Ива Бонева, директор на ЦПО: „Различието е ценност, но заедно е по-добре!”
Искаме да променим училищната среда така, че тя да приеме всяко различно дете
Здравейте! Бихте ли обяснили какво всъщност означава терминът „приобщаващо образование”?
Терминът, съгласно закона за училищно и предучилищно образование, който е в сила от 2016 г., означава, че прави училището желано и достъпно за всички деца. Това е образование, което помага на учители, родители и ученици да намерят своето място в училище и да се чувстват добре там. То създава среда, която е подкрепяща за всеки един участник в учебния процес, независимо от пол, възраст, раса, културна принадлежност, език и т.н.
А как се „диагностицират” децата, които трябва да бъдат приобщени? Кои са те?
В последните години много международни изследвания показват, че това, което в по-голяма степен допринася за успеха, за щастието, за личните и професионални успехи в живота на човек, е всъщност усещането за благополучие, емоционалната интелигентност и социално-емоционалните умения, които детето придобива в училище. И според това изследване (то е на седмокласници) ни помогна да изведем основните фактори, които допринасят за едно училище да е добро за децата.
Съответно това е свързано с високо равнище на стрес, което пък води до тревожни разстройства и депресии при децата. За нас беше неприятно да установим, че само 4% от българските училища имат добри нива на благополучие и удовлетвореност, и високи постижения при НВО (национално външно оценяване). Даже забелязахме обратна корелация –в училищата с най-високи постижения на НВО след 7 клас, децата са с най-ниско благополучие.
Добре, а да приобщим не означава ли да уеднаквим всички различни деца и да ги вкараме в един калъп?
Само 4% от българските училища имат добри нива на благополучие и удовлетвореностКак се създава една наистина приобщаваща среда?
Има много практики и една от тях можем да опишем с термина „приобщаваща педагогика“. Тя използва много техники на преподаване, които помагат на всяко дете да си намери мястото. Такъв пример е работата по групи – вместо учителят да седи пред класа и да преподава, децата може да се разделят в различни групи и мога да дам пример.
Групата е от 5 деца и задачата е да се направи връзката между проценти и дроби с дадени материали – пластилин и моливи, и да се илюстрира. В групата имаше една отличничка и едно друго момиче със затруднение с материала. Отличничката почти веднага се сети и обясни на другите деца. После попита това, което най-малко разбира – ти разбра ли? И тя му го обясни втори път по малко по-различен начин. Последваха още три обяснения, когато накрая отличничката направи може би най-зрялото нещо – „Еми добре, значи ти ще разбереш другия срок”. Което е много важно и е точно така. Но по-важното е, че останалите деца от групата го запомниха завинаги. Ако учителката се беше опитала да го обясни, голяма част от малките не биха го разбрали. Това е малък фрагмент от работа на приобщаващото образование, но дава идеята.
Не само сред учителите, но и сред родителите битува мнение, че и едно проблемно дете да има в клас, най-добре е да го махнем, защото то дърпа целия клас назад. Как да се преборим с тези нагласи?
Тук включват ли се и социални грижи?
Средната възраст на българския преподавател е 55 г. Това са добри професионалисти, с много опит, които обаче са израснали в система, в която различните деца бяха отделяниКакво се случва в някое малко населено място, където например учителят се изправя и казва – „Вие биете детето си.” Какво приобщаващо образование може да има в среда, където всеки познава всеки?
Тук са две нещата – първо, дори и малките общности се променят, защото само допреди 20-тина години не можехме да си представим самотна майка или още повече - да роди без брак. Такива деца обикновено отиваха в помощни училища. Сега това е приемливо дори и в малките общности. А що се отнася до приобщаващото образование, то всъщност се случва най-лесно именно там, където хората се познават и подкрепят. Особено в места, където всяко дете е важно за училището, защото според броя на учениците се определя и издръжката му. Ако има домашно насилие, това обикновено се разбира и малката общност има капацитета да се справи с това, стига жертвите да не са от друга етническа група.
Това води и до въпроса доколко децата от други етнически групи се приобщават в нашето образование?
Държавата ваш враг или приятел е в сферата на приобщаващото образование?
Всяко дете и всеки учител, трябва да бъдат приобщени – всеки трябва да се чувства част от някаква общностВ много училища липсват дори рампи за деца с увреждания – как въобще говорим за приобщаване на едно такова дете, когато то дори няма физически достъп до училището?
Така е, да. Но това пак опира до нагласите. Става въпрос за огромно нежелание да се разбере, че физическият недъг няма нищо общо с интелекта и таланта на детето. Позицията – „От мен нищо не зависи” е много характерна. Ето това е, което трябва да се промени.
Дайте пример за работещи практики в други държави?
Какво мислите за тези родители, които не пускат децата си в училище и които се обучават по индивидуални учебни планове?
Нашата кауза като цяло е малко непопулярна, тя е за изграждането на едно по-справедливо училище и общество, което много трудно стига до индивидуалния дарителКакви са вашите конкретни постижения като неправителствена организация?
Ние създадохме организацията през 2006 г. и за тези 13 години успяхме да променим много нагласи – на учители и деца. Работили сме с над 200 училища, имаме изградена общност от професионалисти за приобщаващо образование, която успява да наложи това образование в България. Отне ни цели 7 години да наложим и въведем дори термина „приобщаващо образование” и всъщност след това участвахме в създаването на закони и наредби.
Щастлива съм, че имам 18 колеги, които споделят идеята, че е „по-добре заедно” и подкрепят тази битка. Всички се борим за душите, за нагласите на учителите, децата и на родителите, и на хората в България, че е по-добре да живеят в споделено общество. Това ни кара да се чувстваме ценни и че имаме принос.
Как успявате да финансирате вашата дейност?
Имаме и частни дарители, но те са малко. Нашата кауза като цяло е малко непопулярна, тя е за изграждането на едно по-справедливо училище и общество – идея, която много трудно стига до индивидуалния дарител.
Ива Бонева е основател и изпълнителен директор на Център за приобщаващо образование. Тя има магистратура по специалностите „Социално развитие” и „Социална политика” от Университета в Манчестър, Великобритания и е докторант в СУ „Св. Климент Охридски", Социална педагогика. С опит в социалната политика и социалното развитие – тя е работила за Програмата за развитие на ООН, Католически служби за помощ, Фонд „Спасете децата", както и за български неправителствени организации. Тя е и носител на отличие от президента на Република България за забележителен принос и заслуги в защитата на правата на децата.
„Училище за надежда“ – документален филм разказва за благородната мисия да обучаваш най-бедните
Мечтата на основателите на училището е да направят и гимназия
„Първото условие за възпитанието на детето е любовта"
Детска школа „Белите кокичета“ обявява прием на деца от 3 до 6 годишна възраст за учебната 2024-2025 г.
„Академия за Човека“ започва новата си учебна година
Все още можете да се запишете на info@academyforthehumanself.com
Тя се въртяла в час, била разсеяна и я обявили за проблемно дете
А Джилиан Лин, впоследствие прочут хореограф, просто искала да танцува
Български медалисти в Международната Менделеева олимпиада по химия
Виктор Лилов е с колекция от медали на световни състезания по естествени науки
Любов Миронова: С този курс искам да запълня голяма празнина в образователната ни система
„Озарената педагогика“ е подходяща за професионалисти, работещи с деца от 3 до 7 годишна възраст
Кои са най-големите предизвикателства, с които трябва да се справят учениците в училище?
За да разберете как да ги подкрепим, заповядайте на първата конференция на неформално образование
Възкресили сме фараонската мечта на Египет: задължително всеобщо подчинение
Прочетете откъси от книгата на Джон Гатоу „Затъпяване – скритата цел на държавното образование"
Във всяка възраст можем да се научим на ново умение
Образователен форум представи подходи за учене през целия живот
За училището на живота няма възраст
Включете се като говорител или слушател във форума за учене чрез преживяване
Запишете се в Академия за Човека
Интердисциплинарният просветен център, който извисява и обогатява човека, без значение от възрастта му -> academy@kamdzhalov-foundation.org
Монтесори – революцията в обучението чрез игра
Монтесори философията съчетава традиционни подходи с модерно мислене
Британски университет предлага магистърска степен по магия и окултизъм
Студентите ще учат за дракони, крал Артур и за феминизма във вещерството
Китайското правителство продължава да насърчава „интелигентните класни стаи“
В някои действащи проекти съотношението на преподаден материал от ИИ и от жив учител вече е 70%/30%
Отворени врати в ,,Белите кокичета“ на 29 април
В основата на работата в детската школа е Слънчевото възпитание
Какво е растителна слепота?
В образователната система се отделя по-малко внимание на растенията. Природозащитниците наричат това зоошовинизъм.