Храна за щастиеДжани Ролистенова / 19 януари 2020

Как да удължим живота си

През последните години коензимът НАД+ стана популярен като мощна добавка против стареене

снимка: iStock
снимка: iStock
Никотинамид-аденин-динуклеотид (НАД+) е коензим, участващ в окислително-редукционни дейности в митохондриалната електронна транспортна верига и е идентифициран като ключов регулатор на удължаващите живота ефекти.

Какво е НАД+ ?
Никотинамид-аденин-динуклеотид (НАД+) е коензим, който се намира във всички живи клетки. Необходим е за извършване на много жизненоважни биологични процеси в тялото. Разговорно е наричан като просто НАД (без плюс). Този знак обаче има значение, тъй като терминът НАД се използва за съвместно означаване на различните форми на НАД:
молекулите НАД + и НАДХ.

НАД+ е окислител, който улавя електрони от други молекули и по този начин става редуциран.
НАДХ е редуциращ агент, който се образува от намален НАД+ и след това може да се използва за даряване на електрони на други молекули, като по този начин отново става НАД+.
По-високото съотношение НАД+ към НАДХ създава по-лесно достъпна енергия и кара клетките да произвеждат собствената си енергия по-ефективно. Изобилието от енергия от храната повишава НАДХ и понижава нивата на НАД+.

През последните няколко години НАД+ стана много популярен като мощна добавка против стареене, която е насочена към основните причини за това - недостиг на производство на енергия. НАД+ е коензим, участващ в почти всички метаболитни процеси в човешкото тяло. Без НАД+ настъпва смърт, а нивата на НАД+ намаляват с възрастта.
В речта си за Нобеловата награда през 1930 г. Ойлер-Челпин казва, че НАД+ е: „един от най-широко разпространените и биологично най-важните активатори в растителния и животински свят.“

Каква е ролята на НАД+ в човешкия организъм ?
  • Метаболизмът на НАД+ контролира енергийната хомеостаза в клетките и насочва адаптивни и клетъчни реакции към промени в енергийния статус.
  • НАД+ е необходим за превръщането на храната, която ядем, в енергия и използването й за свиване на мускулите, функциониране на нервите и т.н. Недостигът на НАД+ причинява хронична умора, изтощение и атрофия.
  • Ниският НАД+ нарушава мозъчната функция, увеличава дегенерацията на мозъка, възпалението, телесните мазнини, умората и загубата на мускули. При мишки високи нива на НАД+ подобряват когнитивното функциониране и предпазват от Алцхаймер.
  • Ниският НАД+  намалява наличието на кислород до клетките, което понижава митохондриалната функция.
  • НАД+ защитава клетките от оксидативен стрес с помощта на сиртуини, които след това помагат за разрастването на кръвоносните съдове и мускулите. Сиртуините са група протеини, които често се наричат „гени на дълголетието“ поради ползата им при стареене и дълголетие. Те предпазват ДНК от увреждане и подпомагат дължината на теломерите.
С възрастта нивата на НАД+ намаляват в много тъкани, което влияе на сиртуиновата активност, като по този начин намаля жизнеността и енергийни нива на тялото. Този спад на НАД+ най-вероятно се дължи на дефект в биосинтезата и повишено изчерпване на енергията. Смята се, че загубата на НАД+ е причинена от натрупване на оксидативен стрес и увреждане на ДНК, което се случва по време на стареене. С напредване на възрастта тялото е по-податливо на загуба на мускулна маса и митохондриална дисфункция, които ускоряват стареенето и могат да причинят заболявания, свързани с възрастта. Повишаването на НАД+ може да облекчи тези ефекти.

За да се получи НАД+, той трябва да бъде създаден от НМН (никотинамид мононуклеотид) или чрез собствената ни ендогенна биоенергетика.

Ето как може най-просто да увеличите нивата на никотинамид мононуклеотида:
  1. Консумация на животински протеини. НАД+ може да се синтезира от аминокиселините триптофан или аспарагинова киселина. Животинският протеин е най-бионаличният източник на НАД+ прекурсори.
  2. Добавка с витамин В3 или ниацин също може да повиши нивата на НАД+. Ежедневната препоръчителна доза е 20 mg ниацин на ден, макар нови изследвания да сочат полза от много по-големи дози от това. Ниацинът може да се намери в животински храни и протеини. Ниацинът в растения или царевични продукти са по-малко бионалични и могат да не запълнят нуждите за витамин В3.
  3. Консумация на ферментирали храни. Ферментирали храни като кисело зеле и комбуча имат витамини от група В и повишават НАД+. Процесът на ферментация произвежда НАДХ и лактат, който създава НАД+.
  4. Влизане в състояние на кетоза. Кетоновите тела намаляват производството на реактивни видове кислород в митохондриите, като увеличават НАДХ окисляването в НАД+. Кетогенната диета насърчава повишаването нивата на НАД+ поради окисляване на мастни киселини и изчерпване на глюкозата. Въпреки това плодовете могат да активират ензими, които помагат за превръщането на НАДХ в НАД+. Така че някои плодове могат да бъдат добри дори при диета с ниски въглехидрати.
  5. Спортът, периодичното гладуване, както и горещите сауни увеличават НАД+ и сиртуин.
Всички тези неща се свързват с увеличаване използването на енергия в организма по време на разхода на самата енергия. Това увеличава НАД+ съотношенията и оборотите на сиртуини, които след това имат каскаден ефект върху другите пътища за увеличаване на дълголетието.

Балансът е важен

Както и с всичко друго, така и с повишаването на НАД+ не трябва да се прекалява. Твърде високи нива могат да нарушат съня и да предизвикат несъответствия в циркадния ритъм. Дори може да повлияе на апетита и да предизвика необичайни цикли на глад. Причината е, че при твърде високи нива на НАД+, клетките ще имат повече енергия, с която ще трябва да се справят. Ето защо целта трябва да е преобразуване на НАД+ в НАДХ, за да може да се използва за метаболитна хомеостаза.
Това може да се осъществи чрез изразходване на енергийните депа (с физически упражнения или гладуване) и презареждане с достатъчно количество калории. Този вид рециклиране поддържа баланса между анаболизъм и катаболизъм.

Какво може да намали нивата на НАД+ ?
  • Хроничното възпаление и оксидативният стрес;
  • Циркадните несъответствия на ритъм;
  • Системното консумиране на твърде много калории повишава НАД+ и понижава НАДХ;
  • Високата кръвна захар и инсули;
  • Алкохолът понижава НАД+ и може да причини хронична умора.
Не е нужно да се стремите към намаляване на НАД+, но все пак имайте предвид необходимостта от добро балансиране.

Какви храни могат да завишат нивата на НАД+ ?
  • Суровите млечни продукти са чудесен източник на никотинамид рибозид (НР), който е един от прекурсорите на НАД+;
  • Мазни риби като сьомга, скумрия, сардини и пъстърва са с високо съдържание на НАД+, както и и други мастноразтворими витамини, необходими за производството на енергия;
  • Хранителната мая и ферментирали храни като киселото зеле са пълни с бактерии и витамини от група В;
  • Домашни птици - пилешко, пуешко, а също и тиквеното семе, имат триптофан, който завишава НАД+;
  • Добавките с витамин В могат да помогнат за превръщането на B3 в НАД+. Приемът на 100-250 mg никотинамид рибозид е ефективна доза;
  • Витамин D може да помогне за синтеза на витамини от група В и по този начин насърчава производството на НАД+.
Дефицитът на витамини от групата В може да причини много проблеми, свързани с ниски нива на НАД+, като отслабено възстановяване на ДНК, компрометирана имунна система и повишен риск от рак.

Ето защо най-добрият ви залог е да опитате да получите своите витамини от група В и други хранителни вещества от най-бионаличния източник, които са животински храни като месо, риба и здравословни мазнини.

Джани Ролистенова
е бивш професионален спортист и треньор в шведския национален отбор по синхронно плуване. Понастоящем е мениджър на верига за доставки на хотели и по този начин претворява в работата си страстта си към здравословното хранене.
Практикува периодично гладуване, опитен активист на осъзнатото хранене и приготвянето на храна в домашни условия. Последовател на метода OMAD (One meal a day) и кетогенното хранене.
Автор е в сайта www.glad-bg.com
Инстаграм: @jannyniwayan
Facebook

Още по темата:

Една седмица фаст фуд и губим контрола над преяждането Храна за щастие

Една седмица фаст фуд и губим контрола над преяждането

След 7 дни с мазнини и захар, мозъкът се представя зле на тестове за памет

Перфектната закуска Храна за щастие

Перфектната закуска

Орехи – за изобилие от здравословни бактерии в червата и здраво сърце

„Засега по-здравословна храна от житото няма” Храна за щастие

„Засега по-здравословна храна от житото няма"

Време е за диетата, завещана ни от Учителя Петър Дънов!

Перфекционизъм в чаша Храна за щастие

Перфекционизъм в чаша

Добре дошли в дома на виното„Златен Рожен“ - 14-16 февруари

Пиенето на чай подобрява дейността на мозъка Храна за щастие

Пиенето на чай подобрява дейността на мозъка

Няколко чаши седмично от напитката удължават живота

Кетодиетата е полезна за кратки периоди Храна за щастие

Кетодиетата е полезна за кратки периоди

Опити с мишки сочат, че те почват да ядат повече мазнини, отколкото могат да изгорят и затлъстяват

Да се влюбиш във виното Храна за щастие

Да се влюбиш във виното

Ресторант GRAPHITE - пространство, което вдъхновява

Мляко с 8 пробиотика! Храна за щастие

Мляко с 8 пробиотика!

Киселото мляко на „Опицвет“ носи вкуса на детството, защото кравите им се хранят с органични храни, закваските са 100% български и няма Е-та

Кетодиетата може да развали зъбите Храна за щастие

Кетодиетата може да развали зъбите

Как да регулираме рН нивото в устата ни

Химия на чувствата и емоциите Храна за щастие

Химия на чувствата и емоциите

Нека поемем контрола им в свои ръце

Люта храна = по-дълъг живот Храна за щастие

Люта храна = по-дълъг живот

Хората, които редовно ядат люти чушки, могат да намалят риска от ранна смърт с 23%

Как да излъжем организма си, за да хапнем обилно по празниците Храна за щастие

Как да излъжем организма си, за да хапнем обилно по празниците

Не се лишаваме от нищо, ядем много и не качваме килограми? Възможно е.

Месоядството – какво представлява тази екстремна диета Храна за щастие

Месоядството – какво представлява тази екстремна диета

Пълната противоположност на веганството има много привърженици

Става ли по-здраво сърцето от грах и боб? Храна за щастие

Става ли по-здраво сърцето от грах и боб?

Бобовите храни са полезни, защото са богати на фибри, протеини и микроелементи

Кетодиета при болестта на Хашимото и хипотиреоидизъм Храна за щастие

Кетодиета при болестта на Хашимото и хипотиреоидизъм

Трябва да се избягват храни, в които има глутен, а в някои случаи дори яйца, ядки и тъмнолистни зеленчуци