Жестокият експеримент
Как един пърформънс разкрива истинската цена на пасивното приемане

Ето ги инструкциите, написани от Абрамович и оставени на масата с предметите: „На масата има 72 предмета, които човек може да използва върху мен по желание. Аз съм обектът. През този период поемам пълната отговорност. Продължителност: 6 часа (20:00 - 02:00)".
В първите часове разглеждащите живата инсталация са доброжелателни и нежни. „Действат" върху тялото на Абрамович с розата или я докосват внимателно, някои я целуват и прегръщат. Ето какво разказва критикът Томас Маквили, който присъства в залата през всичките 6 часа:
„Всичко започна кротко. Някой я обърна в друга посока. Някой подхвърли ръцете й във въздуха. Някой я докосна някак интимно. Неаполитанската нощ започна да се нажежава. На третия час всичките й дрехи бяха нарязани на ленти със скалпела. На четвъртия час същият скалпел започна да изследва кожата й. Гърлото й беше порязано, за да може някой да смуче кръвта й. По тялото й са извършени различни леки сексуални нападения. Тя беше толкова отдадена на пърформънса, че нямаше да се съпротивлява дори ако я изнасилеха или убиеха. Изправени пред нейното пълно абдикиране от волята, с нейния косвен крах на човешката психология, в публиката започна да се оформя група за защита. Когато зареден пистолет беше опрян в главата на Марина и собственият й пръст беше сложен на спусъка, между фракциите в публиката избухна бой."
По-късно Абрамович описва случилото се по този начин: „Това, което научих, беше, че ... ако оставите на хората от публиката да решават, те могат да ви убият ... Чувствах се наистина съсипана и разрушена: разрязаха дрехите ми, забиваха шиповете от розата в стомаха ми, един човек насочи пистолета към главата ми, а друг го отнесе. Създаде се агресивна атмосфера. Точно след 6 часа, както беше планирано, аз се изправих и започнах да вървя към публиката. Всички се разбягаха, за да избегнат пряка конфронтация."
В продължение на дълги шест часа творецът Марина Абрамович предава живота и тялото си изцяло в ръцете на непознати, превръщайки се в обект, който да бъде използван по желание. През това време тя остава напълно неподвижна и пасивна, докато експериментът не приключи. За публиката няма непосредствени последици. И всеки посетител действа според същността си и разбиранията си за свобода.
„В по-голяма или по-малка степен много от нас правят това всеки ден, без да осъзнават. Толкова много ни интересува какво мислят непознатите за нас, действията, облеклото и статуса ни, че сме склонни да бъдем по-учтиви, грижовни и учтиви към хора, които едва познаваме, отколкото към хората, за които твърдим, че обичаме. Толкова ни е грижа за непознати, че променяме начина, по който говорим и се обличаме, само за да не ни осъдят. Позволяваме на непознати да ни казват какво можем и какво не можем да направим, какво сме способни да постигнем и най-лошото от всичко е, че го правим без да ни мигне окото" - пише блогърката и издател на списанието Lone Wolf Наталия Боречка.
„След 6 часа, в 2 през нощта, галеристите дойдоха и обявиха, че представлението е приключило. Започнах да се движа и започнах да бъда себе си, защото дотогава бях там като марионетка само за тях и в този момент всички избягаха. Хората не можеха да се изправят срещу мен като човек” - разказва Абрамович.
Вижте и друг пърформънс на Абрамович, в който тя седи и се вглежда в очите на всеки, който пожелае от публиката. За част от сценария на шоуто тя не знаела: пред нея сяда бивше нейно гадже, с което са имали голяма любов, но не са се виждали почти 20 години след раздялата.
Още по темата:

Ако си самотен, когато си сам, значи си в лоша компания
Жан-Пол Сартр: Свободата е това, което правим с това, което ни правят

„Белият лотос“: сатира и черен хумор
В последния сезон в хаоса от истории хармонично се вписва и българинът Юлиан Костов

Боб Дилън на 84 г. и Уили Нелсън – на 93 г. ще са на една сцена на 4 юли в Тексас
Пикникът на У. Нелсън за четвърти юли се провежда за първи път през 1973 г.

Ива Сапунджиева ви кани във фантастичния кварцов свят
Духовният пратеник на Земята е изпратен до единственото място във Вселената, където връзката с висшите измерения е изключително силна...

Не вярвам в смъртта. Мисля, че това е просто състояние на ума.
Кинолегендата Вал Килмър ни остави десетки шедьоври и примера за виртуозно актьорско майсторство

Любовта е да отделиш цялото си внимание на друг - без предубеждения и планове
Ричард Чембърлейн си тръгна 2 дни преди да навърши 90 г.

Станислав Лем: „Хората не желаят да живеят вечно. Те просто не искат да умират”
Ако адът съществува, той е компютризиран

Най-близкото нещо до телевизионно съвършенство
Сериал на Нетфликс развълнува до сълзи милиони зрители и разбуни теми табу

Антони Боксеров – многолик и дързък
„Всеки, който ме познава, знае, че съм много далеч от високомерието. Но съм голям ентусиаст, а нищо велико не е постигнато без ентусиазъм.“

Вярвайте в надеждата, вярвайте в себе си, разпръсквайте любов, а не омраза
Ейдриън Броуди с най-дългата реч в историята на Оскарите

Световни звезди, нов мюзикъл и великолепни камерни концерти ви очакват на сцената на Софийската опера
Вижте програмата за март 2025 г.

Изкуство извън каноните и оковите на академичните традиции
„Съвременни български наивисти“ е единствена по рода си книга в България за последните 40 години

Ако един писател е морален, той пише лошо
Сгрешена диагноза кара Антъни Бърджис да напише пет романа за година

„Нямам мобилен телефон. Никога не съм изпращал имейли.“
Актьорът Кристофър Уокън има само „сателитна антена в дома си“

Ние всички сме само възрастни деца, които се суетят, преди да намерят покой
193 г. от рождението на Луис Карол – най-добрият писател сред математиците