Два удара, а третия го няма. Два пълни удара, един прескача. Така бие сърцето на 72-годишния Георги от Русе. Възрастният човек всекидневно „хваща" аритмията със слушалката, докато си мери кръвното. Личната му лекарка и кардиоложката, които го наблюдават заради стенокардия с периоди на хипертония, също постоянно засичат аритмията, тя е и на всички електрокардиограми. Но се случва нещо, което не само поставя аритмията под контрол, но и я прогонва за дълго. Случва се... музика.
Музика, изпълнявана от ударни инструменти, заставя сърцето на бай Георги да следва правилния ритъм. В офанзивата за дисциплиниране на непокорния орган се включват психолог и музикален терапевт. За лекарите остават приятната изненада от резултатите и надеждата, че може би е открито още едно (при това лесно и напълно безвредно!) оръжие срещу аритмията, която вгорчава живота на толкова много хора. Бай Георги пък от жертва на коварното състояние се превръща в боец – участва в необичаен експеримент, но не като опитно зайче, а като съзнателен изследовател. Вяра във възможностите на метода, последователност и самодисциплина е огромният принос на възрастния човек за собственото му здраве.
НЕРИТМИЧНО
В речника на чуждите думи „аритмия" е обяснена като „нарушение на нормалната дейност на сърцето, при която изчезва равномерната последователност на отделните фази от дейността му".
И така, как се бори аритмия с музика? Преди около 2 г. ритъм терапевтът Мартин Иванов публикува в интернет релаксивни и тонизиращи ритми, изпълнени на разнообразни ударни инструменти. Ако някой пожелае да ги има, пише на Мартин и той му дава възможност да си ги свали. Един ден получава съобщение от Петя Чешмеджиева – психолог от Русе, участвала многократно в неговите демонстрационни и терапевтични ритъм сесии. Тя е разтревожена от упоритата аритмия на баща си и предлага да пробват рецептивна форма на ритъм терапия с тези записи – ще ги пуска на баща си и ще следи ефекта им върху сърдечния му ритъм. Молбата ѝ е Мартин да подбере подходящи композиции. Той предлага три от албума на двама американци, които свирят на перкусии в различни африкански и афрокубински стилове, при които се използват характерните за тях инструменти като маракаси, дрънкалки, звънци, различни барабани. Стилистиката на тези три композиции е различна. Петя ги определя така: първата е неутрална, втората е малко по-драматична, а третата е жизнерадостна и танцувална. Психоложката признава, че е избрала коя композиция най-напред да пусне на баща си случайно според настроението си в момента. Но тя проработва моментално и сърцето на бай Георги се връща в ритъм за броени минути. При следващия сеанс Петя включва втората – оказва се, че и тя му действа добре. Добавят и третата - ефектът отново е положителен. Петя решава да продължи да му ги пуска винаги в този ред, за да са еднакви изходните условия при провеждането на експеримента – задължително условие, за да са показателни резултатите от него. И ето какво се случва.
Психоложката Петя Чешмеджиева пуска запис на баща си Георги в поредната сесия за овладяване на неговата аритмия.
ВЛЕЗ В РИТЪМ
Още при първия импровизиран сеанс с около 5-минутната композиция сърдечният ритъм на баща ѝ се повлиява положително – от режим „два пълни удара и един прескача" сърцето му минава в нормален ритъм. Той е впечатлен и предлага да си води ръкописен протокол за всеки сеанс с дата, час и какви са били кръвното и сърдечният ритъм преди и след него. Петя въвежда данните от протоколите в компютърни таблици, които дават възможност не само да се онагледят резултатите, но и да се следи изменението им във времето. Така „хваща" отчетливи закономерности, които позволяват дори прогнозиране на състоянието на баща ѝ.
Петя разказва: „Установихме следната методика на провеждане на сеансите: след измерване и записване на резултати за кръвно и ритъм, баща ми ляга със слушалки на ушите, завит с леко одеяло, за да може напълно да се отпусне; слуша записа със затворени очи и без да мисли за нищо друго; аз съм на компютъра с гръб към него, за да се изолирам от контакт; той е „включен" само с музиката; след свършването на записа полежава малко и като стане, пак измерва и записва данните. Забелязах една закономерност. Ако преди сеанса е имал аритмия, около 3 до 7 минути след началото се изкашля силно, после дълбоко си поема дъх и облекчено издиша. Това се повтаря редовно. Струва ми се, че точно тогава сърцето влиза в ритъм. То, усещайки ритъма на ударните инструменти, започва да се увлича по него и, изглежда, изкашлянето и дишането отразяват точно момента, в който ритмите се синхронизират, а след това сърцето започва да работи правилно."
На другия ден обаче аритмията на бай Георги не се повлиява по време на сеанса, но при измерване половин час по-късно се оказва видоизменена – „два пълни удара и един по-тих, но се чува". Това е съпроводено и с нормализиране на кръвното.
ОТЛОЖЕН
ЕФЕКТ
Това кара Петя да си формулира хипотезата, че слушането на музиката с ударни инструменти може да има удължен или отложен ефект. Продължилите две години наблюдения на баща ѝ я потвърждават - ако сърдечният ритъм не се нормализира непосредствено след сеанса, то след час или на другия ден е нормализиран дори и без провеждане на нов сеанс. Стига се дотам, че в продължение на 50 дни през зимата не провеждат нито един, но за целия този период баща ѝ получава аритмия изключително рядко. Състоянието му е така стабилизирано, че нарушението не се появява дори през 4-те дни, в които той пренася мебели – сериозно физическо натоварване за неговата възраст.
След това постижение баща и дъщеря преустановяват сеансите за дълго, защото възрастният мъж чувства сигурност, че състоянието му се поддава на контрол и че дори и да се влоши, след нов сеанс или серия от няколко ритъмът отново ще се нормализира. След много дълго прекъсване в началото на тази година тандемът предприема второ изследване, защото аритмията прави опит да се върне, но този път е различна - „два бързи удара, пауза, един нормален" при кръвно 150/80–140/80. На възрастния човек му предстои операция и явно се е притеснил, макар да не му личи. Сеанс вечерта преди постъпването в болница го стабилизира, още няколко последователни след това трайно укротяват аритмията. „По време на активния период със сеанси през 2012-2013 г., както и в междинния 50-дневен контролен период без сеанси, баща ми не приемаше лекарствата, които преди е ползвал при аритмия – валидол и нитроглицерин. Просто нямаше нужда! В сравнение с лекарствата ритъм терапията няма негативни странични ефекти върху общото здраве", казва Петя.
ПАМЕТ
ЗА РИТЪМ
Тя е особено доволна, че се получава и медицинско потвърждение за наблюдавания от нея и баща є ефект: „Дори след 50 дни без сеанси при рутинно посещение на баща ми при неговата лична лекарка тя не отчете аритмия и беше изненадана, че я няма. Баща ми є сподели за ритъм терапията и тя приветства метода. Пет месеца по-късно, отново в период без сеанси, неговата кардиоложка му направи ЕКГ и отново не беше засечена аритмия. Сърдечният ритъм беше нормален. Специалистът одобри приложения метод и прояви интерес за изпробването му при други пациенти с подобен проблем", разказва Петя. И обобщава опита си от това пилотно, както го нарича, изследване: „Слушането на музика от ударни инструменти подобрява сърдечния ритъм дори и при само 5-минутна музикална релаксация, а системно провеждани сеанси нормализират сърдечния ритъм с продължителност на положителния ефект до минимум месец и половина без сеанси, като аритмията се появява само в отделни случаи.
Сърдечният ритъм е стабилен и във времето и без въздействие със сеанси. При нова поява на аритмия след подновяване на сеансите нормалният сърдечен ритъм се възстановява много по-бързо." А Мартин вмята: „Дори аритмията да се върне, при прилагането на ритмичните формули тя изчезва много по-бързо. Т.е. сърцето вече има памет за нея." Според Петя системните ритъм сеанси имат и друг много важен ефект - у страдащия от аритмия се формира чувство за сигурност, за контрол върху ситуацията и оптимизъм, че след новата стимулация сърдечният ритъм ще се балансира. Това му създава увереност, че може да контролира ситуацията, което само по себе си смъква напрежението и успокоява. Така пада една от предпоставките за възникване на аритмията при хора с кардиологични проблеми – страхът, че аритмията предвещава влошаване на състоянието и дори смърт, който ги „зацикля" в това състояние: страх-аритмия-страх-аритмия.
ВСИЧКО
Е РИТЪМ
Какво обаче е обяснението? Как ритъмът на ударните инструменти повлиява на сърцето? Като психолог по образование, занятие и призвание Петя Чешмеджиева обяснява: „Какво подаваме на сърцето, слушайки музика, изпълнена от ударни инструменти? Ние чуваме и усещаме с тялото си ритъма, с който се синхронизираме по емоционален път посредством старите дялове на мозъка, отговорни за нашата жизненост."
Мартин Иванов допълва: „За да разберем защо лекува ритъмът и в какво е спецификата на ритъм терапията, трябва да проумеем каква е истинската ни природа. Тя представлява цикличност от действие и покой, което само по себе си е ритъм. Всичко в нас и около нас е ритъм, ние сме ритъм. Той е закодиран в нас. Заложен ни е много първично, реагираме на него веднага и спонтанно. А защо се повлиява сърцето? Всичко вибрира, включително и нашите органи. С външни вибрации можем да им влияем. Зад това няма тайнство, а физични принципи. Единият е на увличането. В средата на XVII век холандският учен Кристиан Хюйгенс пуска махалата на два големи стенни часовника да се движат едно срещу друго и след известно време те се синхронизират. Така формулира принципа на увличането: ако в пространството имаме 2 или повече ритъма и един от тях е доминантен, рано или късно другите ще се увлекат по него. На това се градят много от принципите на музикалната терапия.
Вторият принцип е на резонанса. Всяко нещо – и човекът също! - има своята натурална вибрация. Когато две вибрации съвпаднат и зазвънят заедно, изпадат в резонанс. Той създава канал, през който енергията, информацията преминава много бързо и безпрепятствено. Историята за оперната певица, която с гласа си чупи кристална чаша, не е мит – тя възпроизвежда звук, който влиза в резонанс с натуралната вибрация на кристалната чаша и я пръска. Това е пример за разрушителните възможности на резонанса, но показва, че е възможно да влияем на реалността и да я променяме. Положителният пример е как с ритъма на музиката можем да помогнем на сърцето да работи правилно – като се увлича и постепенно влиза в резонанс с прилагането на определени ритмични формули. Знае се, че ритъмът влияе на емоциите - някой създава усещане за тревожност, друг успокоява. В основата на това е пряката връзка между сърцето и мозъка, която е доказана от много учени. Тя е двупосочна и работи по следния начин. Мозъкът има 2 дяла – единият е древният, който ни свързва с влечугите и маймуните – това е емоционалният мозък, и е свързан с нашата истинска природа. Другият е когнитивният, или познавателният мозък, който във връзка с нашето оцеляване толкова се е разраствал и така е обгърнал емоционалния ни мозък, че го е задушил. Когнитивният мозък непрекъснато ни кара да се състезаваме и да сме недоволни. Емоционалният е посредникът, който балансира сърцето с когнитивния, защото възприема ритъма непосредствено, преработва го и го праща към сърцето. Като мислим за любов и благодарност, сърцето е в кохерентност – ритъмът му чертае графика с плавни и равномерни вълни. Когато сме гневни и мислим за омраза, графиката е назъбена - като гръмотевици. Затова гневът може да ни изкара извън ритъм." (Вижте soundsfromsilence.com.)
Петя се притеснява да препоръчва метода, защото е изпробван само при баща ѝ. Смята, че първо трябва да се приложи върху голяма група и при продължително наблюдение. И категорично предупреждава, че ако някой със сърдечна аритмия реши да опита, не трябва да си спира лекарствата за сърце и кръвно. Мартин допълва, че иска да увлече повече хора да се включат в изследването, за да бъдат резултатите после обобщени от специалисти.
ВКЛЮЧЕТЕ СЕ И ВИЕ!
Историята за бащата на Петя и подобрението на състоянието му е впечатляваща. Но дали ритъмът наистина ще помогне на повече хора да се справят с подобен здравословен проблем?
Нека разберем заедно!
Ако вие или ваш близък имате проблем с аритмия и бихте желали да се включите в мащабното проучване на влиянието на ритъма върху сърдечния проблем, очакваме ви!
Достатъчно е да изпратите:
• Трите си имена;
• Телефон за връзка;
• Кратко описание на здравословното ви състояние – честотата на пристъпите на аритмия и показателите на кръвното ви налягане, диагнозите, поставени от лекар, ако имате такива;
на имейл libera@libera-institute.com.
В отговор ще получите евентуално одобрение и форма, в която да попълните допълнителна информация. Участието в експерименталната група е безплатно.
За да видите стъпка по стъпка как се осъществява експериментът – следете soundsfromsilence.com