Подкрепете ни!




Светът в тебИнж. Иван Калайджиев / 1 май 2024

Юда попита: „Аз ли съм, Учителю?“

Дали най-известният предател в историята не е участник в божествен стратегически план

„Целувката на Юда“, Джото, 1303–1305, фреска в параклиса „Скровени“, Падуа, Италия
„Целувката на Юда“, Джото, 1303–1305, фреска в параклиса „Скровени“, Падуа, Италия
През 1978 г. в пустинните пясъци близо до Ел Миня, Египет, е намерен древен ръкопис от апокрифното Евангелие от Юда, написан върху папирус на коптски език. В периода от 2001 до 2006 г. е реставриран от международен екип от специалисти. Интересът е голям, понеже на Първия вселенски (Никейски) събор през 325 г. от съществуващите 30-ина евангелия са обявени за канонични само четирите – на Матей, Марко, Лука и Йоан. Останалите, в т.ч. на Юда, Тома, Филип, Петър, Вартоломей, Мария Магдалина и др., са забранени и унищожени.

В ръкописа Юда Искариотски е представен като герой, който единствен от дванадесетте апостоли разбира истинското естество на Иисус Христос, описан е като най-близкия му ученик, с когото са обсъждали много теологични и философски въпроси, „тайнствата на царството“. Него Иисус моли да Го предаде, да „принесе в жертва човешкото тяло, в което e облечен“, разкрива му и страданията, които го очакват. И знаейки за божествения произход на Иисус, Юда прави саможертва и приема да изпълни молбата Му.

Но не само Eвангелието на Юда ни разказва тази невероятна история за човека, сочен като най-големия злодей в християнството.

Според каноничните евангелия от Библията Юда Искариотски предава Иисус Христос на юдейските първосвещеници за 30 сребърника, посочвайки го с целувка. В историята „Юда“ и „целувката на Юда“ остават като синоними на предателство, а „тридесетте сребърника“ – на подкупност.

Тук ще разгледаме другата възможност – Юда не е предател, а участник в божествен стратегически план, целящ създаването на християнството.

Страница от Евангелието на Юда

За да се зароди нова религия, е нужно някакво събитие, което силно да впечатли света, някакво изключително учение, което да се противопостави на съществуващата догма. Смъртта на Иисус и възкресението му са венецът на замисъла за създаване на християнството, стъпило на основите на юдаизма. Избрани са най-подходящите място и време: Йерусалим – мегаполисът, в който за най-големия юдейски празник Пасха се събира огромно множество от хора, а каквото се случи в това време, остава в съзнанието на хиляди.

Иисус знае, че ще бъде предаден

Иисус е придобил изключителна известност сред народа – лекува болни, възкресява мъртви, извършва ред чудеса, проповядва ново учение, нов морал. Следват го хиляди, които загърбват традиционната религия – юдаизма. Това кара свещеници и старейшини да търсят начин да му попречат, включително и чрез физическо унищожение – И главните свещеници и книжниците… търсеха начин как да го погубят, защото се бояха от него, понеже целият народ се удивяваше на учението му (Марк. 11:15-18).

Седмица преди празника той влиза с учениците в града на магаре, посрещат го с „Осана!“ и палмови клони. Но той знае – ще бъде предаден, разпнат и след три дни ще възкръсне! Ето, възлизаме за Йерусалим и Син Човешки ще бъде предаден на главните свещеници и книжниците; и те ще го осъдят на смърт; и ще го предадат на езичниците да го поругаят, и да го разпнат; и на третия ден ще бъде възкресен (Мат. 20:18-19). Явно това е замисълът, Божията воля!

И всичките му действия са в тази посока. Навръх подготовката за празника благият Иисус прави нечуван и невиждан дотогава скандал в синагогата – пъди продавачи и купувачи, преобръща маси и столове, за да предизвика гнева на първосвещениците и книжниците, да бъде съден. И разпнат.


Юда Искариотски,
илюстрация от „Живота на нашия Господ Исиус Христос“ на Джеймс Тисо, 1886–1894

За празника събира учениците си на ритуална „тайна“ вечеря. И когато ядяха, Иисус взе хляб, благослови, и го разчупи, и, като го даваше на учениците, рече: Вземете, яжте, това е моето тяло. Взе и чашата, и, като благодари, даде им, и рече: Пийте от нея всички; защото това е моята кръв (Мат. 26:26-28). Случилото се ще докаже твърдението, че Юда изпълнява специална заръка.
 

Юда извършва саможертва, защото:

  • Иисус знае, че вече настъпва времето на събитията: Времето ми е близо (Мат 26:18).
  • Знае, че един от учениците му трябва да го „предаде“, и им казва: Един от вас, който яде с мене, ще ме предаде (Марк. 14:18). Той би могъл да вземе мерки и да предотврати „предателството“, но не предприема нищо такова.
  • Той знае кой ще го „предаде“, защото сам го е избрал: Не говоря за всички вас; аз зная кой съм избрал (Йоан 13:18).
  • Разкрива пред учениците си отговорността на „задачата“ и избора на изпълнителя є: Който приеме оногова, когото аз пращам, мене приема; и който приеме мене, приема този, който ме е пратил (Йоан 13:20). Т.е. всеки трябва да приеме този, когото той изпраща да го „предаде“.
  • Но учениците, пренаскърбени, почнаха всички, един по един, да му казват: Да не съм аз, Господи? (Мат. 26:22). „Да не съм аз, Господи?“ е въпрос „Кой ще бъде?“, а не утвърждаване, че никой от тях няма да го предаде! Никой не казва „Няма да съм аз, Господи“, което е нормално за такива случаи, а всеки пита дали той не е избраният.
  • Учениците го питат кой е избраният и той им отговаря: Той е оня, за когото ще натопя залъка и ще му го дам (Йоан 13:26). Този, който е „избран“ от него!
  • Защото Син Човешки отива, както е писано за него; но горко на тогова човека, чрез когото Син Човешки ще бъде предаден! Добре щеше да бъде за тогова човека да не беше се родил (Мат. 26:24). Да, Иисус, синът човешки, вече си „отива“ – така е решено „свише“, от отца му. Той трябва да бъде разпнат, за да възкръсне! И някой трябва да го „предаде“! Но „горко“ на този, който го е „предал“ – него, без вина, го очаква вечен позор! Защото никой не знае за разговорите му с Иисус и саможертвата му, за да се изпълни написаното.
  • И Иисус подава залъка на Юда Искариотски – И тъй, като натопи залъка, взема и го подаде на Юда Симонов Искариотски (Йоан 13:26). Което значи: „Ти ще бъдеш!“.
  • А Юда пита: Да не съм аз, Учителю? (Мат. 26:25), т.е. „Аз ли съм избраният, Учителю?“. На което Иисус му каза: Ти рече (Мат. 26:25), т.е. „Ти си!“.
  • И му заръчва: Каквото вършиш, върши го по-скоро. А никой от седящите на трапезата не разбра защо му рече това (Йоан 13:27-28), т.е. „Каквото сме се разбрали да свършиш, свърши го по-скоро“. Но никой друг от учениците не знае за това и не разбира защо му го казва. Ако Юда беше предател и Иисус знае всичко, би предприел мерки срещу „предателството“. Но той не прави това, което означава, че не само го очаква, но и подготвя!
  • И макар че вече е нощ, Юда веднага излиза да изпълни задачата: И тъй, като взе залъка, той излезе; а беше нощ. А когато излезе, Иисус казва: Сега се прослави Човешкият Син, и Бог се прослави в него (Йоан 13:30-31). Впрочем Юда не би тръгнал веднага, пред всички, за да го предаде, ако нямаше специално поръчение. Иисус е сигурен, че той, Юда, ще изпълни поставената му задача. И е готов да отиде на смърт, за да възкръсне, като казва: а сега отивам при оногова, който ме е пратил (Йоан 16:5).

Гетсиманската градина

Юда е един от дванадесетте апостоли, следовник на Иисус, от най-приближените му ученици, вероятно най-довереният, поради което е бил ковчежник – държеше касата (Йоан 12:6), в която са съхранявани парите от дарения. Затова Иисус изпраща него да го „предаде“. И той отива при свещениците и рече: Какво обичате да ми дадете и аз ще ви го предам? И те му предложиха тридесет сребърника (Мат. 26:14-16). Защото без „сребърниците“ постъпката на Юда не би била приета от първосвещениците като „предателство“, а като „ход“ на Иисус, знаейки, че той е най-близкият му ученик и следователно не би го предал.

„Христос в Гетсиманската градина“,
Тимотео Вити, 1510, Музей и художествена галерия на Бристол, Англия

След като Юда излиза, Иисус дава последните си наставления на учениците си и вдигна очите си към небето, и рече: Отче, настана часът; прослави Сина си, за да те прослави Синът (Йоан 17:1). „Настана часът!“.

След продължителен монолог – разяснения, отправени към учениците, по тъмно излиза заедно с тях: Като изговори това, Иисус излезе с учениците си отвъд потока Кедрон, дето имаше градина, в която влезе той и учениците Му (Йоан 18:1).

Описанието на това, което се случва в Гетсиманската градина, е изключително важно. Знаейки за предстоящата си смърт и в момент на слабост, Иисус започва да скърби и да тъгува (Мат. 26:37), три пъти иска от Отца си да го отмине съдбата: Отче мой, ако е възможно, нека ме отмине тая чаша; не обаче както аз искам, но както ти искаш (Мат. 26:39). След което казва на учениците си: Дойде часът! Ето, Син Човешки се предава в ръцете на грешниците (Марк. 14:41).

Часът за залавянето му е дошъл, но той не желае да се укрие, да избяга. Сам се предава! Дори се запътва към уреченото място – Станете да вървим; ето, приближи се тоя, който ме предава (Марк. 14:42). И вместо да се укрие, се приближава към тълпата, въоръжена с фенери, факли, ножове и сопи.

Според Евангелията на Матей (Мат. 26:48-49) и Марко (Марк. 14:44) Юда беше им дал знак, казвайки: Когото целуна, той е; хванете го. И като се доближава до Иисус, му рече: Здравей, Учителю! И го целуваше. А Иисус му казва: Приятелю, за каквото си дошъл, стори го (Мат. 26:50). Т.е. още веднъж се потвърждава тезата, че Юда има задача, която трябва да изпълни!

Не е „изгубил“ нито един от учениците си

Този момент обаче е описан от Йоан доста по-различно – тук изобщо няма „целувка“, а Иисус сам се предава! Като предварително знаеше всичко, което щеше да го сполети, излиза пред тълпата и пита: Кого търсите?. Тълпата му отговаря: Иисус Назаретянина. Вместо да се укрие, той им казва: Аз съм, те се дръпнаха назад и паднаха на земята. Иисус повторно ги пита: Кого търсите?, а те отново му отговарят: Иисус Назаретянина. И той още веднъж, вместо да се укрие, им казва: Рекох ви, че съм аз, и ги подканя да го задържат – прочее, ако мене търсите, оставете тия да си отидат; за да се изпълни думата, казана от него: От тия, които си ми дал, ни едного не изгубих (Йоан 18:3-9).


„Тайната вечеря“, Хуан де Хуанес, 1555–1562, музей „Прадо“, Мадрид, Испания

Да, той не е „изгубил“ нито един от учениците си. В това число и Юда – което означава, че не е предател! За да го защити, Симон Петър удря с нож слугата на първосвещеника, а Иисус му казва да го прибере в ножницата. Защото той, ако би желал, би могъл да се помоли на Господ – Или мислиш, че не мога да се примоля на Отца си и той би ми изпратил още сега повече от дванадесет легиона ангели? (Мат. 26:53). Но чашата трябва да се изпие: Чашата, която ми даде Отец, да я не пия ли? (Йоан 18:11). Иначе как биха се сбъднали Писанията, че това трябва така да бъде? (Мат. 26:54), как би се изпълнил замисълът за убийство и възкръсване на Иисус? Но всичко това стана, за да се сбъднат пророческите Писания (Мат. 26:56).

Иисус е „заловен“ и свещениците Го питат: Ти ли си Помазаникът, Божият Син? (Мат. 26:63). Той достатъчно добре знае, че ако отговори утвърдително, ще го осъдят на смърт за богохулство – защото никой не може да се нарече Син Божи, но потвърждава: Ти рече (Мат. 26:64). С което се изложи на смъртно наказание (Марк. 14: 64).

Завеждат Го на съд в Преторията при управителя Пилат. Там отново не се защитава и не отрича обвиненията, даже напротив – твърди, че е цар, за което на шестия час Го разпъват на кръста (Йоан 19:19).

На третия ден възкръсва.

Пророчеството е изпълнено – Иисус е „предаден“, разпнат и на третия ден възкръсва! Зародила се е новата религия – християнството! Юда не е предател, а участник в божествен стратегически план, пожертвал името си за бъдещите векове!

Използвани са текстове от БИБЛИЯ или СВЕЩЕНОТО ПИСАНИЕ на СТАРИЯТЪ И НОВИЯ ЗАВЕТЪ, издание на БРИТАНСКОТО И ЧУЖДЕСТРАННО БИБЛЕЙСКО ДРУЖЕСТВО, 1923 г. Осъвременяването на езика е на автора, като пунктуацията на оригинала е запазена.

Статията е публикувана в Списание 8, бр. 5/2024 г., който ще излезе на 8 май

Още по темата:

За да видите истинския свят, трябва да замълчите вътрешно Светът в теб

За да видите истинския свят, трябва да замълчите вътрешно

Съветите на Дон Хуан за осъзнаване на истинската действителност

Бог прави вместо теб тежките неща, но трябва да му позволиш да дойде в живота ти Светът в теб

Бог прави вместо теб тежките неща, но трябва да му позволиш да дойде в живота ти

За да решиш един проблем, търси в себе си откъде произлиза - от егоизма ти или от някоя страст, казва отец Харалампос Пападопулос

Гама-съзнание Светът в теб

Гама-съзнание

Психологът Моника Балаян откри първо за нас, българите, ключовете към пълната свобода

Кой е най-добрият отговор на нетърпението? Светът в теб

Кой е най-добрият отговор на нетърпението?

То е емоция, която можем да се научим да опитомяваме

Какво бихте казали на по-младото си аз? Светът в теб

Какво бихте казали на по-младото си аз?

Писменото послание до ваша друга версия е чудесна терапия за психиката и душата

Жените са загубили връзка с дивото в себе си Светът в теб

Жените са загубили връзка с дивото в себе си

Те следват мъжките правила, вместо да чувстват, докосват, танцуват, обичат, свързват, създават...

7 съвета за справяне с разочарованието Светът в теб

7 съвета за справяне с разочарованието

Отнасяте се към себе си като към машина и забравяте, че вниманието, грижата и самоизключването също са важни

В огледалото не виждах никого Светът в теб

В огледалото не виждах никого

Изповед за пропадането и изцелението на една жена с инсулинова чувствителност

Освобождаване от „майчината вина“ Светът в теб

Освобождаване от „майчината вина“

Позволете на децата си да се запознаят с това, което всъщност сте

Каквото правиш на другите, го правиш и на себе си Светът в теб

Каквото правиш на другите, го правиш и на себе си

Е. Толе за колективното болково тяло и защо някои държави са по-войнствени от други

Изкуственият интелект и „Похитителите на изчезналия кивот“ Светът в теб

Изкуственият интелект и „Похитителите на изчезналия кивот“

Футуролог вещае края на човечеството, ако не дойде осъзнаването

Щастие през болката Светът в теб

Щастие през болката

Защо духовното израстване често е свързано с болезнени усещания

Бъди истинска жена Светът в теб

Бъди истинска жена

Приеми силата на рода, стани и Пепеляшка и Кралица, тогава ще срещнеш Него