Храна за щастиеДжани Ролистенова / 14 октомври 2019

Грижа за здравето с ферментирали храни

Те са богати на полезни пробиотици и осигуряват по-добро храносмилане и по-силен имунитет

снимка: iStock
снимка: iStock
Какво е ферментацията?
Ферментацията е древна техника за консервиране на храната. Процесът и до днес се използва за производство на храни като вино, сирене, кисело зеле, кисело мляко и комбуча.
По време на ферментация въглехидратите и протеините се разграждат с помощта на бактерии. Това е напълно естествен процес, чрез който микроорганизмите превръщат въглехидратите - като нишесте и захар - в алкохол или киселини. Ферментацията увеличава съдържанието на ценни вещества в храната и ги прави по-лесно смилаеми и усвоими. Когато ядем храна, съдържаща живи култури, подпомагаме баланса в стомашно-чревния тракт и доброто храносмилане.

Ферментацията също насърчава растежа на полезни бактерии, известни като пробиотици. Доказано е, че те подобряват имунната система, както и храносмилателното и сърдечното здраве. Следователно, добавянето на ферментирали храни към диетата ви може да е от полза за цялостното ви благополучие.

Какви са ползите от ферментирали храни?
Редица от ползи за здравето са свързани с ферментацията. Всъщност ферментиралите храни често са по-хранителни от неферментиралата им форма.
  • Подобряват храносмилането и усвояването на храните
Пробиотиците, произведени по време на ферментацията, могат да помогнат за възстановяване на баланса на добрите бактерии в червата и могат да облекчат някои храносмилателни проблеми. Доказателствата сочат, че пробиотиците могат да намалят неудобните симптоми на синдром на раздразненото черво (IBS).
  • Подсилват имунната ви система
Бактериите, които живеят в червата ви, оказват значително влияние върху имунната ви система. Благодарение на високото си съдържание на пробиотици, ферментиралите храни могат да дадат тласък на имунната ви система и да намалят риска от инфекции. Консумирането на ферментирали храни може също да забърза оздравителния процес.
  • Правят храната по-лесна за смилане
Ферментацията спомага за разграждането на хранителните вещества в храните, като ги прави по-лесни за храносмилане от техните неферментирали състояния.

Лактозата - естествената захар в млякото - се разгражда по време на ферментацията на по-прости захари - глюкоза и галактоза. В резултат на това хора с непоносимост към лактоза обикновено могат да се хранят с ферментирали млечни продукти като кефир и кисело мляко.

Освен това, ферментацията спомага за разграждането и унищожаването на анти-хранителни вещества - като фитати и лектини - съединения, намиращи се в семената, ядките, зърнените култури и бобовите растения, които пречат на усвояването на хранителните вещества.

Ферментирали храни и здравето на стомаха
Храносмилателната система е дом за повече от 500 различни вида бактерии, които са част от нормалната чревна микрофлора. Те принадлежат условно към три основни групи микроорганизми:
  • Полезни – влияят благоприятно върху организма. От съотношението им се определя работата на хранителния тракт и имунната система.
  • Условно-патогенни – при нормални условия не могат да предизвикат заболяване, но ако тялото е с нарушени защитни сили се превръщат в болестотворни.
  • Патогенни – причиняват вреда.
Чревната флора е силно податлива на външни влияния. Замърсяването на въздуха и природата, от която сме част, стресът, неправилното хранене, антибиотиците, които приемаме, недоспиването, буквално убиват добрите бактерии в организма.
Пробиотиците могат да помогнат на добрите бактерии и да поддържат баланса на чревната флора.

Добре е да знаете:
  • Ферментиралите храни не бива да преминават през допълнителна топлинна обработка (печене, варене, стерилизация).
  • Добре е храните, съдържащи живи култури, да са част от всекидневното меню и да са разнообразни – кисело мляко, кефир, боза.
  • Да не забравяме пребиотиците – добре е да приемаме пребиотици – храната на пробиотиците.
Как да ферментираме храни ?
Ферментирането на храни в домашни условия е изключително лесен процес. Подготовката за ферментацията отнема само няколко минути, а самата ферментация по-малкo от седмица. Според вкуса, вие сами решавате колко още да ферментира хранатa преди да започнете да я консумирате.
Почти всеки зеленчук може да се ферментира, а ферментиращатa  продукция е чудесен начин да си осигурите добро хранене целогодишно! Ферментирайте един зеленчук самостоятелно или създайте микс от много различни видове, заедно с билки и подправки, за голямо разнообразие от култивирани храни.

Примерна рецепта за ферментиране на зеленчуци в домашни условия:
Чеснови морковчета
Нужни продукти:
  • 1 1/2 с. л. сол, която да добавите към водата
  • 2 чаши вода - или достатъчно, за да напълните буркана
  • 2-4 моркова
  • 1 ч.л. кимион и малко кубче нарязан джинджифил - по желание, но наистина се получава вкусно.
Начин на приготвяне:
Нарежете 3 скилидки чесън на едро и поставете на дъното на стъкления си буркан. След това добавете вашите моркови нарязани на дебели ленти, сол и предварително сварена и изстинала вода, след това поставете джинджифила и кимиона на върха и запечатайте буркана.
Важно е зеленчуците да са напълно покрити с вода, за да не се образува мухъл. След 3 до 4 дни ферментацията е готова за консумация. Съхранява се в хладилник.

Джани Ролистенова
е бивш професионален спортист и треньор в шведския национален отбор по синхронно плуване. Понастоящем е мениджър на верига за доставки на хотели и по този начин претворява в работата си страстта си към здравословното хранене.
Практикува периодично гладуване, опитен активист на осъзнатото хранене и приготвянето на храна в домашни условия. Последовател на метода OMAD (One meal a day) и кетогенното хранене.
Автор е в сайта www.glad-bg.com
Инстаграм: @jannyniwayan

Още по темата:

Интересуваш ли се от здравословно хранене? Храна за щастие

Интересуваш ли се от здравословно хранене?

Кратка анкета за храненето и грижата за здравето от Ancestral Superfoods

8 ползи от ябълковия оцет за здравето Храна за щастие

8 ползи от ябълковия оцет за здравето

Киселата напитка помага да отслабнете, намалява холестерола, понижава нивата на кръвната захар

Космическо преживяване и необятна вселена от вкусове Храна за щастие

Космическо преживяване и необятна вселена от вкусове

„Космос“ е не просто ресторант, а място с кауза

Внимавайте как подслаждате диетите си! Храна за щастие

Внимавайте как подслаждате диетите си!

Прекомерната употреба на фруктоза уврежда черния дроб

По-малко храна и повече движение не е начин за отслабване Храна за щастие

По-малко храна и повече движение не е начин за отслабване

По-добре е да контролираме инсулина, вместо да следим калориите

Цветомира Ванчева: Кулинарството е творческа професия Храна за щастие

Цветомира Ванчева: Кулинарството е творческа професия

Главният готвач на Red Coral издава тайни от кухнята

Как да се храним при синдром на раздразненото черво (IBS) Храна за щастие

Как да се храним при синдром на раздразненото черво (IBS)

Най-честата причина за появата на това заболяване е стресът

На кулинарен трекинг в Непал Храна за щастие

На кулинарен трекинг в Непал

В ресторант „Гуркха“ шеф Гунджа ни води из кулинарната и историческа традиция на своята страна

„Clean Еating“ или 10 лесни начина да се храним „чисто“ Храна за щастие

„Clean Еating“ или 10 лесни начина да се храним „чисто“

Непреработените храни са най-полезни за здравето и фигурата

Щастието зависи от храната Храна за щастие

Щастието зависи от храната

Най-много серотонин се произвежда в червата

Чаят Улун предпазва от рак на гърдата Храна за щастие

Чаят Улун предпазва от рак на гърдата

Елексирът влияе благотворно на сърцето и костите

Сладоледът е перфектната закуска?! Храна за щастие

Сладоледът е перфектната закуска?!

Само ако е домашен със стевия и е по здравословна рецепта

Гроздето е най-вкусното лекарство Храна за щастие

Гроздето е най-вкусното лекарство

То е незаменимо в профилактиката на редица сериозни заболявания

Нито яйцето, нито кокошката Храна за щастие

Нито яйцето, нито кокошката

Направиха веганско яйце от... боб

Как напитките „без захар“ ни правят дебели и болни Храна за щастие

Как напитките „без захар“ ни правят дебели и болни

Приемайки подсладител, хормоните ни реагират също както и при бялата захар

Протеиновите барчета трябва да се наричат „инсулинови“ Храна за щастие

Протеиновите барчета трябва да се наричат „инсулинови“

Вижте алтернативата - рецепта за наистина здравословен десерт