Подкрепете ни!




Изкуство30 януари 2023

Ник Кейв разгроми изкуствения интелект, сглобил текст на песен в негов маниер

„Апокалипсисът е напреднал. Това е гротескна подигравка с това какво е да си човек", казва австралийският изпълнител


Снимка: Wikimedia.org
Снимка: Wikimedia.org
Известният австралийски изпълнител Ник Кейв редовно използва своята новинарска лента The Red Hand Files, за да коментира различни теми. Неотдавна той актуализира информацията за следващия албум на Bad Seeds. Дни по-късно Кейв сподели с феновете си мнението си за набиращия бясна популярност бот/изкуствен интелект ChatGPT. Поводът е, че почитател на Кейв му изпратил текст на песен, моделиран от AI (ИИ) като е ползван творческият маниер на изпълнителя, както и фрази от други негови песни.

„От стартирането му през ноември миналата година много хора, повечето от които жужат от някакъв вид алгоритмично страхопочитание, ми изпратиха песни „в стила на Ник Кейв“, създадени от ChatGPT“, пише Кейв. „Имаше десетки такива. Достатъчно е да кажа, че не изпитвам същия ентусиазъм около тази технология.“

„Разбирам, че ChatGPT е в начален стадий, но може би това е нововъзникващият ужас на AI – че той завинаги ще остане в начален стадий, тъй като винаги ще трябва да върви по-нататък и посоката винаги е напред, винаги по-бързо“, разсъждава Кейв. „Никога не може да бъде върнат назад или забавен, тъй като ни движи към утопично бъдеще, може би, или към пълното ни унищожение. А вие как мислите? Съдейки обаче по тази песен „в стила на Ник Кейв“, нещата не изглеждат добре, Марк. Апокалипсисът е напреднал. Тази песен е гадна.”

Ето текстът на песента, съчинен от ChatGPT под вещото ръководство на фена на Кейв - Марк:
В дълбините на нощта, чувам зов.
Глас, който отеква в пространството.
Това е песен на сирена, която ме дърпа навътре,
отвежда ме на място, откъдето не мога да се върна.
Припев:
Аз съм грешникът, аз съм светецът,
аз съм тъмнината, аз съм светлината,
аз съм ловецът, аз съм плячката,
аз съм дяволът, аз съм Спасителят.
Вървя по улиците с високо вдигната глава,
имам демоните си, но ще ги накарам да летят. 
Ще танцувам с дявола и ще играя неговата игра,
аз ще бъда този, изречете името му.
(Припевът се повтаря)
Кръвта на ангелите е по ръцете ми,
огънят на ада е в моите очи -
аз съм кралят на бездната, аз съм владетелят на мрака,
аз съм този, от когото се страхуваш, сенките реват.
Така че ела с мен до ръба на нощта,
където тъмнината и светлината се сблъскват.
Ще вървим по линията между доброто и лошото
и ще видим кой ще се изкачи на върха в крайна сметка.
Кейв пише на Марк: „Това, което ChatGPT е направил в този случай, е репликация като пародия. ChatGPT може да е в състояние да напише реч, есе, проповед или некролог, но не може да създаде истинска песен. Може би след време ще може да създаде песен, която на пръв поглед е неразличима от оригинала, но винаги ще бъде реплика, един вид бурлеска.

Песните възникват от страданието. Те се базират на сложната вътрешна човешка борба на сътворението и доколкото знам, алгоритмите не усещат това. Данните не страдат. ChatGPT няма вътрешно същество, не е бил никъде, не е изтърпял нищо, не е имал дързостта да достигне отвъд своите ограничения и следователно няма капацитет за споделено трансцендентно преживяване. Меланхоличната роля на ChatGPT е, че той е предназначен да имитира и никога не може да има автентично човешко преживяване, без значение колко обезценено и незначително може да стане човешкото преживяване с времето.


Това, което прави страхотната песен страхотна, не е тясната й прилика с разпознаваема творба. Написването на добра песен не е мимикрия, репликация или имитация, а точно обратното. Това е акт на самоубийство, при който бива унищожено всичко, което човек се е стремил да произведе в миналото. Именно тези опасни, спиращи сърцето титанични сътресения катапултират артиста отвъд границите на това, което той или тя разпознава като себе си. Това е част от автентичната творческа борба, която предхожда сътворяването на уникална лирика с действителна стойност.

Това е задъханият сблъсък с нечия уязвимост, нечия опасност, нечия нищожност, изправена срещу усещането за внезапно шокиращо откритие.

Това е актът на изкуплението на твореца, който вълнува сърцето на слушателя, във вътрешната архитектура на песента слушателят разпознава собствената си кръв, собствената си борба, собственото си страдание. 

Това е, което ние, скромните хора, можем да предложим, а AI може само да се опита да имитира трансцендентното пътуване на твореца, който вечно се бори със собствените си недостатъци. Това е мястото, където живее човешкият гений - дълбоко вкоренен в тези ограничения, но достигащ отвъд тях.

Може да звучи така, сякаш приемам всичко това твърде лично, но аз съм автор на песни, който точно в този момент е ангажиран в процеса на писане на песни. Това е работа, примесена с пот и кръв. Това изисква моята човечност. Каква е тази нова идея, не знам, но е някъде там и ме търси. След време ще се намерим.
Марк, благодаря за песента, но с цялата любов и уважение на света, тази песен е глупост, гротескна подигравка с това какво е да си човек. Но, не...чакай, има един ред, който ми проговори...

Огънят на ада е в моите очи... – гласи песента „в стила на Ник Кейв“ и това донякъде е вярно. Имам огъня на ада в очите си – и това е ChatGPT.

Любов, Ник”

Източник

Още по темата:

Картини излизат от рамките си и оживяват в Лондон Изкуство

Картини излизат от рамките си и оживяват в Лондон

Посетителите на четири галерии стават част от сюжета на 42 световноизвестни платна

Съществуват ли невидими хора? Според науката не, според късото кино – да. Изкуство

Съществуват ли невидими хора? Според науката не, според късото кино – да.

Вижте новия подбор на „Кинематограф“ и може да спечелите брой на Списание 8

Твоя единствена радост да бъде радост да даваш… Изкуство

Твоя единствена радост да бъде радост да даваш…

Три стихотворения за женската същност

Музеят Ел Прадо променя текстовете, описващи картините Изкуство

Музеят Ел Прадо променя текстовете, описващи картините

Целта е да не се засягат хората с увреждания

Всичко е любов Изкуство

Всичко е любов

В памет на Иван Иванов (16 декември 1951 - 31 януари 2024)

„Зима“ – късометражна песен за сняг и лед Изкуство

„Зима“ – късометражна песен за сняг и лед

Кинематограф ни повежда на кино пътешествие сред студовете на планетата

Няма такова нещо като прошка, хората просто имат къса памет Изкуство

Няма такова нещо като прошка, хората просто имат къса памет

Тайните истини на вселената според „истинския детектив“ Ръст Коул

Нас ще ни погуби свободата, която разрешаваме на другите и на себе си Изкуство

Нас ще ни погуби свободата, която разрешаваме на другите и на себе си

103 години от рождението на един от най-големите следвоенни писатели – Фридрих Дюренмат

Любовта започва с големи чувства и завършва с дребни кавги Изкуство

Любовта започва с големи чувства и завършва с дребни кавги

Андре Мороа: „Животът е кратък – това е разбираемо, но в сравнение с кое?“

Белведере показва онлайн 626 изложби от последните 100 години Изкуство

Белведере показва онлайн 626 изложби от последните 100 години

Всяка експозиция от сега нататък ще бъде включена във виртуалната хроника

Повей, буйни мой ветре и всяка болка в нас с обич разпилей Изкуство

Повей, буйни мой ветре и всяка болка в нас с обич разпилей

Преди 52 години си отива от този свят незабравимата Паша Христова

До 7 януари е изложбата на Златю Бояджиев в Двореца Изкуство

До 7 януари е изложбата на Златю Бояджиев в Двореца

12 зали представят творбите на големия български художник

За първи път в България: Мюзикълът „Звукът на музиката“ на сцената на Софийската опера Изкуство

За първи път в България: Мюзикълът „Звукът на музиката“ на сцената на Софийската опера

Премиерата е на 9 януари 2024 г., следващите спектакли са на 10,16, 17, 30 и 31 януари