Какво от това, че съм живял много. Аз винаги започвам отначало. С всеки един филм.
Мишел Пиколи: Не трябва да свикваме да живеем, трябва да се удивяваме всеки ден
На 12 май, на 94 г., си отиде още една от големите звезди на френското
кино.
Мишел Пиколи е роден на 27 декември 1925 г. в Париж. За дългия си творчески път се е
снимал в над 230 роли в киното. Пиколи е бил също и продуцент, режисьор,
сценарист, а театралните постановки с негово участие са неизброими.
Незабравимо ще остане участието му в емблематични за 20 век
филми като „Големите маневри", „Войната свърши”, „Дневникът на една
камериерка”, „Дневна красавица", „Дискретният чар на буржоазията”, „Нещата
от живота”, „Винсент, Франсоа, Пол и другите”, „Голямото
плюскане" и десетки други. Нека изпратим великия актьор, любим на няколко
поколения киномани, с негови мисли, изречени през годините.
- Когато преживея половината вечност, ще дойда на земята, за да ви кажа. Ще дам пресконференция...Сключих договор с Бога. Знам, че ще изживея половината вечност. Тъй като не вярвам в Бог се забавлявам, казвайки, че съм сключил пакт с Него и че благодарение на това няма да умра, това е доста приятно. ..
- Тъй както може да те съкруши момиче, така може да те обсеби и мъж. Влюбих се в Годар.
- В киното не е нужно да сте научили актьорската професия, за да сте великолепни. Там е размерът на екрана, тайната на стаята, красотата на вашия партньор. .. Ние сме в мита, но не актьорите произвеждат тази магия. Ние сме като марионетки, зависими от рамкирането, светлината, редактирането. В театъра актьорът повече контролира резултата.
- Какво е киното ли? Сънят на действителността, мечтата на екзистенцията. Киното е единственият визуален документ за човека. То показва кои сме, изважда съкровеното от душите ни, вижда какво мислим, реализира сънищата ни, отгатва цвета на любовта… Киното е много повече от емоция. То е земетресение на метафизично ниво.
- Не избрах тази работа като бягство от реалния свят или с мисълта, че ще спечеля милиони и ще направя кариера в Холивуд. Не, аз ходех да се уча. С удоволствие научавах текстове, играех предателство, страст. Да играеш за съблазняване.
- Не се оставих да се увличам от живота. Не бях художникът, който каза: „Нека изчакаме добрата фея или музата да кацне на рамото ми! Имах щастието да преживея всички ужаси на съществуването, като се срещах с хора, които ме събудиха, обогатиха, забавляваха, възпитаха ме. Осъзнаваш ли колко късмет имах?
- Една от най-големите радости е да откриеш.
- Никога не плача над това минало, което беше едновременно прекрасно и болезнено. Не съжалявам за нищо. Никога. Ако не бях имал всички тези емоционални и професионални срещи, нямаше да съществувам такъв, какъвто съществувам. Всеки път, когато мой приятел изчезне, имам чувството, че ми е отрязана ръката. И така, как да запазя на моята възраст този учуден вид, който има детето?
- Имам един вид безсъзнание, което идва главно от удоволствието ми да живея. Защото всички хора, чието дихание беше от съществено значение за мен, постепенно умираха. .. Все още живея и работя весело. Това най-много ме тревожи. Този изключителен вид егоизъм.
- Винаги съм се ориентирал между моите лични страсти и моите професионални страсти. Всъщност напълно съм инвестирал във всичко, което съм предприел, независимо от областта. Много се забавлявах и за щастие това продължава.
- Разбира се, че помня. Събитията остават точни и непокътнати в главата ми, но нямам носталгия. Не съжалявам за неуспехите и не приемам слава от успехите си.
- Има машини, които ни приспиват, които знаят как да ни приспиват, оплитайки ни в адреналиновите мрежи на спорта, фарса, порнографията: говоря за телевизията, която омагьосва целия свят. Два пъти сме манипулирани от гигантски призраци - от политиците, които купуват и продават държави и чрез огромната комуникация на телевизиите, които ни приспиват в комфорта на купуването. Колкото повече купувате, толкова по-щастливи ще бъдете.
- Не трябва да свикваме да живеем, трябва да се удивяваме всеки ден. Аз съм малко изненадан всеки ден, така или иначе. Има нещо, което ме изненадва всеки ден.
- Трябва да бъдете внимателни към автора, трябва да сте много лоялни към автора, трябва да сте внимателни към режисьора, създателя на филма или представлението, и трябва да бъдете много внимателни към партньорите на сцената или в кадър. Не можете да играете така, сякаш както често сте си го представяли, сте самотник, пък бил той и страхотен. Трябва да изчакате какво ще ви донесе другият, партньорът ви, за да знаете как да влезете в неговата игра и в същото време да откраднете нещо от играта му.
- Какво от това, че съм живял много. Аз винаги започвам отначало. С всеки един филм.
Картини излизат от рамките си и оживяват в Лондон
Посетителите на четири галерии стават част от сюжета на 42 световноизвестни платна
Ако всички спазваха десетте божи заповеди, войните щяха да секнат на мига
В памет на големия български писател Алек Попов
Съществуват ли невидими хора? Според науката не, според късото кино – да.
Вижте новия подбор на „Кинематограф“ и може да спечелите брой на Списание 8
Музеят Ел Прадо променя текстовете, описващи картините
Целта е да не се засягат хората с увреждания
В семейния живот главното е търпението. Любовта не може да продължи дълго.
Велики мисли на Антон Павлович Чехов
„Зима“ – късометражна песен за сняг и лед
Кинематограф ни повежда на кино пътешествие сред студовете на планетата
Няма такова нещо като прошка, хората просто имат къса памет
Тайните истини на вселената според „истинския детектив“ Ръст Коул
Нас ще ни погуби свободата, която разрешаваме на другите и на себе си
103 години от рождението на един от най-големите следвоенни писатели – Фридрих Дюренмат
Любовта започва с големи чувства и завършва с дребни кавги
Андре Мороа: „Животът е кратък – това е разбираемо, но в сравнение с кое?“
Здрачът е пукнатината между световете. Това е вратата към неизвестното.
98 г. от рождението на Карлос Кастанеда
Белведере показва онлайн 626 изложби от последните 100 години
Всяка експозиция от сега нататък ще бъде включена във виртуалната хроника
Повей, буйни мой ветре и всяка болка в нас с обич разпилей
Преди 52 години си отива от този свят незабравимата Паша Христова
До 7 януари е изложбата на Златю Бояджиев в Двореца
12 зали представят творбите на големия български художник
За първи път в България: Мюзикълът „Звукът на музиката“ на сцената на Софийската опера
Премиерата е на 9 януари 2024 г., следващите спектакли са на 10,16, 17, 30 и 31 януари