Подкрепете ни!




Изкуство30 януари 2023

Ник Кейв разгроми изкуствения интелект, сглобил текст на песен в негов маниер

„Апокалипсисът е напреднал. Това е гротескна подигравка с това какво е да си човек", казва австралийският изпълнител

Снимка: Wikimedia.org
Снимка: Wikimedia.org
Известният австралийски изпълнител Ник Кейв редовно използва своята новинарска лента The Red Hand Files, за да коментира различни теми. Неотдавна той актуализира информацията за следващия албум на Bad Seeds. Дни по-късно Кейв сподели с феновете си мнението си за набиращия бясна популярност бот/изкуствен интелект ChatGPT. Поводът е, че почитател на Кейв му изпратил текст на песен, моделиран от AI (ИИ) като е ползван творческият маниер на изпълнителя, както и фрази от други негови песни.

„От стартирането му през ноември миналата година много хора, повечето от които жужат от някакъв вид алгоритмично страхопочитание, ми изпратиха песни „в стила на Ник Кейв“, създадени от ChatGPT“, пише Кейв. „Имаше десетки такива. Достатъчно е да кажа, че не изпитвам същия ентусиазъм около тази технология.“

„Разбирам, че ChatGPT е в начален стадий, но може би това е нововъзникващият ужас на AI – че той завинаги ще остане в начален стадий, тъй като винаги ще трябва да върви по-нататък и посоката винаги е напред, винаги по-бързо“, разсъждава Кейв. „Никога не може да бъде върнат назад или забавен, тъй като ни движи към утопично бъдеще, може би, или към пълното ни унищожение. А вие как мислите? Съдейки обаче по тази песен „в стила на Ник Кейв“, нещата не изглеждат добре, Марк. Апокалипсисът е напреднал. Тази песен е гадна.”

Ето текстът на песента, съчинен от ChatGPT под вещото ръководство на фена на Кейв - Марк:
В дълбините на нощта, чувам зов.
Глас, който отеква в пространството.
Това е песен на сирена, която ме дърпа навътре,
отвежда ме на място, откъдето не мога да се върна.
Припев:
Аз съм грешникът, аз съм светецът,
аз съм тъмнината, аз съм светлината,
аз съм ловецът, аз съм плячката,
аз съм дяволът, аз съм Спасителят.
Вървя по улиците с високо вдигната глава,
имам демоните си, но ще ги накарам да летят. 
Ще танцувам с дявола и ще играя неговата игра,
аз ще бъда този, изречете името му.
(Припевът се повтаря)
Кръвта на ангелите е по ръцете ми,
огънят на ада е в моите очи -
аз съм кралят на бездната, аз съм владетелят на мрака,
аз съм този, от когото се страхуваш, сенките реват.
Така че ела с мен до ръба на нощта,
където тъмнината и светлината се сблъскват.
Ще вървим по линията между доброто и лошото
и ще видим кой ще се изкачи на върха в крайна сметка.
Кейв пише на Марк: „Това, което ChatGPT е направил в този случай, е репликация като пародия. ChatGPT може да е в състояние да напише реч, есе, проповед или некролог, но не може да създаде истинска песен. Може би след време ще може да създаде песен, която на пръв поглед е неразличима от оригинала, но винаги ще бъде реплика, един вид бурлеска.

Песните възникват от страданието. Те се базират на сложната вътрешна човешка борба на сътворението и доколкото знам, алгоритмите не усещат това. Данните не страдат. ChatGPT няма вътрешно същество, не е бил никъде, не е изтърпял нищо, не е имал дързостта да достигне отвъд своите ограничения и следователно няма капацитет за споделено трансцендентно преживяване. Меланхоличната роля на ChatGPT е, че той е предназначен да имитира и никога не може да има автентично човешко преживяване, без значение колко обезценено и незначително може да стане човешкото преживяване с времето.


Това, което прави страхотната песен страхотна, не е тясната й прилика с разпознаваема творба. Написването на добра песен не е мимикрия, репликация или имитация, а точно обратното. Това е акт на самоубийство, при който бива унищожено всичко, което човек се е стремил да произведе в миналото. Именно тези опасни, спиращи сърцето титанични сътресения катапултират артиста отвъд границите на това, което той или тя разпознава като себе си. Това е част от автентичната творческа борба, която предхожда сътворяването на уникална лирика с действителна стойност.

Това е задъханият сблъсък с нечия уязвимост, нечия опасност, нечия нищожност, изправена срещу усещането за внезапно шокиращо откритие.

Това е актът на изкуплението на твореца, който вълнува сърцето на слушателя, във вътрешната архитектура на песента слушателят разпознава собствената си кръв, собствената си борба, собственото си страдание. 

Това е, което ние, скромните хора, можем да предложим, а AI може само да се опита да имитира трансцендентното пътуване на твореца, който вечно се бори със собствените си недостатъци. Това е мястото, където живее човешкият гений - дълбоко вкоренен в тези ограничения, но достигащ отвъд тях.

Може да звучи така, сякаш приемам всичко това твърде лично, но аз съм автор на песни, който точно в този момент е ангажиран в процеса на писане на песни. Това е работа, примесена с пот и кръв. Това изисква моята човечност. Каква е тази нова идея, не знам, но е някъде там и ме търси. След време ще се намерим.
Марк, благодаря за песента, но с цялата любов и уважение на света, тази песен е глупост, гротескна подигравка с това какво е да си човек. Но, не...чакай, има един ред, който ми проговори...

Огънят на ада е в моите очи... – гласи песента „в стила на Ник Кейв“ и това донякъде е вярно. Имам огъня на ада в очите си – и това е ChatGPT.

Любов, Ник”

Източник

Още по темата:

Колко здраво жените стискат веригите, които ги оковават! Изкуство

Колко здраво жените стискат веригите, които ги оковават!

124 г. от рождението на майката на Скарлет О'Хара – Маргарет Мичъл

За паралелните вселени на войната и мира Изкуство

За паралелните вселени на войната и мира

Турски дигитален художник преплете два свята в невероятно въздействащ колаж

На 23 октомври идва „Най-смешното шоу завинаги навсякъде и само за вас” Изкуство

На 23 октомври идва „Най-смешното шоу завинаги навсякъде и само за вас”

„Заглавието е иронично, но и не е, тъй като живеем във века на рекламата“, намига Ива Тодорова

Черен кон ли умира там на белия сняг... Изкуство

Черен кон ли умира там на белия сняг...

На 79 г. си отиде Кирил Маричков

Разширих си клетката, за да не могат да ме дърпат и скубят Изкуство

Разширих си клетката, за да не могат да ме дърпат и скубят

На 92 г. почина големият български художник Иван Вукадинов

Подбрани филми за Земята и Космоса ще се излъчват безплатно в столични паркове Изкуство

Подбрани филми за Земята и Космоса ще се излъчват безплатно в столични паркове

На прожекциите в идните дни може да спечелите и брой на Списание 8

Това, което другите наричат лудост - за мен е единственият разумен начин да обичаш Изкуство

Това, което другите наричат лудост - за мен е единственият разумен начин да обичаш

Франзсоаз Саган: Нищо не предизвиква ревност така, както смехът

Картина на ван Гог разкрива дълбоко разбиране на природните феномени Изкуство

Картина на ван Гог разкрива дълбоко разбиране на природните феномени

Изследват дали художникът е изучавал процесите на атмосферната турбуленция или просто е бил крайно наблюдателен

Как умира лимоновото дърво Изкуство

Как умира лимоновото дърво

Когато бунтът на плодородието вещае погибел

40-ото издание на Аполония завърши с вълнуващ концерт на „Фондацията“ Изкуство

40-ото издание на Аполония завърши с вълнуващ концерт на „Фондацията“

Кирил Маричков беше удостоен със статуетката – знак на „Аполония“, за участието му през годините във Фестивала

Какво би било човечеството, ако не познаваше цветята? Изкуство

Какво би било човечеството, ако не познаваше цветята?

Мълчанието е елементът, в който великите неща се оформят, пише авторът на „Синята птица“

Виена търси нов оригинален прочит на валса „На хубавия син Дунав“ Изкуство

Виена търси нов оригинален прочит на валса „На хубавия син Дунав“

Обявен е международен конкурс за нестандартно изобразяване на вечната музика

Ален Делон: „Бих могъл да ударя човек, но не и животно“ Изкуство

Ален Делон: „Бих могъл да ударя човек, но не и животно“

Светът скърби за своя любимец от киното - мъжа с най-дълбокия син поглед и с най-пленителната усмивка

Х.Уелс: Всички имаме свои машини на времето Изкуство

Х.Уелс: Всички имаме свои машини на времето

Никой не би повярвал, че този свят е наблюдаван отблизо от интелекти, по-големи от човешкия