Подкрепете ни!




Образование Кевин Дикинсон / 28 януари 2020

Защо е важно да имате повече книги, отколкото можете да прочетете

Според писателя Кевин Дикинсон прочетените книги са далеч по-малко ценни от непрочетените

изображение: iStock
изображение: iStock
Много читатели купуват книги с намерение да ги прочетат, но после те остават на рафта и все няма време за тях. Статистикът Насим Николас Талеб вярва, че ако се заобиколим с непрочетени книги - това обогатява живота ни, тъй като те ни напомнят за всичко, което не знаем. Японците наричат тази практика цундоку и тя може да ви донесе трайни ползи.

Обичам книги. Ако отида в книжарницата, за да проверя цена на нещо, излизам с три книги, за които в повечето случаи не съм знаел, че съществуват. Купувам книги от кашоните на антикварите, при всички разпродажби „Приятели на библиотеката“ и всеки път обяснявам на жена си, че това е за добра кауза. Дори миризмата на книги ме опиянява, онзи слаб аромат, несравним с нищо друго, когато прелиствате страниците.

Проблемът е, че навикът ми за купуване на книги многократно надхвърля възможността ми да ги чета. Това от време на време води до тревожност за финансовите ресурси, похарчени за любимото занимание, но и до чувство за вина за огромни обеми непрочетена информация, разливащи се по моите рафтове. Звучи ли ви познато?

Но е възможно тази за вина да няма никакви основания. Според статистика Насим Николас Талеб тези непрочетени обеми представляват това, което той нарича "антибиблиотека", и той вярва, че нашите антибиблиотеки не са признаци на интелектуални провали. Точно обратното.

Да живеем с антибиблиотека

Талеб излага концепцията си за антибиблиотеката в своята най-продавана книга „Черният лебед“. Той започва с разказа си за един автор и учен (от най-плодотворните) - Умберто Еко, в чиято лична библиотека съжителствали мирно 30 000 книги. Това предизвиква удивление и респект, но новото тълкование на този факт е: билиотеката на Еко не е огромна, защото е чел толкова много, огромна е, защото е искал да прочете толкова много.

Еко установил, че може да прочете около 25 200 книги, само ако чете по една книга на ден, всеки ден, между десетата си и осемдесетата си години. „Дреболия“ – казва той…

Прочетените книги са далеч по-малко ценни от непрочетените. 

Вашата библиотека трябва да съдържа толкова много от това, което не знаете, колкото вашите финансови средства ви позволяват да закупите. Ще натрупате повече знания и повече книги, докато остареете, а нарастващият брой непрочетени книги по рафтовете „ще ви гледат“ заплашително. Всъщност, колкото повече знаете, толкова по-големи са редовете с непрочетени книги. Нека наречем тази колекция от непрочетени книги антибиблиотека. 

Стойността на антибиблиотеката се формира от това, как тя ни предизвиква като постоянно ни напомня за всичко, което не знаем. Заглавията, чинно наредени по етажерките в моя дом, ми напомнят, че аз почти нищо не знам за криптографията, еволюцията на перата, италианския фолклор, незаконната употреба на наркотици в Третия райх и какво е ентомофагия. (Не ми казвайте, моля ви, нека се изненадам.)
„Склонни сме да третираме знанията си като лична собственост, за да бъдем защитени", пише Талеб. „Това е украшение, което ни позволява да се издигнем.“
Това създава у нас желанието да продължим да четем и да учим и никога да не ни е достатъчно. Джесика Стилман нарича тази реализация интелектуална смирение.
Хората, на които им липсва това интелектуално смирение - тези, които не копнеят да имат нови книги или да посетят местна библиотека - може и да се гордеят със своите добре подредени немногобройни книжни колекции, но това е нещо като трофей. Придатък за зареждане на его, само за декорация. Не е жив, нарастващ ресурс, от който можем да се учим, докато навършим 80 години, или ако имаме късмет, няколко години след това.

Цундоку е японската дума за книгите, които сте закупили, но не сте чели. 

Морфологията му съчетава tsunde-oku (оставяне на нещата да се трупат) и dukosho (четене на книги). Трябва ясно да се разграничи от библиоманията, която е натрапчивото събиране на книги в името на колекцията, а не с цел евентуалното им четене.

Децата, израснали в домове с между 80 и 350 книги, показват по-добра обща грамотност и умения в сектора информационни технологии като възрастни, казват учените. Когато си в обсега на книгите, се засилват познавателните ти способности и четенето става част от житейските ти процедури и практики. Много други проучвания показват, че навиците за четене носят множество предимства. Те предполагат, че четенето може да намали стреса, да задоволи потребностите от социална връзка, да засили социалните умения и съпричастност и да засили определени познавателни умения. 

Източник

Още по темата:

България е в дъното в ЕС по четене на книги Образование

България е в дъното в ЕС по четене на книги

68% от младите хора в момента не четат никаква книга

Учениците са със слаби умения за пространствено мислене Образование

Учениците са със слаби умения за пространствено мислене

Според японски учени програмата по математика и геометрия трябва да се преразгледа

Мамихлапинатапай - най-трудната за превод дума Образование

Мамихлапинатапай - най-трудната за превод дума

Единственият жив носител на яганския език е на 92 г.

Учителят Наталия Сотирова: Засилените мерки в училище стресират децата, дори са вредни за Образование

Учителят Наталия Сотирова: Засилените мерки в училище стресират децата, дори са вредни за здравето

„Министерството на здравеопазването се оправдава с някаква имагинерна епидемиологична обстановка”

Честит празник, скъпи деца и родители! Образование

Честит празник, скъпи деца и родители!

Това е един от от най-вълнуващите дни в живота ни. Ще го разберем по-късно.

Родители протестират против маските в училище Образование

Родители протестират против маските в училище

Възмутени майки и бащи искат мерките на МОН с цел превенция от коронавирус да са препоръчителни, а не задължителни

Не сме поредната тухла в стената Образование

Не сме поредната тухла в стената

И четирите деца на сем. Петкови се обучават у дома. Какъв е резултатът?

Ужасявам се при мисълта, че и тази година може да има онлайн образование Образование

Ужасявам се при мисълта, че и тази година може да има онлайн образование

Според Милко Сарафов, директор на СОУ „Христо Смирненски“, гр. Брезово, най-потърпевши са бъдещите първокласници и второкласниците

Учителят Марта Джалева: Стига с тази агония! Образование

Учителят Марта Джалева: Стига с тази агония!

По-добре даден предмет да не се учи, отколкото на децата да им преподават хора, които не са в час

Доц. д-р Екатерина Тодорова: „Дислексията не е болест” Образование

Доц. д-р Екатерина Тодорова: „Дислексията не е болест"

Това е състояние, при което информацията се преработва по различен начин

Ако детето види, че родителите четат, то също ще чете Образование

Ако детето види, че родителите четат, то също ще чете

Близкото бъдеще е в комбинацията от „книга + филм + аудио + добавена реалност", убеден е главният редактор на издателство „Софтпрес”

Ива Бонева, директор на ЦПО: „Различието е ценност, но заедно е по-добре!” Образование

Ива Бонева, директор на ЦПО: „Различието е ценност, но заедно е по-добре!”

Искаме да променим училищната среда така, че тя да приеме всяко различно дете