Подкрепете ни!




ЛюбопитноСтиляна Иванова / 13 юли 2021

TikTok – от обвинения в шпионаж до главен спонсор на Евро 2020

Китайската платформа за споделяне на видеа е сред най-използваните социални мрежи. Трябва ли да се притесняваме?

снимки: iStock
снимки: iStock
Едно от изреченията, които чувахме най-често този месец, бе: „УЕФА Евро 2020 се излъчва със съдействието на TikTok”. Видео приложението е една от четирите китайски компании, които спонсорираха Европейското първенство по футбол – Alipay, Vivo, Hisense и TikTok. Четворката прави 1/3 от всички 12 главни партньори на първенството тази годинa – повече от всяка друга държава. УЕФА отказа да съобщи цената на сделките заради клаузи за поверителност. За разлика от повечето спонсори на големи първенства, целта на тези брандове не е да продават продукти, а да ангажират хората със своето съдържание. И TikTok несъмнено успява.

Ако случайно сте живели в пещера през последните 2-3 години, ето накратко какво представлява TikTok – това е приложение, в което тийнейджъри танцуват, тийнейджъри дават уроци по история, тийнейджъри се предизвикват едни други и се създават бъдещите интернет звезди. Всичко това, но и не само. То е най-тегленото приложение за 2018, 2019 и 2020 г. (създателите му могат да благодарят на пандемията за това). Свалено е от над 2,6 млрд. души по цял свят и има над 1 милиард активни потребители (само в САЩ те са над 130 милиона). Според проучванията, потребителите го използват средно по 52 минути на ден, като през 2019 г. е използван близо 68 милиарда минути.

Началото често е само с добри намерения
Историята на TikTok започва със създаденото от Алекс Жу и Лую Ян през 2014 г. приложение Musical.ly. Тяхната първоначална идея е да разпространяват полезна информация и да се създават образователни видеа, но след неуспешния му старт създателите се ориентират към по-забавното съдържание – музика, танци и комедийни видеа.



През 2016 г. ситуираната в Пекин
технологична компания ByteDance пуска социалната мрежа за видеа Douyin. През септември 2017 г. платформата излиза извън границите на Китай под името TikTok. В Китай запазва името си Douyin и приложението се използва там и до днес. Благодарение на своята агресивна рекламна кампания в Япония, Тайланд и Индия, се превръща в истински хит там. През ноември ByteDance купува Musical.ly за 1 млрд. долара. Своето международно разпространение получава през август 2018 г., когато Douyin поглъща Musical.ly и всички акаунти са автоматично мигрирани в TikTok.

Успехът на платформата
За това има ред причини, една от които несъмнено е голямата рекламна кампания в страни като Япония, Индия, Тайланд и САЩ. Един от най-известните потребители на приложението безспорно е американският водещ Джими Фалън, който въведе хаштага „TumbleweedChallenge“ и увеличи многократно потребителите на платформата през 2018 г. Интересът на Фелън започва натурално, но скоро този интерес е подплатен с голяма сума пари.

Сред най-известните потребители на приложението са звезди като Уил Смит, Ариана Гранде, Били Айлиш, Карди Би, а отскоро и Шер. В Япония компанията си партнира с популярни лица като Юкина Киношита и Наоми Уатанабе, а в Индия с актрисата и инфлуенсърка Ашика Батия (по ирония на съдбата TikTok е забранен в Индия през 2020 г. заради „насърчаване на порнографията“). Партньорството с известни личности е една от ключовите тактики на платформата за нейната географска експанзия. По този начин се генерира „вайръл“ (бързо разпространяващо се) съдържание и се вдига голям шум около нея.



Друг ключов фактор за голямата му популярност
е силният фокус върху локалното съдържание, въпреки че е международно приложение. В платформата често се организират местни състезания и предизвикателства и се сформират локални трендове чрез използването на хаштагове.
TikTok използва персонализирани предложения за всеки един от потребителите си. Това гарантира, че те винаги ще бъдат в крак с последните тенденции във видеата и никога няма да им свършват идеите за направата на нови.

Опростеното създаване и споделяне на видеата е едно от нещата, които потребителите определят като голям плюс. Единственото нещо, което хората трябва да направят, е да запишат каквото си пожелаят и да го споделят. Платформата предлага богата селекция от музика, звукови ефекти и специални филтри. Освен това дава възможност на потребителите да записват своите реакции спрямо дадено видео като отделни видеа и да ги споделят.

Поради краткостта на видеата, нито създаването, нито гледането им отнема много време (те са с ограничение 15 секунди, но чрез различни екстри могат да стигнат и до 3 минути). Видеата започват да се пускат веднага щом потребителят отвори приложението, и той лесно може да се изгуби в океана от забавно, развлекателно и пристрастяващо съдържание. За разлика от платформи като Twitter например, които се обновяват, в TikTok хората могат да скролват без да спират и съдържанието никога не свършва. Интересно е да се отбележи, че видеата заемат изцяло екрана на телефона, като по този начин скриват часа, и гледащият ги лесно може да загуби представа за времето.



Много от известните лица на TikTok говорят
за огромен брой преглеждания, коментари и харесвания, които лесно засенчват платформи като Instagram и Snapchat. Въпреки че броячът на преглежданията може да се види единствено от човека, който е публикувал съдържанието, когато дадено видео се появи на „For You” страницата (фийдът, който показва „най-доброто“ от приложението), е почти сигурно, че ще получи между 50 000 и повече от милион харесвания.

Ние сме продуктът
Но как приложение като TikTok, което е безплатно за своите потребители, успява да превърне компанията ByteDance в най-печелившия в света проект, оценен на 250 млрд. долара (по данни от март 2021 г.), и да направи своя собственик – Джан Имин, един от най-богатите хора в света?
Необходимо е да напомним, че ако нещо ни се предлага безплатно, това обикновено означава, че ние сме продуктът. Основната ценност на приложението несъмнено е неговата огромна публика, което означава и огромен брой очи, които да гледат огромен брой реклами.

През юни 2020 г. компанията стартира TikTok For Business, което неимоверно увеличи приходите й. Подобно на други популярни сайтове, сред които и YouTube, TikTok предлага платени реклами на различни марки за популяризиране на техните продукти и услуги. Фирмите, които използват услугите на платформата, могат да го направят по няколко различни начина – чрез видеореклами, които се появяват във „For You” страницата на потребителя между отделните видеа; предизвикателства с хаштагове – добър пример за това е кампанията „#InMyDenim“ на Guess. На 1 септември 2018 г. марката превзе TikTok и покани всички базирани в САЩ потребители на TikTok на тяхното предизвикателство „#InMyDenim“. Състезанието призова потребителите да създадат видео, в което носят деним на марката и да използват хаштага. След това партньорство последваха още много в САЩ и по света.
TikTok предлага на фирмите и персонализирани стикери и филтри, които могат да се добавят към клиповете. Всеки стикер може да се използва до десет дни, което е достатъчно за потребителите да взаимодействат с марката.



Друг начин, по който TikTok печели пари (още преди колаборациите с марки), е TikTok Coins.
Това е криптовалута на самото приложение, която потребителите могат да купуват, ако са пълнолетни, и да използват, за да поръчват виртуални подаръци за популярни създатели на съдържание в платформата. Тези създатели на съдържание могат да заменят подаръците за истински пари. TikTok, разбира се, взима процент от това.

Тъмната страна
Уви, не всичко около китайската платформа е слънчево като летен ден. Въпреки огромният брой потребители, които се увеличават с всеки изминал ден, приложението крие не малко опасности.
Много хора предпочитат акаунтът им да е публичен, защото в платформата видеата могат да бъдат видими единствено за този, който ги качва, или за всички потребители. Което понякога привлича нежелани обожатели.

Китайският вестник „The South China Morning Post“ разкри в свой материал, че стотици деца от Хонконг на възраст от 9 години (приложението може да се използва от лица на възраст минимум 13 години, но това ограничение лесно може да бъде преодоляно) несъзнателно са разкрили своите имена, телефонни номера и училища, като са включили тази информация в публични видеа. Статията във вестника съобщава, че тези акаунти са получили не малко притеснителни съобщения от възрастни, които подканяли момичетата „да им бъдат приятелки“.

Други потребители сигнализират за т.нар. „beauty” алгоритъм, при който най-често на главната „For You” страница се появяват стандартно красиви момичета и момчета без особени таланти, а други биват пренебрегвани заради своята раса, тегло и външен вид.

Несъмнено една от най-зловещите истории, свързани с TikTok, е предаваното на живо самоубийство на 19-годишен младеж от Бразилия през 2019 г. Видеото остана близо час и половина на платформата, като през това време е получило 500 коментара и 15 жалби, преди да бъде свалено от администраторите на сайта.



За съжаление, това не е първото заснемане на смърт на живо
в TikTok. Поне два смъртни случая, сред които и самоубийство, са настъпили в Индия, докато потребителите са снимали видеоклипове за платформата.

„Никога не сме предоставяли потребителски данни на китайското правителство”
Приложението се радва на огромен интерес в САЩ, което постави някои много сериозни въпроси за връзката между компанията ByteDance и управляващата комунистическа партия в Китай, особено след като през 2018 г. собственикът на компанията засвидетелства лоялност към управляващите.
TikTok се сблъска с обвинения, че цензурира „културно проблематично" и политическо съдържание, което може да се разглежда като обидно за китайското правителство. Тази информация е получена от бивши служители на компанията, говорили пред „The Washington Post“, и документи, получени от „The Guardian“ и германския „Netzpolitik“.

TikTok, разбира се, отхвърли тези твърдения. Компанията коментира темата в блог пост, в който пише:
„Нека бъдем много ясни: TikTok не премахва съдържание въз основа на чувствителността, свързана с Китай. Никога не сме били молени от китайското правителство да премахнем каквото и да е съдържание и не бихме го направили, ако бъде поискано. Точка.“


Преди време TikTok спря акаунта на 17-годишна ученичка
от Ню Джърси на име Фероза Азиз, която публикува видео за китайското насилие над малцинственото мюсюлманско население в Западен Китай. Компанията заяви, че не е спряла акаунта на ученичката заради видеото, а заради „човешка грешка“. След широкия обществен отзвук, акаунтът на момичето отново беше активиран.

Определено най-голямото притеснение на американските власти е информацията, която TikTok има за своите потребители. В политиката за поверителност е обяснено, че приложението събира разнородни данни – това включва тези от профила, като например имена, снимки, телефони, пол, възраст, предпочитания; данни за локацията, съобщенията, изпратени в приложението, харесванията, какво съдържание са видели потребителите, колко често използват приложението, както и най-важното – съдържанието, което самите те генерират.

Според китайски закон от 2017 г., компаниите, базирани в Китай, нямат право да отказват, ако правителството поиска достъп до данните на техните потребители. Саманта Хофман, анализатор от Австралийския институт за стратегическа политика, смята, че
 „Комунистическата партия на Китай масово събира данни за хората в чужбина и след това ги използва за подпомагане на неща, свързани с държавната сигурност, като пропаганда и идентифициране на обществените настроения, за да разбере как хората се чувстват по отношение на даден проблем. Става въпрос за глобален контрол на медийната среда.“
Миналата година бившият президент на САЩ – Доналд Тръмп, поиска TikTok да бъде забранен, освен ако не бъде купен от американска компания (сред желаещите беше и Microsoft). Администрацията на президента изрази опасения за националната сигурност, но TikTok побърза да отрече тези твърдения: „Никога не сме предоставяли потребителски данни на китайското правителство, нито бихме го направили, ако бъдат поискани.“

През юни тази година президентът Джо Байдън подписа заповед, която отменя заповедта на Тръмп. Разбира се, TikTok не е единствената социална мрежа, която събира данните ни. Пионери в това отношение без съмнение са технологичните гиганти Twitter, Facebook (Facebook притежава и Instagram) и Google. Разликата, според експертите, е, че американските компании имат инструментите да предпазят данните на своите потребители, ако правителството поиска данните им, докато китайските компании трябва да се подчиняват на партията.

„Ако китайското правителство иска да разгледа данните, които ByteDance събира, те могат да го направят и никой не може да каже нищо за това“, споделя Джим Луис, експерт в областта на стратегическите международни изследвания.

Не всички експерти обаче смятат, че TikTok е заплаха за сигурността на САЩ. Според Греъм Уебстър – ръководител на проекта „DigiChina” на Станфордския университет, повечето от данните, които TikTok събира, могат да бъдат събрани от китайското правителство също толкова лесно и чрез други услуги. Той смята, че Китай не се нуждае от свое собствено приложение, за да използва данните на американците.

Може би животът в пещера вече не звучи чак толкова зле.


Още по темата:

Преспанският митрополит: неваксинираните няма да влязат в Царството небесно Любопитно

Преспанският митрополит: неваксинираните няма да влязат в Царството небесно

Главата на Преспанско-Пелагонийската епархия приравни отказващите ваксина със самоубийци

Гренландия се топи Любопитно

Гренландия се топи

През последното десетилетие леденият остров е загубил повече лед, отколкото през миналия век

Забраните на Facebook не важат за 5,8 млн. VIP потребители Любопитно

Забраните на Facebook не важат за 5,8 млн. VIP потребители

Wall Street Journal откри тайна програма за богоизбрани, които могат да си правят каквото искат без бан

Eвропейският парламент с резолюция в подкрепа правата на ЛГБТИК общността Любопитно

Eвропейският парламент с резолюция в подкрепа правата на ЛГБТИК общността

Резолюцията прескача всички граници и призовава всички държави от ЕС да приемат възрастните, посочени в акта за раждане на дете, като законни родители

Да прочетеш човек вместо книга Любопитно

Да прочетеш човек вместо книга

Проектът „Човешката библиотека" кара хората в 84 страни да се почувстват братя

Акумулатор без кобалт изборетиха в Китай Любопитно

Акумулатор без кобалт изборетиха в Китай

Запасите в света от „синьото злато" са едва 7,1 млн. тона

Шефовете отказват работни срещи, бизнес обяди и командировки с колежки Любопитно

Шефовете отказват работни срещи, бизнес обяди и командировки с колежки

60% от мениджърите в САЩ заявяват, че се страхуват да останат насаме с подчинена

Прогресивен пир по време на чума Любопитно

Прогресивен пир по време на чума

Как се роди шегата с щама „Обама“

Да видиш Тиренско море с... ръцете си Любопитно

Да видиш Тиренско море с... ръцете си

Парапет с брайлово писмо в замъка „Св. Елмо" описва гледката за незрящи посетители

Британец отбеляза 30 години стаж в преследване на Неси Любопитно

Британец отбеляза 30 години стаж в преследване на Неси

Животът му минава в дебнене, домът му е един микробус

BILD се извини на децата заради строгите антиепидемични мерки Любопитно

BILD се извини на децата заради строгите антиепидемични мерки

Отворете училищата и спортните зали, а не избирателните секции, апелира главният редактор на популярния таблоид

2034: Роман за следващата световна война Любопитно

2034: Роман за следващата световна война

Адмирал Ставридис и Елиът Акерман със зловещ сценарий за глобален военен конфликт

Ерик Клептън ще отменя концерти там, където изискват документ за ваксинация Любопитно

Ерик Клептън ще отменя концерти там, където изискват документ за ваксинация

76-годишният музикант се оплака преди време от неблагоприятните ефекти на ваксината

За мечките и хората Любопитно

За мечките и хората

Само полярната мечка е свръхагресивна, другите атакуват в защита

Милиони потребители с бан от Фейсбук се чудят защо са наказани Любопитно

Милиони потребители с бан от Фейсбук се чудят защо са наказани

Експерт: Не забравяйте, че все пак първата преценка за нарушение е на изкуствения интелект