
Илюстрация: Wikimedia.org
В бизнеса, както и в живота, е важно да направите добро първо впечатление. Според изследвания на екип от университета в Ню Хемпшир положителното първо впечатление може да бъде полезно за изграждането на трайни отношения на доверие. Изследователите установили, че доверието на човек в по-ранен етап от познанството може да има предимства през целия живот на връзката, дори след нарушение на това доверие.
„Първите впечатления наистина имат значение, особено що се отнася до доверието“, казва Рейчъл Кампаня, асистент по мениджмънт. „По време на първоначалния контакт един от най-важните и непосредствени фактори, които хората анализират за другия човек, е надеждността. Тя може да повлияе на тяхната готовност да приемат риска и уязвимостта и може да помогне за развитието на бъдещи възприятия и поведения като сътрудничество, независимо дали става дума за работа, преговори или партньорства."
В своя доклад, публикуван наскоро в списанието „Human Relations“, експертите обясняват, че ако доверието се установи на първа среща, но по-късно във времето някой наруши това доверие, хората са склонни по-лесно да простят, защото автоматично се връщат към първоначалното впечатление.
Кампаня дава интересен пример:„Представете си преговори с продавач, който при първи контакт с контрагента не създава особено чувство на доверие. Но когато двамата се срещнат отново, за да завършат преговорите и да подпишат договор, клиентът научава, че продавачът е направил нещо неочаквано, за да помогне на сделката. Този прост акт е възможност да се поправи всяко негативно впечатление от първата среща."
„Въпреки че установихме, че доброто впечатление от първия контакт и посяването на доверие е важно, беше интересно да се види, че дори някой да има лош ден и временни проблеми има възможности за изграждане и укрепване на доверието, което е важно и за двете страни", смята Кампаня.