Алтернативно образование е обединяващо понятие за системи и методики, които имат по-различен подход към образованието. Общото между съществуващите програми е, че съчетават индивидуалното отношение и работата в колектив, изкуствата с науката, класната стая с природата, обучението с възпитанието и изграждането на морал. Учителят е вдъхновител и психолог, непрестанно развиващ се и разгръщащ творческия си потенциал. Оценките, ако изобщо се използват цифрови или буквени такива, са стимул, а не наказание. Всичко това е възможно благодарение на ясната концепция – децата са личности с различни умения и темпо на развитие, с огромен потенциал. Той лесно се разгръща, когато им се предоставят подходящите условия. Има ли такива методи у нас и до какво ниво? Кои са Рудолф Щайнер и Мария Монтесори? Що за приказка е слънчевата педагогика? Как всички деца у нас ще станат отличници по математика до 5 години? Има ли наистина гражданско общество у нас, което ще довее вятъра на промяната в родното училище? Този път освен приятно четене ви пожелаваме и кураж. Куражът всеки от нас да изгради ясна позиция за бъдещето на образованието у нас и куражът да я заяви твърдо и на глас, защото отговорността за бъдещето на децата ни се пада именно на нас.
В зеленото училище на о. Бали всичко е съобразено с природата - като се започне от атрактивната архитектура, базирана на бамбука, и се стигне до преподаваните предмети и оборудването на класните стаи.
----
„Едно, две (шепнейки), ТРИ (силно), четири, пет, ШЕСТ, седем, осем, ДЕВЕТ..." – това се чува в примерния час по математика в едно валдорфско училище. Пристъпвайки ритмично в кръг, децата заедно с учителката броят до 30, като повишават глас на всяко трето число. Учениците още не знаят, че учат таблицата за умножение с 3. При това и деление едновременно. Стигнали до 30, кръгът поема на заден ход: „ТРИДЕСЕТ, двадесет и девет, двадесет и осем, ДВАДЕСЕТ И СЕДЕМ..." После се преминава към упражнения в ритъм ръченица, въобще кратните на 3 се внедряват в целия урок чрез различни методи – музика, рисуване, наблюдение на природата. И едва когато в ума на учениците се запаметят верните отговори, ще им се поднесе теорията – какво всъщност са научили и как да го използват в решаването на задачи. Междувременно са усвоени и ред други качества – двигателна култура, чувство за ритъм, умение за работа в група. Можем лесно да съпоставим с „класически" час по математика – черната дъска, тетрадки с квадратчета, чинове, дълги върволици от цифри... Елате с нас в т.нар. алтернативно училище, където класната стая е любимо място, а учителят – мъдър приятел.
Можете да го направите само с Априлския брой на Списание 8.