Подкрепете ни!




Изкуство30 юли 2022

Бергман и Антониони си отиват от този свят в един ден

И двамата режисьори остават неразбрани от масовата публика

Бергман и Антониони си отиват от този свят в един ден
През горещия юли на 2007 година за едно денонощие киното се разделя с двама от най-големите си творци. На 30 юли сутринта умира шведския бог на киното и театъра Ингмар Бергман, а късно през нощта на същия ден си отива от този свят на 94-годишна възраст и италианският режисьор и сценарист Микеланджело Антониони. 

Признат за един от най-талантливите кинотворци в съвременната история, Антониони е наричан „баща на отчуждението и песимизма във филмите”. Кариерата му в киното продължава 60 години и през 1995 г. получава „Оскар" за цялостно творчество. Филмите му – общо 25 на брой, рядко уцелват вкуса на масовата публика, която ги намира  за твърде странни и претенциозни. Но с „Приключението”, „Фотоувеличението”, „Отвъд облаците” и „Забриски пойнт” той се превръща в кумир на много кинотворци. 

Мартин Скорсезе нарича Антониони „поет с камера”, а преди да му връчи наградата „Оскар" за цялостно творчество Джак Никълсън заявява: „В празните и тихи пространства на света той намери метафори, които да осветят тъмните кътчета на душите ни, а в тях откри странна и ужасна красота – мрачна, елегантна, енигматична, натрапчива.” (През 1974 г. режисьорът снима „Професия: репортер”, в който главната роля се изпълнява от Джак Никълсън. Филмът е психо-криминале и разказва за репортер, който се опитва да смени идентичността си, взимайки името на мъртвец. След края на снимките Антониони се оттегля от киното за 5 години.)

Антониони казва „Действителността се променя толкова бързо, че ако не се заемеш с някоя тема, веднага изниква друга. Единственото нещо, което трябва да правиш, е да държиш очите си широко отворени – всичко е изпълнено със значение, всичко плаче да бъде разказано, пресъздадено. Затова няма конкретен филм, който бих искал да направя – има по един за всяка отделна тема, която доловя. Вълнувам се от тези теми ден и нощ.”

Ингмар Бергман режисира над 60 художествени и документални филма за киното и телевизията, повечето от тях по свой собствен сценарий. Той е режисьор и на над 170 театрални постановки. Сред актьорите, с които работи често, са Лив Улман, Биби Андершон, Макс фон Сюдов, Ерланд Юсефсон. Повечето му филми са заснети сред пейзажа на Швеция, а централни теми в тях са смъртта, болестта, измяната и лудостта.

Бергман твори в продължение на повече от шест десетилетия. През 1976 г. кариерата му е сериозно застрашена в резултат на скалъпени криминални обвинения и разследвания за укриване на данъци. Разгневен, режисьорът спира всички текущи проекти, затваря студия, и отива в самоналожено изгнание в Германия.

През 1982 година Бергман временно се връща в родината си, за да режисира „Фани и Александър“ („Fanny och Alexander“). Той обявява, че това е последният му филм и че смята да се фокусира върху театъра. Последната му театрална постановка е на „Дивата патица“ на Хенрик Ибсен в Кралския драматичен театър в Стокхолм през 2002 година.

Бергман е женен пет пъти и има общо 9 деца от съпругите си и от Лив Улмън. Сред непреходните му филми, останали в историята на киното, са „Сцени от един семеен живот", „Есенна соната", „От живота на марионетките", „Часът на вълка", „Зимна светлина", „Усмивки от една лятна нощ".

Още по темата:

Колко здраво жените стискат веригите, които ги оковават! Изкуство

Колко здраво жените стискат веригите, които ги оковават!

124 г. от рождението на майката на Скарлет О'Хара – Маргарет Мичъл

За паралелните вселени на войната и мира Изкуство

За паралелните вселени на войната и мира

Турски дигитален художник преплете два свята в невероятно въздействащ колаж

На 23 октомври идва „Най-смешното шоу завинаги навсякъде и само за вас” Изкуство

На 23 октомври идва „Най-смешното шоу завинаги навсякъде и само за вас”

„Заглавието е иронично, но и не е, тъй като живеем във века на рекламата“, намига Ива Тодорова

Черен кон ли умира там на белия сняг... Изкуство

Черен кон ли умира там на белия сняг...

На 79 г. си отиде Кирил Маричков

Разширих си клетката, за да не могат да ме дърпат и скубят Изкуство

Разширих си клетката, за да не могат да ме дърпат и скубят

На 92 г. почина големият български художник Иван Вукадинов

Подбрани филми за Земята и Космоса ще се излъчват безплатно в столични паркове Изкуство

Подбрани филми за Земята и Космоса ще се излъчват безплатно в столични паркове

На прожекциите в идните дни може да спечелите и брой на Списание 8

Това, което другите наричат лудост - за мен е единственият разумен начин да обичаш Изкуство

Това, което другите наричат лудост - за мен е единственият разумен начин да обичаш

Франзсоаз Саган: Нищо не предизвиква ревност така, както смехът

Картина на ван Гог разкрива дълбоко разбиране на природните феномени Изкуство

Картина на ван Гог разкрива дълбоко разбиране на природните феномени

Изследват дали художникът е изучавал процесите на атмосферната турбуленция или просто е бил крайно наблюдателен

Как умира лимоновото дърво Изкуство

Как умира лимоновото дърво

Когато бунтът на плодородието вещае погибел

40-ото издание на Аполония завърши с вълнуващ концерт на „Фондацията“ Изкуство

40-ото издание на Аполония завърши с вълнуващ концерт на „Фондацията“

Кирил Маричков беше удостоен със статуетката – знак на „Аполония“, за участието му през годините във Фестивала

Какво би било човечеството, ако не познаваше цветята? Изкуство

Какво би било човечеството, ако не познаваше цветята?

Мълчанието е елементът, в който великите неща се оформят, пише авторът на „Синята птица“

Виена търси нов оригинален прочит на валса „На хубавия син Дунав“ Изкуство

Виена търси нов оригинален прочит на валса „На хубавия син Дунав“

Обявен е международен конкурс за нестандартно изобразяване на вечната музика

Ален Делон: „Бих могъл да ударя човек, но не и животно“ Изкуство

Ален Делон: „Бих могъл да ударя човек, но не и животно“

Светът скърби за своя любимец от киното - мъжа с най-дълбокия син поглед и с най-пленителната усмивка

Х.Уелс: Всички имаме свои машини на времето Изкуство

Х.Уелс: Всички имаме свои машини на времето

Никой не би повярвал, че този свят е наблюдаван отблизо от интелекти, по-големи от човешкия