Подкрепете ни!




Светът в тебд-р инж. Гинка Стоева / 4 май 2024

Чудото благодатен огън

Как божественият пламък слиза на Великден в Йерусалим и колко малко знаем за явлението горене

, снимки Shutterstock и iStock
, снимки Shutterstock и iStock
Колко лесно е да запалим свещ и колко е трудно да разберем какво е огънят.... Той е край нас, но и вътре в нас. Вечен, жив, благодатен…. Огънят отдавна се е превърнал в символ на пречистване, общност и привързаност между хората. Той е метафора за любов. Не само във фолклора, където се казва „в огън ме хвърли по тебе“, но и в съвременната сватбеноритуална обредност - „жената е пазителка на семейното огнище“. От гледна точка на историята огънят е крачка към цивилизования живот. Но какво точно представлява? Този въпрос продължава да занимава науката, защото процесът горене все още крие много загадки. Но най-голямата загадка е благодатният огън, който на Великден слиза в Йерусалим, символът на християнската вяра.


В Библията е речено: „Господ ще дойде с огън“, Исаия 66:15. И Той идва всяка година на Пасха пред очите на вярващи и неверници. Наричаме го благодатния огън. Свещите, които палим на Великден, се разпалват именно от този свят огън. Но как той стига до нас?

В статията на Златина Иванова „Огънят, който слиза от небето“ на сайта „Двери на православието” е подробно описано как миряните се сдобиват с него:

ЧУДО, КОЕТО СЕ ПОВТАРЯ

„Рано сутринта на Велика събота множество вярващи от цял свят се събират пред храма на Божи гроб, като търсят по-добри места, които да им позволят да станат свидетели на чудото на „изливането на светлината“, както се нарича още слизането на благодатния огън.

В 10 часа започва претърсването на св. гроб, което се наблюдава от арменците и представителите на други християнски догми. Специални лица изгасят всички кандила и свещи и проверяват за евентуално укрити запалителни материали. В 11 часа гробът се запечатва с две бели ленти, скрепени с печат от чист восък и знака на патриарха. Тази процедура възстановява запечатването на Христовия гроб от евреите, които са искали по този начин да предотвратят открадването на тялото Му.


С литийно шествие православният патриарх, придружен от арменския и множество архиереи и духовници, влиза в храма на Възкресението. Той влиза в олтара и сяда на патриаршеския трон. Представители на арменците, арабите, сирийците, коптите и други целуват ръката му, за да получат правото да приемат от него свещения огън. След това започва лития, по време на която патриархът и епископите три пъти обикалят св. гроб, пеейки църковни химни.

Веднага след това гробът се разпечатва, патриархът сваля архиерейските си дрехи и остава облечен с бял стихар. Управителят на града, както и директорът на полицията претърсват патриарха за възпламенителни материали.

След проверката Йерусалимският патриарх влиза заедно с арменския представител в параклиса над Божия гроб, като през цялото това време кандилата в църквата са загасени. Патриархът коленичи и произнася молитва, с която умолява Бога да дарува свещената светлина.

Синьо-бели светкавици минават навсякъде и факлите, които патриархът държи, но и всички кандила в храма се запалват сами. Получаването на благодатния огън може да продължи различно време - има случаи, когато светлината слиза за броени минути, а друг път патриархът прекарва доста дълго, коленичил в молитва пред св. гроб.

След това патриархът излиза и запалва първите свещи.


Има само един случай, когато огънят слиза извън храма. През 1579 г. арменците си издействали правото само те да честват Пасха в храма и да получат огъня. Православните начело с патриарх Софроний не били допуснати, останали отвън, на входа. Арменският патриарх цял ден се молил, но чудото не се случило. Изведнъж като че мълния слязла от небето и ударила колоната, до която се молел православният патриарх Софроний и небесният огън се явил там. След тази случка турските власти постановили арменският архиерей само да следва православния патриарх в пасхалната церемония за получаването на благодатния огън.

Слизането на благодатния огън е единственото чудо в православната църква, което се повтаря във времето и „се случва“ винаги по един и същи повод - Възкресението Христово”.

 НЕБЕСНО БЛАГО ЗА ПРЕЧИСТВАНЕ

 Апостол Петър е първият свидетел на чудото слизане на огъня. След като научил за възкресението на Спасителя, той побързал да отиде към гроба и видял удивителна светлина там, където тялото е било преди. В продължение на две хиляди години тази светлина се спуска всяка година със светия огън на Божи гроб, потвърждавайки обещанието, което Христос е дал на апостолите след възкресението си: „Аз съм с вас през всичките дни до свършека на века“. (Матей 28:19-20).  Съществува древно поверие, че последният ден на човечеството ще е този, в който свещеният огън не слезе сред хората на Велика събота.


Този огън е небесно благо за пречистване на човеците и за засилване на вярата, затова е наречен благодатен. Според разказите на очевидци, когато огънят пристигне, за известно време той не изгаря ръцете на поклонниците и могат да си облеят лицето с него както с вода.

„Аз вярвам, че светият огън, който слиза в Йерусалим на Велика събота, е свръхестествено събитие и това става видно от начина на появяването му, от това, че пламъкът в началото не изгаря, от това, че въпреки изпълването на храма с огън никога не са ставали пожари, както, разбира се, и от факта на душевната промяна, която той предизвиква у вярващите“, казва митрополит Навпакт Йеротей (Влахос) – световно признат авторитет в православното богословие, ръководещ епархията Навпакт, Гърция, и автор на книги, преведени у нас.


ВЪЗПЛАМЕНЯВА ВОДА И МЕД

През годините скептици и изследователи многократно са се опитвали да проучат естеството на това явление. То има три впечатляващи характерни особености:  огънят няма видим материален източник на запалване; той е „студен“, щадящ, с ниска температура през първите няколко минути след появата си; цели 2000 години се самозапалва в точно определено време и място и само след специална молитва!

През IV век Евсевий Кесарийски описва как през II век патриарх Нарцис се разпоредил да налеят вода в лампадите, защото маслото било свършило. Въпреки това небесният огън ги запалил заедно със свещите на патриарха и те горели по време на цялата пасхална служба. Има свидетелства за ситуация, в която управителят на града подменил фитилите на лампите с мед, но… когато се спуснал огънят, се запалила и медта.

Очевидци твърдят, че на мраморната плоча на гробницата изведнъж се появява „огнена роса“ под формата на „топки синкав цвят“, „малки светлинки като пчелици“, които докосват  свещите на патриарха и ги запалват.

За модерния човек е ясно, че  е възможно изкуствено да се направи огън или самозапалване на химикали и смеси и през 2005 г. по гръцката телевизия бе демонстрирано как три свещи, предварител но потопени в бял фосфор, спонтанно се запалват след около 20 минути при контакт с въздух. Десетки са начините за предизвикване на горене, но никой от тях не е идентичен на появата на светия огън. Познатият на човечеството браунов газ, получен при разлагане на водата, също има свойството на „интелигентен газ“ – саморегулира температурата си при контакт с живи обекти, но получаването му не съответства на условията, при които пристига благодатният огън.


В ТЪРСЕНЕ НА ОБЯСНЕНИЕТО

Съмнения за измама винаги са съпътствали чудото на слизането на божествения огън. В търсене на научно обяснение проф. Андрей Волков, учен експериментатор, завеждащ отдел в Института по атомна енергия „Курчатов“, провел проучване, което си поставило за цел да разясни физическата същност на мистериозния древен огън. Научните изследвания, проведени от него в Йерусалим, са първите по рода си в историята, касаещи чудото. Той получава ексклузивни права да влезе в църквата 6 часа преди службата и с компактна измервателна апаратура да регистрира стойностите на електромагнитното поле в храма.

Резултатите показват усилване на полето при започване на молитвения акт на патриарха и двукратно пиково нарастване в мига на самозапалването на свещите със силата на мощен електромагнитен заряд. „Това не би могло да стане с апаратура или някакво запалително средство в условията на храма“, заявява професорът. И обяснява: „В лабораторията ние изследваме нискотемпературна плазма само във вакуум. Във въздуха тя също може да съществува, но само при строго определени условия. Знам само за един аналог на благодатния огън - това е запалването на т.нар. огньове на свети Елмо. Те обикновено възникват по мачтите на корабите при високи различия в електрическите потенциали между облаците и водата, както и при много висока влажност. Но над Божи гроб на Великден е горещо и сухо, няма никаква електропроводима влага и няма откъде да се получат мощни различия в потенциалите. В същото време там се появяват светкавици, светлинни колони, които според мен се превръщат в искри и образуват огън. Това явление е напълно физично, но откъде идва то? Ние се надявахме, че изследванията ще ни подскажат.“

В края на експеримента професорът заявява в интервю пред вестник „Вера“: „У мен се появи следното убеждение: достоверен запис на чудото е невъзможен. Може да е нещо, което само да бъде видяно, да бъдат засечени косвени доказателства, както на мен ми се удаде, но да бъде превърнато в научен факт, няма да се получи. Такова е естеството на чудото.“


ХИМИЯ ЛИ Е ГОРЕНЕТО?

Но какво всъщност е огънят? Според химиците е процес на окисление на веществата, екзотермична реакция, понякога придружена от пиролиза (термичният разпад на органични материали в безкислородна или инертна среда), при което се отделя топлина, светлина, газове и твърди остатъчни продукти. Възниква, когато горим материал при наличие на окислител, подложен на температура, по-висока от неговата собствена, позволяваща бързо окисление, докато предизвика верижна реакция. При нея в процеса на горене се отделя топлина, достатъчна, за да поддържа запалването на ново гориво.

СЪЮЗ НА ЧЕТИРИТЕ EЛЕМЕНТА

Огънят не може да съществува без някой от четирите елемента: гориво, оксидант, топлина и верижна реакция. Горенето може да продължи толкова време, колкото е наличността на потребното гориво и оксидант. За протичането на процеса е важна и пропорцията между тях. Например запалимите течности се запалват само ако горивото и кислородът са в определено съотношение. В някои случаи горивно-кислородните смеси изискват присъствието на катализатор - вещество, което улеснява запалването на реагентите, без да участва пряко в химическата реакция на горене. Самото горене може да протича с видим пламък или да се случва безпламъчно.

 ЧЕТВЪРТО СЪСТОЯНИЕ НА МАТЕРИЯТА

Някои физици твърдят, че огънят е плазма. Веществото е в йонизирано състояние. Може да се нарече четвърто състояние на материята. Той има маса, но може да се променя по време на горенето, ако продуктите от изгарянето са газообразни вещества, в случай на ниски температури. А при много високи може да настъпи ядрен разпад. Но… плазмите не съществуват в стабилно състояние. Образуват се мигновено, при отделяне на електроните им в пространството. От друга страна, голямото множество от йонни носители на заряд в плазмата я прави електропроводима и силно чувствителна към въздействието на електромагнитни полета. В свободното пространство тя няма определена форма или обем. Под влияние на магнитно поле може да образува структури, подобни на нишки или лъчи. Плазмата е най-разпространената форма на барионна материя във Вселената. Барионите в ядрената физика са елементарни частици, включващи протона и неутрона (с общото име нуклеони), както и известен брой по-тежки, нестабилни частици, наречени хиперони, съставени от кварки (най-малката позната структура на материята).

И ВОДАТА ГОРИ

При процесите на горене на водата се отделя пламък, познат като „браунов газ“, „интелигентен огън“, чийто пламък е способен да повиши температурата си до неколкостотин градуса и да стопи най-твърдия метал, а същевременно да се адаптира до телесната температура при досег с биологичен обект!

Огънят продължава да е загадка, чудо. А колкото повече се нуждаем от доказателства за чудесата, толкова повече имаме нужда от чудеса. Може би чудото на благодатния огън сe повтаря през хилядолетията, за да помислим, да проумеем, че не сме всезнаещи, и да смирим сърцата си.

Статията е публикувана в Списание 8, бр. 4/2020 г.


Още по темата:

Жените са загубили връзка с дивото в себе си Светът в теб

Жените са загубили връзка с дивото в себе си

Те следват мъжките правила, вместо да чувстват, докосват, танцуват, обичат, свързват, създават...

7 съвета за справяне с разочарованието Светът в теб

7 съвета за справяне с разочарованието

Отнасяте се към себе си като към машина и забравяте, че вниманието, грижата и самоизключването също са важни

В огледалото не виждах никого Светът в теб

В огледалото не виждах никого

Изповед за пропадането и изцелението на една жена с инсулинова чувствителност

Освобождаване от „майчината вина“ Светът в теб

Освобождаване от „майчината вина“

Позволете на децата си да се запознаят с това, което всъщност сте

Каквото правиш на другите, го правиш и на себе си Светът в теб

Каквото правиш на другите, го правиш и на себе си

Е. Толе за колективното болково тяло и защо някои държави са по-войнствени от други

Изкуственият интелект и „Похитителите на изчезналия кивот“ Светът в теб

Изкуственият интелект и „Похитителите на изчезналия кивот“

Футуролог вещае края на човечеството, ако не дойде осъзнаването

Щастие през болката Светът в теб

Щастие през болката

Защо духовното израстване често е свързано с болезнени усещания

Бъди истинска жена Светът в теб

Бъди истинска жена

Приеми силата на рода, стани и Пепеляшка и Кралица, тогава ще срещнеш Него

Върнете болката, която сте взели от родителите си Светът в теб

Върнете болката, която сте взели от родителите си

К. Типинг: Не лишавайте предците си от възможността да извървят своя кармичен път

Трети март Светът в теб

Трети март

Българите сме живели в робство, но българският дух никога не е бил робски!

Тънката граница между комплимент и ласкателство Светът в теб

Тънката граница между комплимент и ласкателство

Научете се да ги разпознавате по интонацията на гласа и по езика на тялото

Какво е всъщност провалът Светът в теб

Какво е всъщност провалът

Психологът Михаил Лабковски за това как се съсипваме като правим неща, които не искаме

Седмият разговор Светът в теб

Седмият разговор

Няколко разговора на Розмари Де Мео за сериозната тема „майка на мъж“