Храна за щастие17 декември 2019

Как да излъжем организма си, за да хапнем обилно по празниците

Не се лишаваме от нищо, ядем много и не качваме килограми? Възможно е.

снимка: iStock
снимка: iStock
С наближаването на празниците, както и като цяло зимното време, повечето от нас са предразположени към напълняване. Преяждането може да се окаже неизбежно, а и твърде приятно, за да се лишим от него. Кетогенната диета, разбира се, има доста заместители на високовъглехидратните храни, но истината е, че истинският вкус на традиционните български ястия не може да се постигне със сарми с карфиол вместо ориз или питка с кокосово брашно.

В един такъв момент има и други вариации на хранене, които могат да ви помогнат в задържането на килограмите докато си хапвате любимите коледни ястия. Най-подходящият, лесен и полезен начин е, разбира се, периодичното гладуване. И преди да сте се уплашили от думата „гладуване“, нека разгледаме какво точно се има предвид с употребата на този страшен термин. Периодичното гладуване не е диета и няма много правила. То може да се прилага по начин, който е най-подходящ за вас лично. Не е нужно да следвате специфичен протокол от 16 или 18 или 36 и повече часа, защото тези „прозорци“ на хранене са най-популярни. Можете да съчетаете периодично гладуване с абсолютно всяка диета, така както намерите за добре. Сигурно си вече си мислите, че решението ми за празниците е да ви посъветвам да гладувате, докато всички други се наслаждават на храната!

Всъщност не това е идеята, а точно обратното. Може да се окаже, че може да изядете дори повече от тези, които се хранят 5 пъти дневно и пак да не качите килограми. Ето как е възможно това.
Др. Джейсън Фънг, експертът по периодично гладуване и автор на книгата „Код Диабет“, в най-новите си проучвания открива уникален метод на хранене, чрез който да накараме тялото си да гори повече калории. И това не е пълен глад и часове със спринтове на пътеката във фитнес залата!
При проучванията си Др. Фънг открива, че намалянето на калории като метод за отслабване, всъщност не действа, защото това води до принуждаване на организма да гори по-малко калории в покой. Тялото ни има способността да засича дефицита им и да се включва в режим „пестене на енергия“.  Това е нормална билогична реакция на организма, която забавя метаболизма и горенето на мазнини с цел оцеляване.

Методът, който едновременно поддържа бърз метаболизъм, повече горене на калории и никакво броене на приетите калории, е цикличното хранене. Това се състои в големи порции храна, приети в голям промеждутък от време. Да кажем например, че се храните два пъти дневно и приемате между 3000 и 4000 калории общо за деня. Приемът им ще накара метаболизма ви да засили дейността си и да изгори повече, отколкото ако бяхте приели 1200 калории. На следващия ден обаче, приемате драстично по-малко калории, 500 за цялото денонощие. В този момент организмът все още е в режим горене на много енергия и ще изразходи много повече калории,  отколкото вие всъщност сте приели.

Ето как изглежда това в цифри:
Ако в един ден консумираме 3000 калории, метаболизмът ни работи с темпо да изгори възможно най-много от тях или всички. На следващия ден приемаме 500 калории, но метаболизмът ни все още работи с мощността на горене от предния ден. Т.е общият брой приети калории за двата дни е 3500, разделено на 2 това е 1750 калории, всички от които изгорени с максимална мощност.
За сравнение, нискокалоричното хранене от 1200 калории дневно например, ще накара метаболизма да се забави, за да ни спести енергия и ще гори много по-малко от 1200 калории. Този процес може да ви заблуди, че отслабвате или поддържате дадени килограми, но истината е,  че организмът ви се бори за своето оцеляване и такъв вид диета може да навреди на здравето ви при прилагането и в дългосрочен план.

Разбира се, ако искате да следвате този метод продължително с цел сваляне на килограми, съветът е да ограничите и приема на високовъглехидратни храни за постигане на максимален ефект. Освен това, има и доста популярен метод, който работи на същия принцип, наречен методът 5:2. При този цикъл на хранене се храните без ограничение на калориите в продължение на 5 дни, а в останалите 2 дни ги намалявате до 500 или 600. Принципът е същият и е също толкова ефективен. 

Джани Ролистенова
е бивш професионален спортист и треньор в шведския национален отбор по синхронно плуване. Понастоящем е мениджър на верига за доставки на хотели и по този начин претворява в работата си страстта си към здравословното хранене.
Практикува периодично гладуване, опитен активист на осъзнатото хранене и приготвянето на храна в домашни условия. Последовател на метода OMAD (One meal a day) и кетогенното хранене.
Автор е в сайта www.glad-bg.com
Инстаграм: @jannyniwayan
Facebook

Още по темата:

Кетодиетата може да развали зъбите Храна за щастие

Кетодиетата може да развали зъбите

Как да регулираме рН нивото в устата ни

Как да удължим живота си Храна за щастие

Как да удължим живота си

През последните години коензимът НАД+ стана популярен като мощна добавка против стареене

Химия на чувствата и емоциите Храна за щастие

Химия на чувствата и емоциите

Нека поемем контрола им в свои ръце

Люта храна = по-дълъг живот Храна за щастие

Люта храна = по-дълъг живот

Хората, които редовно ядат люти чушки, могат да намалят риска от ранна смърт с 23%

Месоядството – какво представлява тази екстремна диета Храна за щастие

Месоядството – какво представлява тази екстремна диета

Пълната противоположност на веганството има много привърженици

Става ли по-здраво сърцето от грах и боб? Храна за щастие

Става ли по-здраво сърцето от грах и боб?

Бобовите храни са полезни, защото са богати на фибри, протеини и микроелементи

Кетодиета при болестта на Хашимото и хипотиреоидизъм Храна за щастие

Кетодиета при болестта на Хашимото и хипотиреоидизъм

Трябва да се избягват храни, в които има глутен, а в някои случаи дори яйца, ядки и тъмнолистни зеленчуци

Някои хора са генетично обременени да мразят вкуса на зеленчуците Храна за щастие

Някои хора са генетично обременени да мразят вкуса на зеленчуците

За тях броколите, зелето, карфиолът са доста по-горчиви

„Заредете се” с подходящия вид магнезий за здраве Храна за щастие

„Заредете се" с подходящия вид магнезий за здраве

Този полезен минерал липсва в организма на повечето хора

Безценното зеле Храна за щастие

Безценното зеле

Къдравият зеленчук е естествен лек за много болести

Интересуваш ли се от здравословно хранене? Храна за щастие

Интересуваш ли се от здравословно хранене?

Кратка анкета за храненето и грижата за здравето от Ancestral Superfoods

8 ползи от ябълковия оцет за здравето Храна за щастие

8 ползи от ябълковия оцет за здравето

Киселата напитка помага да отслабнете, намалява холестерола, понижава нивата на кръвната захар

Космическо преживяване и необятна вселена от вкусове Храна за щастие

Космическо преживяване и необятна вселена от вкусове

„Космос“ е не просто ресторант, а място с кауза

Грижа за здравето с ферментирали храни Храна за щастие

Грижа за здравето с ферментирали храни

Те са богати на полезни пробиотици и осигуряват по-добро храносмилане и по-силен имунитет

Внимавайте как подслаждате диетите си! Храна за щастие

Внимавайте как подслаждате диетите си!

Прекомерната употреба на фруктоза уврежда черния дроб