Ник Кейв разгроми изкуствения интелект, сглобил текст на песен в негов маниер
„Апокалипсисът е напреднал. Това е гротескна подигравка с това какво е да си човек", казва австралийският изпълнител
Снимка: Wikimedia.org
„Разбирам, че ChatGPT е в начален стадий, но може би това е нововъзникващият ужас на AI – че той завинаги ще остане в начален стадий, тъй като винаги ще трябва да върви по-нататък и посоката винаги е напред, винаги по-бързо“, разсъждава Кейв. „Никога не може да бъде върнат назад или забавен, тъй като ни движи към утопично бъдеще, може би, или към пълното ни унищожение. А вие как мислите? Съдейки обаче по тази песен „в стила на Ник Кейв“, нещата не изглеждат добре, Марк. Апокалипсисът е напреднал. Тази песен е гадна.”
В дълбините на нощта, чувам зов.
Глас, който отеква в пространството.
Това е песен на сирена, която ме дърпа навътре,
отвежда ме на място, откъдето не мога да се върна.
Припев:
Аз съм грешникът, аз съм светецът,
аз съм тъмнината, аз съм светлината,
аз съм ловецът, аз съм плячката,
аз съм дяволът, аз съм Спасителят.
Вървя по улиците с високо вдигната глава,
имам демоните си, но ще ги накарам да летят.
Ще танцувам с дявола и ще играя неговата игра,
аз ще бъда този, изречете името му.
(Припевът се повтаря)
Кръвта на ангелите е по ръцете ми,
огънят на ада е в моите очи -
аз съм кралят на бездната, аз съм владетелят на мрака,
аз съм този, от когото се страхуваш, сенките реват.
Така че ела с мен до ръба на нощта,
където тъмнината и светлината се сблъскват.
Ще вървим по линията между доброто и лошото
и ще видим кой ще се изкачи на върха в крайна сметка.
Песните възникват от страданието. Те се базират на сложната вътрешна човешка борба на сътворението и доколкото знам, алгоритмите не усещат това. Данните не страдат. ChatGPT няма вътрешно същество, не е бил никъде, не е изтърпял нищо, не е имал дързостта да достигне отвъд своите ограничения и следователно няма капацитет за споделено трансцендентно преживяване. Меланхоличната роля на ChatGPT е, че той е предназначен да имитира и никога не може да има автентично човешко преживяване, без значение колко обезценено и незначително може да стане човешкото преживяване с времето.
Това е задъханият сблъсък с нечия уязвимост, нечия опасност, нечия нищожност, изправена срещу усещането за внезапно шокиращо откритие.
Това е актът на изкуплението на твореца, който вълнува сърцето на слушателя, във вътрешната архитектура на песента слушателят разпознава собствената си кръв, собствената си борба, собственото си страдание.
Това е, което ние, скромните хора, можем да предложим, а AI може само да се опита да имитира трансцендентното пътуване на твореца, който вечно се бори със собствените си недостатъци. Това е мястото, където живее човешкият гений - дълбоко вкоренен в тези ограничения, но достигащ отвъд тях.
Още по темата:
Колко здраво жените стискат веригите, които ги оковават!
124 г. от рождението на майката на Скарлет О'Хара – Маргарет Мичъл
Донесе ми от ветрове заръка, пожари звездни, за да не тъжа...
91 години от рождението на Евтим Евтимов
За паралелните вселени на войната и мира
Турски дигитален художник преплете два свята в невероятно въздействащ колаж
На 23 октомври идва „Най-смешното шоу завинаги навсякъде и само за вас”
„Заглавието е иронично, но и не е, тъй като живеем във века на рекламата“, намига Ива Тодорова
Разширих си клетката, за да не могат да ме дърпат и скубят
На 92 г. почина големият български художник Иван Вукадинов
Подбрани филми за Земята и Космоса ще се излъчват безплатно в столични паркове
На прожекциите в идните дни може да спечелите и брой на Списание 8
Това, което другите наричат лудост - за мен е единственият разумен начин да обичаш
Франзсоаз Саган: Нищо не предизвиква ревност така, както смехът
Картина на ван Гог разкрива дълбоко разбиране на природните феномени
Изследват дали художникът е изучавал процесите на атмосферната турбуленция или просто е бил крайно наблюдателен
Когато една врата се затваря и друга се отваря, вероятно си в затвора
Вечните смешки на Джон Клийз от „Монти Пайтън“
40-ото издание на Аполония завърши с вълнуващ концерт на „Фондацията“
Кирил Маричков беше удостоен със статуетката – знак на „Аполония“, за участието му през годините във Фестивала
Какво би било човечеството, ако не познаваше цветята?
Мълчанието е елементът, в който великите неща се оформят, пише авторът на „Синята птица“
Виена търси нов оригинален прочит на валса „На хубавия син Дунав“
Обявен е международен конкурс за нестандартно изобразяване на вечната музика
Ален Делон: „Бих могъл да ударя човек, но не и животно“
Светът скърби за своя любимец от киното - мъжа с най-дълбокия син поглед и с най-пленителната усмивка
Х.Уелс: Всички имаме свои машини на времето
Никой не би повярвал, че този свят е наблюдаван отблизо от интелекти, по-големи от човешкия