Нов тип биогориво, произведено от биомасата на захарна тръстика, може да намали емисиите вредни газове в авиацията, обещават учени. И като бонус този сладък източник на самолетно гориво няма да се конкурира със земеделските площи, тъй като може да се отглежда в райони, неблагоприятни за земеделие.
Изследователи от университета Бъркли в Калифорния са разработили нов метод за преобразуване на захарта и извлечените от биомасата ѝ органични молекули - кетони. Съавторът Алексис Бел казва пред BBC News, че иновативният метод, който са използвали, им е позволил да създадат ефективно гориво за реактивен двигател и смазочни материали.
Намирането на надеждни алтернативи на самолетното гориво е особено предизвикателство, защото според Бел нито слънчевата светлина, нито електричеството могат да бъдат полезни в тази посока.
„Днес всички самолетни горива са направени почти изцяло от нефт, но нормативите в САЩ и Европа налагат прогресивното му заменяне с биосъставки. Уви, не се посочва как може да стане това. Сега ние предоставяме стратегия именно в тази посока", посочва Бел.
Съществуват строги изисквания, когато става въпрос за самолетно гориво: то не може да съдържа кислород, трябва да притежава точния вискозитет и точка на кипене, да не става гелообразно при екстремно ниски температури. Според Бел „разработеното от нас гориво отговаря на всички тези критерии."
Според изследователите тяхната разработка би могла да намали вредните газове с цели 81%, посочва още Бел.
Източник
Изследователи от университета Бъркли в Калифорния са разработили нов метод за преобразуване на захарта и извлечените от биомасата ѝ органични молекули - кетони. Съавторът Алексис Бел казва пред BBC News, че иновативният метод, който са използвали, им е позволил да създадат ефективно гориво за реактивен двигател и смазочни материали.
Намирането на надеждни алтернативи на самолетното гориво е особено предизвикателство, защото според Бел нито слънчевата светлина, нито електричеството могат да бъдат полезни в тази посока.
„Днес всички самолетни горива са направени почти изцяло от нефт, но нормативите в САЩ и Европа налагат прогресивното му заменяне с биосъставки. Уви, не се посочва как може да стане това. Сега ние предоставяме стратегия именно в тази посока", посочва Бел.
Съществуват строги изисквания, когато става въпрос за самолетно гориво: то не може да съдържа кислород, трябва да притежава точния вискозитет и точка на кипене, да не става гелообразно при екстремно ниски температури. Според Бел „разработеното от нас гориво отговаря на всички тези критерии."
Според изследователите тяхната разработка би могла да намали вредните газове с цели 81%, посочва още Бел.
Източник