Отиде си големият художник Кеазим Исинов
Поклонението ще се състои в понеделник, 20-ти февруари от 13:00 ч. в църквата "Св. Параскева" в София. Поднасяме съболезнования на близките и си спомняме за големия творец
снимки: Добрин Кашавелов
Поклонението ще се състои в понеделник, 20-ти февруари от 13:00 ч. в църквата "Св. Параскева" в София.
Представяме ви статията за Кеазим Исинов, която публикувахме точно преди година.
Обичай мъчнотиите
Художникът Кеазим Исинов е роден в село Садовец преди 81 години. Освен за биографията му това е важна подробност за цялостния му мироглед и творческия му отпечатък в световното изобразително изкуство.
„Това са най-ценните ми спомени и те са ме изградили – трудът и сливането със Земята, когато като ученик през ваканциите ходех да помагам на нашите със земята, така си изкарвахме прехраната. Копаех царевицата бос. Така, с краката в пръстта, аз се свързвах със Земята, с природата и слънцето - всичко това е първично, и болести няма. Защото земята те пречиства. По моя край върви река Вит, най-чистата река. Има риба, можеш да се къпеш, а и най-старото селище на готите е там. Толкоз магнетична земя, всичко ми идва оттам“
– казва с умиление майсторът на четката. Погледът му се рее някъде сякаш много далеч, а на нас ни се прищява да отпътуваме назад във времето и да споделим с него ароматните му слънчеви спомени от родното място. Онези, които го подтикнали цял живот да не спира да рисува гроздовете, житата, царевицата и ябълките, с възторг и благоговение пред плодотворната, свещена българска земя.
От лалето тръгна всичко
„Изпратих им свои рисунки, без родителите ми да знаят, защото за тях да си тръгна от дома на 13-14 години, беше много трудна работа. Че и да ида в София... За първи път пътувах с влак тогава, през 1954 г. Не се бях качвал никога преди. Пратих няколко портрета на Ботев, Хитов, Раковски и получих съобщение, че ме приемат без изпит.“
„Слагат три гипсови лалета и всички деца теглим жребий за мястото, от което ще ги рисуваме. На мен ми се пада най-невероятно трудната позиция – абсолютно фронтално – не виждаш плочката, нито релефчето върху нея. Класният идва при мен и ми казва: „Кеазиме, много ти е трудно мястото. Давам ти право да се преместиш наляво или надясно“. Аз казвам: „Не, тука ми е късметът, сядам тук и не мърдам“. Почвам да рисувам, децата край мен излизат в междучасие, стават, а аз съм влязъл в едно пространство на светлосянка... Колко часа рисувах, не помня. Излизаме навън всички ученици и чакаме учителите да оценят рисунките. По едно време се отваря вратата и идват да ме тупат по рамото: „Браво, Кеазиме! От най-трудното място направи най-добрата работа“. Ето сега един пример как човек не бива да бяга от трудностите. И аз винаги съм ги обичал много. Не само в рисуването, а във всичко. Дали ще копая царевица, дали ще жъна със сърпа, или ще мия пода в общежитието. Не мога нищо да направя между другото. Във всяка работа трябва да вложиш любов. Да е както трябва“
Сине, обичай земята!
„Човек трябва да живее възможно най-близо до природата. И вече нещата натам отиват. Хората ще се усетят, ама ще е вече късно. Знаел съм това и съм го казвал на децата, когато бях учител - какво ще стане, как ще бъде... как ще тичат да си търсят местенца из села в провинцията. Както напуснаха село, така ще бягат към него. Времето за това идва. Много е трудно вече да си върнем връзката със Земята, унищожихме твърде много неща и понякога се чудя как ни траят „отгоре“... Ние не заслужаваме тази планета. Тя можеше да бъде цъфтяща, но злобата, завистта и материалното ни докараха дотука. Да искаш, да искаш... и какво? А какви домати имахме, с един ще се нахраниш, какви чушки... Моите картини всичките оттам идат - дето съм си заравял краката, в царевицата... дето слънцето ме печеше жарко, а аз работех и не спирах. И затова нарисувах толкова жени с хлябове. Една от тия картини, като я видял Дечко Узунов, и казал: „Kак е направил този хляб, че и коричката му да се усеща?!“. Как няма да се усеща, като аз всичко това съм го преживял - спал съм в колибата на баща ми, копал съм, брал съм и са се удряли гроздовете по главата ми, докато рисувам. Няма нищо, дето да съм изсмукал от пръстите или да съм си изфантазирал.“
Веднъж получил съобщение, че има конкурс за новото хилядолетие - „1001 причини да обичаш Земята. Участва с картина на Адам и Ева, участвали 32 000 художници от цял свят. След 5 години шефът на фондацията, която организирала конкурса, дошъл в София и казал: „Г-н Исинов, вие сте победителят в конкурса и ви каним с цялото си семейство да дойдете в Холандия за изложбата и награждаването“. Кеазим изведнъж си спомня за лалето, което нарисувал през 1954 година, а през 2005 заради наградата отива в Страната на лалетата. Художникът смята, че не е случайно и препокриването на името на картината му „Сине, обичай Земята“ със заглавието на конкурса.
„Съдбата те подготвя отрано. Ако можеш да устоиш на предизвикателствата и трудностите, печелиш. Ако не, заминаваш си“
Незримото е най-важно
„Дарбата е на върха на малкото пръстче. Другото е много труд. Хиляди скици, а колко съм скъсал, защото не стават... Знам много даровити хора, но мързеливи. Всяко нещо иска труд, ред, съзнание. Ако работиш от цяло сърце и с любов, нещата полека-лека стават. И тогава започва и да се дава от горе, което е най-важно – да навлезеш в невидимото, което е много по-съществено от видимото. Аз ако не усещам невидимото, от мен нищо няма да излезе.“
Вече 3 години
всяка вечер я сънувам
„Съпругата ми беше най-изключителният човек. Ако не беше тя, нямаше да създавам това изкуство. Нейното излъчване беше свръхестествено, някъде от небесата бяха я пратили да изпълни мисията си, да си свърши тук работата, защото нейното присъствие беше много важно както за хората, така и за мен като моя съпруга. Цялото ми изкуство е вдъхновено от нея. Запознахме се, когато тя идваше в художествената академия нередовно, разрешаваха ѝ да се учи и да използва моделите. Тя имаше коса като на Анджела Дейвис – толкова къдрава, че не можеше да се среше. Имаше очи... невероятни, а бузките ѝ бяха като прасковки - толкова фини и нежни. И беше такава, че много лесно се изчервяваше. Като дойде за пръв път, не знаеше къде да седне, аз я поканих да дойде до мен и оттам започна дружбата ни. Минали сме през страхотни перипетии и беднотия в началото. 2 стотинки за телефон нямахме, но трябваше да издържим, нямахме избор. Калина беше много извисена. Сега си е горе и помага, на много високо ниво е. Вече три години, откак си замина, всяка вечер я сънувам, нещо невероятно е. Имам сънища, които са толкоз тъжни, защото я гледам как заминава и няма никога да се върне.“
Да знаеш да гледаш
„Веднъж отиваме на гости с моята мила, черпят ни с чай, аз си приказвам и си я гледам тая чаша как вътре има направо цял космос, с едни нюанси кехлибарени... реших да я нарисувам. Дадох я на галерия, а оттам са я купили и са я подарили за сватба. Та, в една чаша чай, в един стол или цървули много работи може да видиш... ако умееш да гледаш.“
„Има един момент, когато човек обикаля, обикаля около картината и накрая вече „влиза“ в нея и нещата стават. Тогава знаеш, че няма начин да не стане. Имало е случаи - направо унищожавам цялата картина. Рисувах портрета на жена си на село как на Нова година с една сребърна кана в ръката сипва вино. Бях нарисувал главата фронтално и портретът беше завършен. Тя си беше легнала и аз към среднощ станах, замазах цялата глава и я нарисувах под един лееек наклон. Тя като видя, че съм я изтрил на сутринта, се разплака. Обаче после видя, че портретът стана може би най-силният ми от всички. Много хора са искали и от чужбина да го купят през годините, но не... Не бива никога да се страхуваш. То се усеща кога няма да я бъде. Виждаш, че нещо липсва – хайде отначало! Никакъв страх не бива да има“.