favorites basket
user
Светът в тебОрлин Баев / 9 юли 2018

Духовните байпаси (II част)

Как замитаме нерешените си емоционални проблеми под килима на „духовността“

Духовните байпаси (II част)

„Духовен байпас“ е термин, предложен от Джон Уелууд в началото на 80-те години на 20-ти век. Изразява какво всъщност не е духовност, но прилича, претендира или е представяно за такава. Представяме ви фрагменти от статията на Орлин Баев – психолог и психотерапевт, разкриваща начините на съзнанието и егото да се намърдат в така наречените „духовни“ наши напъни и да променят вътрешната ни картина тотално. Заменяйки истинното с лъжливото. Или както се изразява Баев с неподражаемия му стил - закачане за хубавичкото и избягване на лошичкото…

  • Третият признак на псевдодуховността са извиненията. Не ходя на работа, брадясал съм, нямам два лева в джоба, съпругата ми ме отглежда на дивана, защото съм много духовен. Пръскам цялата си заплата за „духовни“ семинари, екскурзии, дрехи, епилация, а децата нямат какво да облекат – но, аз съм духовен/на. Не се разбирам с колегите и шефа на поредната работа, от която или бягам, или ме гонят. Не, не съм мързелив, хаплив или неадекватен поради тревожностите си, не – аз съм духовен и другите просто не са на нивото ми и не ме разбират. С лекота обвинявам всекиго и всичко. Приписвам им кривотийки, които в самия себе си не виждам, защото аз съм винаги прав – нали съм възвишено духовен! Е, бил съм саркастичен, обиждал съм хората – ами те от това имат нужда – аз съм инструмент на Бога за промяната им. Ние, духовните хора не се занимаваме с глупости...

  • Четвъртият признак е отреагирането - когато изтласкващият „духовен“ механизъм на формиране на реакция претърпи крах, потисканото съдържание експлоадира в уродливи, изкривени ексцесии от сексуалност, насилие, грубост, безразличие, хистерични конверзии, зависимости, антисоциално поведение... Всички сме били свидетели на отреагиращите взривове в поведението на постоянно усмихнатите, силово позитивни, задължително добри и духовни люде. Всички наоколо се чудят „какво му стана на този така добър човек?“ Не след дълго той отново е усилно добричкият, розово позитивен „хармоняга“, борещ се със зарядите под съзнанието си – до следващата експлозия от бяс, напиване, компенсаторна хапливост, сексуални ексцесии, болна агресия, невротични изстъпления и т.н.

  • Наивният розово бонбонен позитивизъм на всяка цена е петият вид байпас, през който нежеланите импулси и съдържания се замитат под съзнанието чрез позитивно мислене и чувстване, откъдето необезпокоявани се акумулират и започват да се процеждат като невротични емоционални и телесни симптоми. 

  • Шестият псевдодуховен байпас е шизоидното бягство в „духовна“ фантазия. Фантазията е нещо прекрасно, когато е творческа, приземена, свързана със социалната реалност, градивно въздигаща и подпомагаща я. Бягство е, когато служи за заместване на комуникативни липси чрез фантазен метаудоволствен сурогат. Такова бягство е показател понякога за липса на смелост за активен социален живот или в още по-отдалечена от адекватната духовност позиция, за липса на желание за такава включеност. 

  • Пасивната агресия/мазохизмът е седмото клише за фалшивата духовност. Поради страха от директното себезаявяване, индивидът трупа автоагресия, рационализирана като аз съм добър и духовен. Фалшивата доброта, прекомерната мекота, трудното казване на НЕ, когато е нужно, не са проява на духовност, а на аморфна мекушавост, проява на автоагресивна и прикрита към другите агресивна психодинамика.

Цялата статия на Орлин Баев можете да прочетете тук. 

Първа част на материала вижте ТУК.
 

ПОДКРЕПИ НИ

Абонирай се за нашия бюлетин

Не забравяй да се абонираш за нашия бюлетин, който ще те уведомява за активни промоции, нови продукти и случващото се при нас.