Историята разказва как в древността са избирали най-добрите воини. Карали ги да направят тридневен поход през пустинята, без капчица вода, а после им давали възможност да се напият с вода от реката. И само тези, които спокойно и с достойнство пиели водата, са били подбирани като най-добрите. Те не зависели от своите желания и не се превръщали в техни роби. Нашите чувства ни обвързват със ситуациите около нас. Това пише в книгата си, станала световен бестселър - „Диагностика на кармата”, Сергей Лазарев.
Доколкото се превръщаме в роби на чувствата си, дотолкова се превръщаме и в роби на ситуацията и напълно започваме да зависим от нея. Вече не сме в състояние да я подчиним и да я управляваме, казва Лазарев. Единственото, на което сме способни, това са обида и омраза вътре в нас, които постепенно разяждат душата, съдбата и тялото ни. Ако воинът не е роб на чувствата си, в боя той контролира ситуацията подсъзнателно, при това не само нещата, които се случват пред него, но и отстрани и отзад. В някакви части or секундата той се движи по-такъв начин, че съумява да спаси живота си. Появява се възможността и чисто енергийно да потиска противника си и да реализира своите желания. Всъщност - реализира се това желание, от което не зависиш.
Първото и главно условие да не зависиш от своето желание, е да намериш друга опорна точка. По-рано хората така са правели. Унижена е любовта, желанието да се създаде семейство и хората започват да живеят чрез работата, кариерата, способностите. Но колкото по-напред се придвижваме, толкова повече всички наши желания се обобщават и ние започваме да забелязваме, че вътре в нас те са все още свързани и произтичат от човешката любов. В края на краищата, нашето бягство от чувствата ни води до задънена улица, и започваме да разбираме, че никакво пренасяне от едно желание към друго, не намалява зависимостта ни от чувствата и все по-силно се потапяме в човешкото.
Започват здравословни неприятности, неврози, астма, алкохолизъм, наркотици, хронични болести...
Според Лазарев трябва да се концентрираме,.не върху обидата, а върху съхраняването на добротата. Тогава обидата става повърхностна и бързо отминава, а ние получаваме много повече, когато в душата ни не е останала обида. Друга ситуация ни кара да съжаляваме за нещо загубено. А за нас най-главното е да запазим добротата. Оказва се, че колкото по-малко съжаляваме за загубеното, толкова по-лесно се сдобиваме с нещо ново и постепенно започваме да разбираме, че опората на добротата ни позволява да се отървем от зависимостта на всякаква емоция. Всички наши желания стават по-светли и по-чисти. И доколкото ние не зависим от тях, те се изпълняват много по- лесно.
Дълбинната силна доброта ни прави здрави и щастливи,
казва авторът на „Диагностика на кармата”. Започваме да разбираме какво огромно щастие е да си добър. И ние смятаме, че в основата на това чувство лежи любовта към хората.
Но ако изведнъж нашата любов е оскърбена и предадена? Тогава значи, че и нашата доброта ще загине. Някой предава своята доброта, презирайки и ненавиждайки другите. Друг пък се старае да съхрани добротата си към хората, но започва да се ненавижда и да се самоизмъчва. Това означава, че се извършва скрито предателство към добротата. А някой успява да запази душевната топлота, мекостта и добротата, дори когато е унижена неговата човешка любов. Тогава разбираме, че природата на добротата не е от човешки произход. Тя произтича от Божествената любов. Именно тогава се опитваме във всичко да видим проявление на Божественото и да концентрираме нашите чувства върху Божествените нива. Колкото и да се колебае човешкото, за нас главното щастие и главната цел се явяват съхраняването и увеличаването на Божествената любов и доброта.
Лазарев разказва за една случка с руски дисидент, който напуска завинаги Съветския съюз:
„Това се случи още по времето на Съветската власт. Един човек, който се умори да се радва на прелестите на социализма, реши да замине на Запад. Със спестените си пари купи големи диаманти, които скри в токовете на обувките си. Към летището пътуваше заедно със сина си. Изведнъж бащата неочаквано каза:
- Сине, спри колата. Сменяме си обувките. Просто не мога.
- Успокой се, тате - отговори синът. - Не съм чувал в последно време да са развинтвали нечии капачки на токовете. На никого и през ум няма да му мине, че ти там носиш диаманти.
Когато стигнали до летището, бащата пак помолил да спрат колата.
- Просто не мога - казал. - Ще тръгна с твоите обувки.
Синът помърморил, но обул обувките на баща си. След това се случило най-интересното. Възрастен митничар се приближил към бащата, любезно го погледнал и го потупал по рамото:
- Събуйте си обувките!
Като начало разгледали обувките от всички страни. След това махнали стелките, после откъснали токовете, след това подметките, и най-накрая сантиметър по сантиметър разрязали кожата на обувките.
- И сега как да вървя? - с пълно право се заинтересувал собственикът на диаманти.
- Вземете обувки от някой роднина - раздразнено подхвърлил митничарят.
- Синко, дай ми обувките си, защото очевидно ще трябва с тях да летя.
Синът го направил с удоволствие. Диамантите, заедно с техния собственик, отлетели за Белгия."
Колкото по-малко зависим от емоциите си, толкова по-добра е интуицията ни
и започваме да контролираме ситуацията, както стратегически, така и за дадения момент. Запазващият вътрешната си доброта човек не се пречупва при първия опит, когато ситуацията като че ли не му позволява да постигне нещо. Колкото по-малко човек зависи от ситуацията, толкова повече опити прави да я промени, пише Сергей Николаевич.