Подкрепете ни!




Любопитно17 юли 2020

Постоянно разсеяни?

Ето как да се справим със „синдрома на 21 век“

Четецът, 1885, худ. Фердинанд Ходлер
Четецът, 1885, худ. Фердинанд Ходлер

Вината за липсата ни на концентрация постоянно се прехвърля на интернет. Каква ирония! Самата мрежа и социалните медии ни предлагат купища уебинари и приложения с цел да влизаме по-малко в социалните медии и интернет...Очевидно социалните медии са проектирани да привличат вниманието ни, но може би има нещо скрито още по-дълбоко? 

Книгата „ Как да контролирате вниманието си и да изберете своя живот" от Нир Ейъл се опитва да отговори на този въпрос. Самият Ейъл опитал всеки трик, за да се фокусира върху писането си. Използвал даже текстови процесор от 90-те години без интернет връзка, преди да разбере, че технологията не е проблемът...
Той твърди, че разсейването възниква от емоциите, които се опитваме да избегнем. Превключването от това, което вършим към нюзфийда ни носи моментално облекчение от натрапчивите мисли. Точно както запалването на цигара „приспива“ чувство на тревожност.
Защо липсата на концентрация се случва, когато се опитваме да работим, психологическият дискомфорт е осезаем? Може да се окаже, че самата задача предизвиква безпокойство - като страх от провал - или може би сме толкова отегчени, че емоциите ни търсят удобен момент и място да се появят? (Малко вероятно е да получите екзистенциална криза докато сте в Netflix.)

"Ние сме прекалено настроени към едно нещо - като порно или Instagram - и след това сме недостатъчно настроени към всичко друго."
Д-р Матю Бери
Психологът от Мелбърн д-р Матю Бери смята, че разсейването се е превърнало в нашата техника за избягване на болка номер едно - повече от това да я давим с наркотици и алкохол. Той казва, че мозъкът ни не е достатъчно развит, за да се справи с онова, което някои изследователи наричат „свръхестествени стимули“. Те включват социални медии, игри и порнография, които силно активират нашата система за възнаграждения.
„Наричам го синдром на 21 век и това е процес от две части“ -  казва Бери. „Трудно е да си насаме с чувствата си, голяма част от които са причинени от непреработени емоции и/или социално прекъсване - съчетано с прекомерно количество лъскави допамини, които можем да използваме, за да заглушим тези чувства. Ние сме прекалено настроени към едно нещо - като порно или Instagram - и след това сме недостатъчно настроени към всичко друго. "

„Най-много се разсейвам, когато не знам отговора на нещо. Ако трябваше да идентифицирам това, което ме тревожи, то би било "страх от провал". Страх да не знам отговорите." Това казва Естер Коулман-Хокинс, която работи от вкъщи, разделяйки деня си между множество задачи: разработване на телевизионни програми, записи на семинари за нейната компания Media Mentors и създаване на съдържание в социалните медии.

Вкъщи може да е по-трудно да се справим с тези чувства. Ако сме в офиса – ще отскочим до кухненския бокс, ще говорим с някой колега. Ако работим от вкъщи, мозъкът ни не получава това пространство и време за покой. Ето защо разсейването може да бъде полезно – то решава проблеми, изтласкани на заден план. Според Ейъл ако разсейването ни струва време, тогава управлението на времето е управление на болката.
 
Назовете го и след това се запитайте: „Какво ми казва това?“
Д-р Бери
Бери препоръчва на клиентите си да разделят задачите си на подзадачи и да търсят коя от подзадачите предизвиква страха. „След това се запитайте:„ От какво се страхувам? Наистина ли се страхувам или това е само част от предишното ми изкривено мислене, че ако не съм достатъчно добра в нещо, значи не ставам за нищо. Тази нагласа ли се опитва да ме уплаши?“ Споделянето на този страх с някого е чудесен начин да го обезоръжите.
Практикуването на въздържание като се изключите от любимата си социална медия не работи, твърдят психолози, защото забраната да се прави нещо само ви кара да искате да го правите още повече. 
Вместо това можете да опитате да си направите „пакт за идентичност“ като се похвалите. Точно както бихте могли да кажете „Аз съм трезв“ или „Аз съм непушач“, вие казвате „Аз съм независим от социалните медии“. Другото твърдение за автотрениг и себемотивация е „Аз мога да бъда наистина съсредоточен сутрин и колкото повече си го казвам, толкова повече това се превръща в реалност.“
Техническите съвети са простички: за да имате по-малко имейли, на които да трябва да отговорите, е необходимо да изпращате по-малко имейли. Четете книга. Започнете с по 10-20 минути на ден и увеличавайте времето, което прекарвате със старите добри хартиени страници.
Ако се разсейвате докато четете тази статия, отделете малко време, за да анализирате емоционалното си състояние в момента. Вероятно е да се разсейвате от дълбоките послания, които собствените ви емоции се опитват да ви предадат.

Източник

Още по темата:

Ау, ужасно задръстване! Някои мрънкат, други събират боклуци Любопитно

Ау, ужасно задръстване! Някои мрънкат, други събират боклуци

Четири момичета показаха с пример как един проблем може да бъде използван за добро дело

Освежаващ летен бонус за вашите спестявания! Любопитно

Освежаващ летен бонус за вашите спестявания!

Наред с планирането на сезонната почивка, периодът е подходящ и да подредим приоритетите по отношение на спестяванията си

Почти една четвърт от населението на Судан гладува драматично Любопитно

Почти една четвърт от населението на Судан гладува драматично

Повишаването на цените на хранителните продукти и пандемията от коронавирус са основните причини

Бруно измина над 640 км в търсене на самка Любопитно

Бруно измина над 640 км в търсене на самка

Пътешествието на мечока из САЩ следиха стотици фенове

Винаги можете да научите за себе си още нещо Любопитно

Винаги можете да научите за себе си още нещо

Забавен тест с един единствен въпрос

Близнакът на Шрек или Френският ангел Любопитно

Близнакът на Шрек или Френският ангел

Легендата в кеча от 40-те години на 20 век е бил болен от акромегалия

За безусловната братска любов Любопитно

За безусловната братска любов

Звездата Аштън Къчър замисля самоубийство, за да спаси своя брат близнак

Психологически особености на презапасяващия се с тоалетна хартия Любопитно

Психологически особености на презапасяващия се с тоалетна хартия

Ръстът в продажбите на места скочи до 700 процента

След 80 г. няма да има полярни мечки Любопитно

След 80 г. няма да има полярни мечки

Причините са глад, отслабване и невъзможност за оцеляване

НАСА пак се заигра с тринайсетата зодия Любопитно

НАСА пак се заигра с тринайсетата зодия

Не сме променяли зодиака, вавилонците са го направили преди 3000 г., казват от космическата агенция

2030 г.: 75 милиона тона е-отпадъци на Земята Любопитно

2030 г.: 75 милиона тона е-отпадъци на Земята

Само 17,4% от старите уреди се рециклират

Не, не можете да различите здрава от болна кашлица Любопитно

Не, не можете да различите здрава от болна кашлица

Звукът като средство да преценим състоянието на ближния е сравнително неизследван

Стотици слонове умират мистериозно в Ботсвана Любопитно

Стотици слонове умират мистериозно в Ботсвана

Очевидци твърдят, че някои се разхождали в кръг, което е индикация за неврологично увреждане

Как да си върнем продуктивността от преди пандемията Любопитно

Как да си върнем продуктивността от преди пандемията

При режим „от вкъщи“ трябва да се преразгледат приоритетите и да се търси баланс между лично и служебно

Раница - изкуство: новата Kånken Art от Fjällräven Любопитно

Раница - изкуство: новата Kånken Art от Fjällräven

Лимитирана серия Kånken, с дизайн на художничката Моа Хофф, подпомага природата чрез инициативата на Fjällräven – Arctic Fox