
изображение: iStock
В какъв ред трябва да запознаете детето си с буквите от азбуката, така че то да ги запомня бързо и правилно? Няма еднозначен отговор на този въпрос, защото всички деца са различни. При някои е достатъчно разглеждането на обикновения буквар с мама или тате. При други са нужни конструктори и картончета с картинки, при трети – песнички и жестикулация. Има и такива дечица, които се срещат с буквите чак в първи клас.
Ето няколко съвета на лингвисти и психолози, които могат да облекчат заниманията ви с малките деца:⠀
1. Не учете детето си на буквите по азбучен ред
Има букви, които са доста трудни за четене и произнасяне от децата в средата и в края на думата. Например: беззвучните „К, Р, Т“ и срички с буквите „Б, С, Р, Д, Ч, Щ“. Малчуганът трябва да научи не само произношението на буквите, но как да слива звуците в срички.
2. Накарайте го да запомни гласните и съгласните поотделно.
3. Започнете с гласните „A, O, У, И, Е“.
Когато детето запомни добре тези гласни, можете да преминете към останалите.
4. Запознайте го първо със съгласните „M, С, Х, Ш, Л, Н, Р“.
След това нека дойдат „К, П, Т“. Останалите оставете за последния етап на процеса. Нека в началото са тези, с които лесно се образуват срички. Способността да се произнасят тези звуци протяжно позволява постепенно да се премине от един метод на артикулация към друг, от четене на съгласна към четене на гласна.
5. Наблегнете на звука, не на самата буква.
6. Преди да купите нова игра, проучете обстойно указанията и разгледайте картинките внимателно.
Те трябва са ясни, ярки, буквите – да са големи. Ако попаднете на неразбираеми, сложни или грозни рисунки, потърсете друго помагало.
7. Използвайте асоциации.
Наприме вие запознавате детето си с буквата „А“. Попитайте го на какъв предмет му прилича буквичката. Ако не може да отговори веднага, пофантазирайте за това заедно. Задавайте насочващи въпроси и оставете детето да отговори.
8. Превърнете изучаваната буква в междуметие и попитайте малчугана при какви случаи се чува този звук. Например, извикайте: „А-а-а-а-а!“ и му разкажете за издаването на този звук при болка или силен уплах. Или пък изсъскайте: „С-с-с-с-с!“ и споменете змията. Асоциациите помагат на детето да свързва определени изображения с букви и да ги запомня по-лесно.
9. Изобразете някоя буква с пръсти или пък използвайте цялото си тяло (например за буквата Ф).
Детето ще се забавлява, а тази игра подобрява и мозъчната дейност, както и развива пространственото мислене и речта.
10. Измислете или намерете гатанки за букви.
Гатанките са добри за развиване на интелигентността и логическото мислене на децата.
11. Търсете и откривайте заедно с детето научените букви в света около вас – по табели на улицата, по надписите в градския транспорт, в рекламите и афишите.
12. Рисувайте и оцветявайте.
Ако детето ви все още не може да нарисува буква, нарисувайте я вие и го оставете да я оцвети. Това развива моториката на ръцете, подобрява мозъчната дейност и буквата се запомня много по-бързо.