favorites basket
user
Наука5 септември 2022

Споделяте ли картинки и клипове с котенца и кученца?

Вие сте част от „икономиката на умилението"

Снимка: Алван Ний, Unsplash
Снимка: Алван Ний, Unsplash
Споделяте ли често в акаунтите си в социалните мрежи сладки котенца, пеещи кучета или боричкащи се панди, или новородени бебчета с плетени шапчици? Дори и да не сте абонирани за страниците, откъдето споделяте, които генерират подобно съдържание, вие сте част от един културен феномен, наречен „икономика на умилението". През 2014 г. медийният изследовател Джеймс Мийз дефинира процеса на създаване и разпространение на генерирано от потребителите съдържание, включващо обекти (животни, бебета, растения, предмети и т.н.), които изглеждат сладки.

Учени от университета Конкордия в Канада изследвали специфичен, но важен сегмент от икономиката на умилението", в който циркулира съдържание с домашни любимци. Станало ясно, че някои акаунти на домашни любимци имат повече последователи, отколкото политици и знаменитости, например кученцето Джиф Пом (9,9 милиона абонати), котката Нала (4,3 милиона), Мопсът Дъг (3,9 милиона) и лисичката Juniper (3 милиона).



Защо сладкото съдържание е вирусно"?

1. Изграждане на взаимоотношения. Прекрасното съдържание се споделя, защото предава близко и разбираемо изживяване за тези, които го ценят. Контентът е знак за грижа и близост в една връзка. Ако вашият приятел обича котки, вие не пропускате възможността да го зарадвате с ново забавно видео с участието на тези сладурковци.

2. Стремеж към бъдещето. Учените дават пример с момиче, което планира да си вземе куче, когато се премести в нова къща. Затова тя следва акаунти, които отразяват реализацията на нейните мечти.

3. Заместване на междувидовата комуникация. Сладкото съдържание удовлетворява потребителите, защото им позволява да взаимодействат с животните от разстояние, без да се налага да отделят ресурси за грижа за тях.

Този повишен интерес към умилителното може да се използва

Сладкото съдържание може да служи на нечия кауза и да бъде агент на промяната. Който го създава или оценява, може да споделя съдържанието, за да повиши осведомеността за даден случай или да промени мнението на други хора. Например, един респондент в проучването поддържа акаунт за своя домашен любимец-патица. Тя е представена като дружелюбна, любяща и притежаваща уникален характер, точно като всеки традиционен домашен любимец. Целта на патешкия" акаунт е да образова последователите за опасностите от дискриминацията на видовете и да се застъпва за съжителство с всички животни без жестокост.

Веднага се сещам за примера на ДТЕК (най-големият частен инвеститор в енергийната индустрия в Украйна), който стартира проекта Лелеченки". През изминалата година компанията публикува в социалните мрежи информация как помага на белите щъркели, които обичат да свиват гнездата си върху електрически стълбове. Поради токови удари птиците често умират и компанията, заедно с орнитолози, започнали да инсталират специални изолирани платформи. И в социалните мрежи бяха публикувани десетки славни истории за спасени щъркелови семейства в отдалечени кътчета на Украйна.

Тук, разбира се, играе роля и такъв фактор като социалната отговорност на бизнеса. Но самият факт: добротата и нежността е език, разбираем за всички и може да се използва за пренасочване на вниманието към вашия бизнес и предаване на вашите послания към обществото.

Източник

ПОДКРЕПИ НИ

Още по темата:

Абонирай се за нашия бюлетин

Не забравяй да се абонираш за нашия бюлетин, който ще те уведомява за активни промоции, нови продукти и случващото се при нас.