Размножаването днес е все едно да продаваш места на потъващ кораб
Модерната напоследък идея да спрем да се възпроизвеждаме има корени дълбоко в миналото
Кадър от филма "Генезис", 2010, реж. Кристофър Нолан
Ученикът на Шопенхауер, Едуард фон Хартман, роден през 1842 г. стига по-далеч. Хартман укорява Шопенхауер, че мисли за проблема със страданието само в местен и временен смисъл. Визията на неговия предшественик за изчезването на човека „чрез сексуална континенция“ не би била достатъчна. Хартман е убеден, че след няколко еона друг самосъзнателен вид ще се развие отново на Земята. Това просто би „увековечило мизерията на съществуването“.
Хартман вярва, че животът съществува и на други планети. И ако се сложи край на страданието на Земята с измирането на човешката раса, това няма да спаси от мъки другите видове живот по далечните планети. И така, вместо само да унищожаваме собствения си вид, Хартман ни предлага като на интелигентни да намерим начин да премахнем страданието повсеместно и завинаги. Той вярва, че от човечеството зависи да „унищожи“ Вселената: наш дълг е, пише той, да „накараме целия космос да изчезне“.
Философията на Хартман е очарователна. Освен това е невъобразимо погрешна. Това е така, защото той бърка изкореняването на страданието с изкореняването на страдащите. Смесването на тези две понятия води до луди видения за омницид. За да се отървете от страданието, не е нужно да се отървете от страдащите: вместо това можете да опитате да премахнете причините за болката. Ние трябва да премахнем страданието, а не страдащия, пише Томас Мойнихан, изследовател от Института за бъдещето на човечеството към Университета в Оксфорд.
Всъщност, докато наоколо има интелигентни същества, има поне възможност за радикално премахване на страданието. Философи като Дейвид Пиърс дори твърдят, че в бъдеще технологии като генното инженерство ще могат изцяло да го премахнат, премахвайки болката от Земята. С правилните намеси, твърди Пиърс, хората и нечовеците биха могли да бъдат управлявани от „градиенти на блаженство“, а не от лишаване и болка. Според Пиърс хората на бъдещето ще бъдат силно мотивирани просто като преследват редица възвишени радости, вместо да избягват негативното чувство. Той твърди, че в далечното бъдеще нашите потомци биха могли да направят същата промяна върху други биосфери, в цялата наблюдаема Вселена.
Още по темата:
Видях колко е прекрасна нашата планета, нека да я пазим!
63 години от първия полет на човек в Космоса
Как едно затъмнение спаси Христофор Колумб и моряците му от гибел
Историята на една шашма от 29 февруари 1504 г. в Ямайка
Как древните цивилизации са реагирали на затъмненията
Предците ни смятали, че небесните явления са послания от боговете, знак за прекратяване на война или напускане на местообитание
Средновековните жени са използвали неофициални социални мрежи
Споделяли здравословни проблеми и медицински съвети, точно както и днес
Когато небето и Земята си прощават
На Сирни заговезни, или Прошкинден искаме и даваме прошка, за да сме с чисти сърца и в мир
Не отстъпваме. Умираме на място до последния човек.
Шипченската епопея: „Хора ли отбиваха атаките на противника – смъртни ли са те?”
Баба Марта не е баба!
Тя е булка, мартеницата е разветият й сватбен чаршаф. Пижо и Пенда са нашите Ин и Ян.
Какво щеше да се случи, ако нямаше високосни години
Ако нямате календар за 2024 г., можете да ползвате от 1996-а или от 1968-а
Концесионери посягат на светилището на Асклепий в земите на манастира „Св. Св. Петър и Павел“
Историци и археолози с петиция срещу решението в местността „Хайдушко кладенче“ да се добиват инертни материали
Трифоновден – 1 или 14 февруари?
В празничността на тези дни могат да бъдат различени много предхристиянски вярвания, които нашият народ е съхранил
И преди 300 г. да си кръчмар, кафеджия, аптекар и пивовар е било доходоносно
Кратка ретроспекция на най-разпространените професии през XVIII век
Атанас си мина и зимата замина
В българските народни представи св. Атанас бил един от шестимата братя юнаци, които си поделили небето и земята в началото на света
Българин с българин не може да се разбере. Те все гръмогласят.
106 години от смъртта на Константин Иречек
Народе, кълве те секи, кой отде помине – и турчин, и поп, и дявол...
Яворов: Истинската вяра е да умреш като Ботев за една идея, дори когато знаеш, че е предварително обречена
Пет древни тълкувания за символа на Дървото на живота
Красивият символ на Творението присъства в много култури от векове
Коледа с врага
И през Първата, и през Втората световна война сражаващи се от двете страни слагат оръжие и празнуват заедно