Наука

Какво се очаква да открие китайската сонда на тъмната страна на Луната?

Целта е да вземе проби от почвата, да отгледа успешно растения и да открие следи от Големия взрив

Какво се очаква да открие китайската сонда на тъмната страна на Луната?
Когато погледнем към Луната при пълнолуние, единственото, което виждаме, е така нареченият „човек на Луната“, който всъщност е плод на въображението ни.

Колкото до тъмната страна на Луната, учените вярват, че там се скрие ключът към разгадаването на мистерията относно нейното образуване и история. Мисията на китайската сонда Чанъе-4 може да доведе до нови разкрития за катастрофалния сблъсък, чрез който тя се е образувала и да разкрие какъв е произходът на водата, която е открита в голямо изобилие в лунната почва.

„Далечната страна“ на Луната е позната и като нейната тъмна страна, въпреки че не е по-тъмна от видимата й страна. Тя получава същото количество светлина от Слънцето, както и тази част на Луната, която е към Земята. Понеже обаче Луната се върти на своята ос със същата скорост, с която обикаля Земята, едната част от нея остава винаги в сянка.
Едва през 1959 година, когато са излъчени първите снимки на далечната страна от Луна 3 (космическият апарат, изстрелян от СССР), стават очевидни различията между двете страни. Далечната страна е белязана от повече кратери и изглежда, че лунните морета от втвърдена лава липсват. Точно те са причина за тъмните форми, които образуват лицето, което виждаме от Земята.

Учените смятат, че в резултат на астероидите, които са се удряли в повърхността на Луната някога, масивни количества лава от видимата й страна са изпълнили образуваните кратери, като по този начин са ги скрили от поглед. А на далечната страна, поради по-малкия поток от лава, голяма част от древните удари са останали непроменени. Най-старият, голям и дълбок такъв кратер е Айткен, където Чанъе-4 е позиционирана за проучвания.
Тестването на състава на почвата ще помогне да се намалят теориите относно начина, по който Луната се е образувала и произхода на Слънчевата система.

Друг резултат от мисията ще са първите астрономически наблюдения от тъмната страна на Луната, смятана за изключително привлекателна точка, тъй като оттам могат да бъдат контролирани радиовълните, които идват от дълбокия Космос. Докато астрономите, които работят със земните радиотелескопи, трябва постоянно да се борят с електромагнитни смущения, резултат от човешката дейност, като късовълново радиопредаване, морска комуникация, телефонни и телевизионни сигнали. Далечната страна на Луната е защитена от тези сигнали, затова е по-лесно да бъдат уловени дори и бледи следи, останали от Големия взрив. Същите следи, разпръснати из Космоса, могат да ни помогнат да разберем как всъщност Вселената се е издула с невероятна скорост за една трилионна част от секундата след Големия взрив.

Една от теориите относно изобилието на вода в лунната почва е, че то е резултат от взаимодействието на слънчевия вятър (поток от заредени частици, включително и водород) и минералите в почвата, съдържащи кислород.
„Хората се опитват да възпроизведат този процес в лабораторни условия, но е много трудно да бъде направен правилно“, казва Мартин Вийсер, изследовател в Шведския институт за космическа физика. Той също така отговаря за инструмент, който е на борда на Чанъе-4, чиято цел е да измери как слънчевият вятър взаимодейства с лунната повърхност. „Единственият начин това да се направи, е просто да се отиде на лунната повърхност и да се провери там. А Чанъе-4 се намира на перфектното място за тази цел.“

От голямо значение е да стане ясно как водата се образува и разпространява в лунната почва, за да може да бъде създаден по-устойчив аванпост на Луната. Количеството не е голямо – място с големина 10 кв.м. може би съдържа количество колкото една чаша – но събирането му може да се окаже по-евтино от това да се пренесе вода от Земята.
Апаратът притежава и мини парник, който има за цел да установи дали картофи и цъфтящи растения от вида Arabidopsis, мога да виреят на Луната.
Публикувано в Списание 8: „Фараони в Тракия” Наука

Публикувано в Списание 8: „Фараони в Тракия”

Д-р Васил Добрев разчете име на египетски владетел върху каменен скарабей от с. Любча

2 милиона земетресения в Калифорния за 9 години Наука

2 милиона земетресения в Калифорния за 9 години

Трусовете са средно на интервал от 3 минути

Публикувано в Списание 8: „Роб или роБог” Наука

Публикувано в Списание 8: „Роб или роБог”

Дали подценяването на бъдещето няма да се превърне в най-голямата (и последна) грешка на човечеството?

Израелски учени „отпечатаха“ първото 3D сърце! Наука

Израелски учени „отпечатаха“ първото 3D сърце!

Прогнозата е, че в близко бъдеще някои болници ще разполагат с принтери за органи

Небето ще се свие като свитък… Наука

Небето ще се свие като свитък…

Хипотеза: Всмукването на Земята от черна дупка се описва на три места в Библията

Юриевите нощи - мащабно събитие с космически привкус Наука

Юриевите нощи - мащабно събитие с космически привкус

Денят на 12 април 1961 г. се ознаменува с великата фраза на Юрий Гагарин „Да тръгваме!“

Публикувано в Списание 8: „Обратната страна на Луната” Наука

Публикувано в Списание 8: „Обратната страна на Луната”

12 април е Международен ден на авиацията и космонавтиката

Тя е „само” три милиона пъти по-голяма от Земята! Наука

Тя е „само” три милиона пъти по-голяма от Земята!

Първата снимка на чудовищната черна дупка е факт

Публикувано в Списание 8: „ГЕНерална проверка” Наука

Публикувано в Списание 8: „ГЕНерална проверка”

Какво казват ДНК тестовете за здравето, произхода, способностите ни и заплашва ли ни генна дискриминация

Дали за пръв път ще видим черна дупка? Наука

Дали за пръв път ще видим черна дупка?

Присъствайте онлайн на голямото събитие - 10 април, 16 часа българско време

Защо старите българи са правили ритуални черепни трепанации? Наука

Защо старите българи са правили ритуални черепни трепанации?

Вероятно са повишавали чувствителността на колобрите към свръхнискочестотни вибрации

Песента на Вселената Наука

Песента на Вселената

Чуйте целувката на две черни дупки

Дали жените астронавти са по-подходящи за космоса от мъжете? Наука

Дали жените астронавти са по-подходящи за космоса от мъжете?

Астронавтките също имат дълга история с космически полети