творческото му оръжие, в основата на цялото му творчество стои Испания. Той получава своето образование в йезуитски колеж в Сарагоса, а на 19 години отива в Мадрид, за да следва агроинженерство. Интересите му го прехвърлят в университета, където той учи философия. Може би тъкмо йезуитското образование на Бунюел слага дълбок отпечатък върху бъдещото му изкуство. Тъкмо испанският католицизъм, по-краен от който и да е друг, вероятно е привлякъл вниманието на младия човек върху сюрреалистичния антагонизъм между идеалите на духа и неотменимите нужди на тялото. Във всички свои филми Бунюел се връща към религиозната тема и като че ли тя е лайтмотив на цялото му творчество, плюс силната му декларация: „Благодаря на Бога, аз съм все още атеист."
- От църквата Бунюел научава за съществуването и силата на Злото, което той по-късно поставя в центъра на филмите си, което сюрреалистите наричат „вътрешните рушителни сили на човека" и което Фройд категоризира като неуправляемия „ад". Тук не става въпрос за злото, причинено от социалната несправедливост, а за злото, заложено вътре в човека, присъщо на човешката природа, злото, което ражда разрушителните импулси по силата на необяснима необходимост... Като студент Бунюел попада в средата на прогресивно испанско младежко движение и става близък приятел на прочути днес личности като Лорка, Дали, Ортега и други. Точно това е времето, когато той взема дейно участие като актьор и режисьор в представления заедно с Лорка.
- За „Андалуското куче" заема пари и със Салвадор Дали написват сюрреалистичен сценарий. Когато този филм се прожектира в Париж през 1928 година, публиката получава шок. Това е филм на жестокостта и френските сюрреалисти празнуват премиерата. Когато запитват Андре Бретон, папата на сюрреализма, дали филмът на Бунюел-Дали е истински сюрреалистичен, той отговаря: „Да, този филм е такъв." Точно жестокостта на филма предизвиква огромен шум, изписват се купища страници, някои от които провъзгласяват Бунюел за новия гений на киното, а други го виждат като садист, звяр и нещо подобно. Обяснението на самия Бунюел за този филм е, че той искал да покани публиката да вкуси от престъплението, а не да преживява артистично удоволствие.
- Филмът, който утвърждава името на Бунюел е „Златната възраст". Бих казал, че това е изумителна сюрреалистична симфония, израз на свръхчувствителност на човек спрямо живота. Нека вземем самото начало, което е чисто документално въведение и където виждаме борещи се скорпиони. Очевидна е авторската декларация, че животът е основан на агресията, че онова, което става в света на скорпионите, е същото, което става в света на човека.
- Шедьовърът „Виридиана" печели голямата награда на фестивала в Кан през 1961 година.
- Както казах в началото, един критик трябва да е доста набеден в професията си, за да разглежда Бунюел само като отрицател на съществуващото общество. Неволно отново го свързвам с Достоевски, колкото и произволно да изглежда това — мъчителното и безпощадно проникновение в човешката даденост, или по-скоро обреченост и драмата на човека, който съществува не в светлината и не в мрака, а в полумрака.
- На пръв поглед това изглежда философия на отчаянието. Може би от морализаторска гледна точка да е така. Но в действителност това е художествено припознаване на истината за злото, припознаване на нещо съществуващо, присъщо на човека и човешкото общество, факт, който не ни праща в ароматната лимонада на сълзливия сантиментализъм, а в реалността, където кръвта е вино или виното е кръв.
Хамстерът като растение
Учени от Япония твърдят, че успешно са създали фотосинтезиращи животински клетки
Астероид удари Земята часове след като беше открит
Това е третата космическа „атака“ за 2024 г
За първи път в света клониран чернокрак пор роди здрави бебета
Зоолозите се радват, че са спасили един застрашен вид
Откриха черна дупка рекордьор по погълщане на материя
Масата й е 7,2 милиона пъти по-голяма от масата на Слънцето
„Вояджър 1“ отново даде сигнал към Земята от 24 милиарда километра
Връзката с апарата беше прекъсната, но той се самопоправи с недействащ от 1981 г. хардуер
Преживяванията близо до смъртта групирани в седем основни теми
Оцелелите от сърдечен арест имат спомени от реанимация, усещания за страх и преследване, както и осъзнаване на случващото се
Осъзнато сънуване
Двама души, спящи далеч един от друг, установиха връзка в първи по рода си експеримент
Изкуствено създаденият страх ни е полезен
Защо хората обичат да се плашат и търсят ужасни преживявания
Продължителността на живота се увеличава с по-бавна скорост през този век
Човечеството се доближава до горната му граница
Слоновете в Мозамбик доказаха еволюционната теория
Раждат се все повече женски без бивни, гражданската война там ускорила естествения подбор
Слънчеви изригвания и сияния отново оцветиха планетата
Силата на космичните явления не е като през май, казват учените, но не е за пренебрегване
В Китай излекуваха диабет с „препрограмирани“ стволови клетки
Пациентката вече не приема инсулин, сама си го произвежда
Стълпотворение от черни дупки в Млечния път
Клъстерът от стотици черни дупки се е разпрострял на 30 хиляди светлинни години
Сателитите Starlink от второ поколение излъчват 30 пъти повече радиосмущения от предшествениците си
Така те застрашават радиоастрономическите наблюдения, предупреждават от ASTRON
Могат ли стареещите части от мозъка да се заменят с клонирана тъкан
Учените са на няколко крачки от обръщане на стареенето на мозъка