Любопитно05 юли 2019

Европейските градове силно ограничават достъпа до автомобили до центъра

Рестрикциите в Рим, Мадрид, Копенхаген, Париж, Хамбург и др. вече дават резултати

Европейските градове силно ограничават достъпа до автомобили до центъра
Автомобилният трафик се превръща в един от най-големите проблеми на урбанизацията. Освен замърсяването на въздуха, задръстванията също костват разходи и ненужно изгубено време в път. Някой от големите градове в света решават този проблем като забраняват достъпа на частни автомобили до централните си части.

Проектът включва и разкриването на нови пространства за колоездачи и повече пешеходни зони. Някои от по-рано приложените мерки, като подтикването към споделено пътуване и въвеждането на такси за ползване на пътищата, се оказват безрезултатни, защото за хората е трудно да се откажат от удобството да пътуват в личния си автомобил. Затова градоначалниците, освен просто да забранят колите, се опитват и да развият среда, благоприятстваща алтернативните начини на придвижване. Очаква се ползите за околната среда да са огромни и качеството на живот да се подобри значително. През 2014 г. Париж решава да спре достъпа на коли с четни номера в регистрационния номер само за ден и замърсяването на въздуха спада с 30%.

В момента Мадрид е водещ по въведените мерки за намаляване на трафика. През декември 2018 г. започна да влиза в сила ограничението за автомобили с газова уредба, произведени преди 2000 г. и също дизелови такива произведени преди 2006 г. с изключение на тези, които вече имат определено паркомясто, регистрирано предварително. Наредбата също забранява на всеки, който не е жител на Мадрид, да влиза с кола в центъра на града. Още през първия ден на тези рестрикции трафикът намалява с една трета. До 2020 г. се планира мерките да станат дори още по-строги. Но Испания не възнамерява да спре до тук. Барселона вече следва примера на столицата, както и други испански градове се очаква да приемат същия модел за екологично съобразна среда.

Осло пък ограничава автомобилите като част от стратегията за среда без въглероден диоксид, която трябва да се изпълни до 2030 г. Първоначалният план е да се забрани изцяло достъпът на коли до центъра на града, но решението среща отпор у някои политически партии, което налага по-плавен подход. Понастоящем норвежката столица вече е намалила местата за паркиране със 700 бройки. Също така голяма част от града ще бъде реконструирана с цел да се създадат нови велоалеи и пешеходни зони.

Бе установено, че Париж е вторият европейски град с най-мръсен въздух след Москва, което подтикна кмета Ан Идалго да вземе спешни мерки. Коли, произведени преди 1997 г.,  вече е забранено да влизат в централните части през делничните дни, а всяка първа неделя на месеца е със забранен достъп за коли от 10 сутринта до 18:00 ч. Планирано е също някои пътища да се обособят само за електрически автомобили.

Прочети още:
Ограничават колите в Париж заради мръсния въздух
Проблемът е все по-сериозен и в мегаполисите на Азия

Копенхаген е един от най-добре пригодените за колоездачи градове в света. Повече от половината население предпочита да се придвижва с колело до работното си място. Това  също е един от градовете с най-малък брой собственици на автомобили в Европа. Това са навици, които са градени в продължение на десетилетия след като през 1960-те започва изграждането на пътища, пригодени само за велосипеди и пешеходци. Общината обаче смята да вложи още усиля в развитието на тази тенденция като приложи националната забрана за продажба на бензинови и дизелови коли, влизаща в сила от 2030 год. През 2035 г. пък се въвежда забраната за продажба на хибридни автомобили.

Мръсният въздух в Рим застрашава културното наследство. През 2017 г. бе проведено изследване, което показа, че състоянието на 3600 паметници от камък и 60 бронзови скулптури е подложено на риск. За да предотврати вредите, Рим решава да забрани дизеловите автомобили в централните части - решение, което е посрещнато с негодувание от някои граждани.

Хамбург планира да изгради мрежа от зелени площи, покриваща центъра на града. За целта автомобилите ще бъдат премахнати от този район и жителите, както и туристите,  ще могат да се радват на паркове и градини, от които лесно ще могат да достигат до различните административни и бизнес центрове на града. Планирано е също изграждането на път, свързващ крайните квартали с центъра, по който може да се мине само с велосипед или друг екологичен транспорт.
Опасните приложения Любопитно

Опасните приложения

7 бомби със закъснител цъкат в безплатните апликации – втора част

Опасните приложения Любопитно

Опасните приложения

7 бомби със закъснител цъкат в безплатните апове – първа част

Каква е причината децата да се заразяват с въшки пак и пак? Любопитно

Каква е причината децата да се заразяват с въшки пак и пак?

Старата комбинация от газ и мас действа, но има и други рецепти

Хавайски танци срещу високо кръвно Любопитно

Хавайски танци срещу високо кръвно

Хула раздвижва всички части на тялото и предизвиква добро настроение

JOVI - най-добрият пластилин Любопитно

JOVI - най-добрият пластилин

Той е изцяло на растителна основа. Направен е от восък и растителни брашна без глутен

Колко лесно е да отвлечеш дете от площадката Любопитно

Колко лесно е да отвлечеш дете от площадката

Експеримент показва как малчуганите доброволно тръгват с непознати дори без примамка

Кои са най-добрите градове за живеене в света Любопитно

Кои са най-добрите градове за живеене в света

Вижте класацията на „Икономист интелиджънс юнит” за 2019 година

Потърси в интернет, засади дърво Любопитно

Потърси в интернет, засади дърво

Над 66 млн. дървета е посадила търсачката Ecosia.org и няма намерение да спира дотук

Амазонка: Какво знаем дотук Любопитно

Амазонка: Какво знаем дотук

Пожарите са опасност за цялата цивилизация

Защо е безсмислено да се спори с жена Любопитно

Защо е безсмислено да се спори с жена

Учени обясниха някои специфики на женската памет, които правят слабия пол силен

Веганската диета вредна за ембриона? Любопитно

Веганската диета вредна за ембриона?

Британска диетоложка твърди, че има връзка между месоядството на родителите и интелекта на детето им

Не са нужни 10 000 часа, за да си перфектен цигулар Любопитно

Не са нужни 10 000 часа, за да си перфектен цигулар

Изследване развенчава мита за „вълшебното число на величието”

И два часа пред дисплея са вредни за децата Любопитно

И два часа пред дисплея са вредни за децата

Изключете всичко в детската стая след целувката за „Лека нощ!”

Не просто очила, а хиперсветлинни очила Любопитно

Не просто очила, а хиперсветлинни очила

Квантова енергия за квантово бъдеще

Пълните хора по-лесно понасят жегите Любопитно

Пълните хора по-лесно понасят жегите

Топлопроводимостта на мастната тъкан е по-ниска

Спирка „Под асмата” Любопитно

Спирка „Под асмата”

Навесите над пет спирки в австрийската столица са покрити с увивни растения