favorites basket
user
НаукаАлбена Иванова / 25 юни 2017

Виенски куратор редактира Айзък Азимов

Новите роботи пишат новини, старите висят по музеите

Албена Иванова

Две събития, свързани с роботи, привлякоха вниманието на виенчани през миналата седмица. Едното е откритата наскоро в музея за приложно изкуство МАК във Виена изложба Hello, Robot. Второто е световният форум на редакторите GEN Summit 2017. 750 изтъкнати журналисти и уеб редактори от над 70 страни обсъждаха бъдещето на новините в свят на тотална цифровизация, виртуална реалност и война на фейкове. Новинарският световен елит се обедини около идеята, че трябва да бъде даден отпор на наплива на ботове в социалните мрежи и информационните сайтове, защото доверието на читателя и зрителя намалява, когато новината не е написана от човек. 

Журналистите обаче нямат нищо против най-новите достижения в света на технологиите, които облекчават труда им и правят новините още по-интересни за потребителя. Като например новите каски, с които попадате буквално в центъра на събитието, заснето с 360-градусови камери. След бурните дискусии за ролята на ботовете в съвременните медии, организаторите на GEN Summit 2017 заведоха участниците направо във виенския музей МАК, за да си спомнят откъде тръгна всичко... 

На вратата любезно – с усмивка и вино - ги посрещна Кристоф Тун-Хоенщайн, директор на музея за приложни изкуства. Той заяви на гостите си, че има три предложения за промяна в трите закони на роботиката, известни от научната фантастика и формулирани от великия Айзък Азимов. Те са задължителни за всеки позитронен робот и са публикувани за първи път в разказа му „Runaround" още през 1942 г.

- Роботът не може да причини вреда на човек или с бездействието си да допусне на човека да бъде причинена вреда.
- Роботът е длъжен да се подчинява на човека, ако това не противоречи на Първия закон.
- Роботът е длъжен да се грижи за собствената си безопасност, ако това не противоречи на Първия и Втория закон.
(Съществува и още един Закон 0: Един робот не трябва да причинява вреда на човечеството или чрез бездействие да причини вреда на човечеството. Съответно към останалите закони се добавя и "ако това не противоречи на Нулевия закон“.)

Дотук добре. Ето и новите предложения за редактиране на Азимов от Кристоф Тун-Хоенщайн: 

1. Интелигентните роботи трябва да служат на общото благо на човечеството и да ни помагат да водим екологичен, социален, културен и икономически устойчив живот.
2. Интелигентните роботи могат да заменят човешкия труд само дотолкова, доколкото това е съвместимо с хората, водещи смислен, достоен живот, включващ култура и творческа самореализация, освен когато това правило противоречи на правило 1. 
(Забележка: Конфликт с точка 1 може да възникне само ако в процеса на своето усъвършенстване и мултиплициране роботите попречат на човечеството да живее смислен достоен живот, включващ култура и творческа самореализация.)
3. Интелигентните роботи трябва да бъдат програмирани да бъдат кооперирани машини за самообучение и винаги да функционират съвместно - освен когато това правило противоречи на Правило 1 или 2.

Ето някои от експонатите от изложбата Hello, Robot в Музея за приложни изкуства МАК във Виена. 


Робот-писател. Пише, реже листа и го пуска на пода. Съвсем като истински творец.


Визуализираното послание на изложбата в лабиринта, който кара мозъка да лъже очите.


Дали ще оставите бебето си в компанията на тази детегледачка?


Адски нежно е, гушка се и сладко скимти. Децата, страдащи от аутизъм, го обичат много.


Черна серия: роботизирана урна, може да следите как се пълни, докато пещта на крематориума подава към нея тлените останки...

 
Още от черната серия: Този робот гали по ръката умиращия човек в последните му минути, като му говори: "Съжалявам, че се чувстваш зле, но сега няма кой да дойде при теб, затова аз съм тук и ще ти помогна да се успокоиш, преди да минеш отвъд..."

Молекулни обувки, разработени от Francis Bitoni Studio, наподобяват клетъчните форми на природата. 
ПОДКРЕПИ НИ

Абонирай се за нашия бюлетин

Не забравяй да се абонираш за нашия бюлетин, който ще те уведомява за активни промоции, нови продукти и случващото се при нас.