Какво е растителна слепота?
В образователната система се отделя по-малко внимание на растенията. Природозащитниците наричат това зоошовинизъм.

Снимка: Wikimedia.org
„Ние сме абсолютно зависим от растенията за живота и здравето си, но толкова често значението им избледнява и те отиват на втори план. Това намалява възможността и мотивацията ни да предприемем действия в тяхна защита и по този начин да спасим нашата планета“, казва биологът Катрин Уилямс от Университета за опазване на природата на Вашингтон. „Питам се как би изглеждал светът, ако повече хора, вместо да виждат стена от зеленина, гледаха на отделните растения като на потенциално лекарство, източник на храна или обичана част от тяхната общност.“
Предпочитанието на животните пред растенията се дължи няколко фактора. Растенията не се движат, а хората, особено децата, са настроени да концентрират вниманието си върху движещи се обекти. Растенията също така се сливат визуално и липсва отчетливост на всяко растение в общия план, освен ако човек не се вгледа внимателно.
В образователната система също е отдадено повече внимание на животните и по-малко - на растенията. Природозащитниците наричат това зооцентризъм или зоошовинизъм. Тъй като преподавателите често използват животни, а не растения като примери за основни биологични концепции, децата израстват с повече познаване и съпричастност към животните, твърдят изследователите.
Според Кристин Ро от BBC „Изследванията на растенията са от решаващо значение за много научни открития, от по-устойчиви хранителни култури до по-ефективни лекарства. Повече от 28 000 растителни вида се използват за медицина, включително противоракови лекарства с растителен произход и разредители на кръвта.“
Когато растенията са недооценени и недостатъчно изследвани, околната среда и хората в нея страдат. Децата, които растат с биологично образование, ориентирано към животните, не се научават да ценят зеленината около тях. Те рядко избират професии, свързани с изучаването и опазването на флората.
„Много от нашите най-големи предизвикателства на XXI век са свързани с растенията: глобалното затопляне, продоволствената сигурност и необходимостта от нови фармацевтични продукти, които биха могли да помогнат в борбата с болестите“, пише Анжелик Крицингер, преподавател в катедрата по растения и почвени науки в Университет на Претория, Южна Африка. И добавя, че без основни познания за структурата, функцията и разнообразието на растенията, няма голяма надежда за справяне с тези проблеми.
Още по темата:

МОН настоява за пълна забрана на телефоните в училище
Всяка държава сама решава колко строги да са мерките

Международният литературен конкурс „Вълшебното перо“ кани децата да развихрят въображението си
Целта на конкурса е младите дарования да създадат авторски творби. Очакват се вълшебни истории в проза или стих.

Как една учебна година може да е равна на шест
Експериментът на Бенезе разкрива една необичайна гледна точка между количеството и качеството на обучението

„Училище за надежда“ – документален филм разказва за благородната мисия да обучаваш най-бедните
Мечтата на основателите на училището е да направят и гимназия

„Първото условие за възпитанието на детето е любовта"
Детска школа „Белите кокичета“ обявява прием на деца от 3 до 6 годишна възраст за учебната 2024-2025 г.

„Академия за Човека“ започва новата си учебна година
Все още можете да се запишете на info@academyforthehumanself.com

Тя се въртяла в час, била разсеяна и я обявили за проблемно дете
А Джилиан Лин, впоследствие прочут хореограф, просто искала да танцува

Български медалисти в Международната Менделеева олимпиада по химия
Виктор Лилов е с колекция от медали на световни състезания по естествени науки

Любов Миронова: С този курс искам да запълня голяма празнина в образователната ни система
„Озарената педагогика“ е подходяща за професионалисти, работещи с деца от 3 до 7 годишна възраст

Кои са най-големите предизвикателства, с които трябва да се справят учениците в училище?
За да разберете как да ги подкрепим, заповядайте на първата конференция на неформално образование

Възкресили сме фараонската мечта на Египет: задължително всеобщо подчинение
Прочетете откъси от книгата на Джон Гатоу „Затъпяване – скритата цел на държавното образование"

Във всяка възраст можем да се научим на ново умение
Образователен форум представи подходи за учене през целия живот

За училището на живота няма възраст
Включете се като говорител или слушател във форума за учене чрез преживяване

Запишете се в Академия за Човека
Интердисциплинарният просветен център, който извисява и обогатява човека, без значение от възрастта му -> academy@kamdzhalov-foundation.org

Монтесори – революцията в обучението чрез игра
Монтесори философията съчетава традиционни подходи с модерно мислене