Милан Кундера ни обясни как битието може да е непосилно леко
Ако имаме само един живот да живеем, може и да не сме живели изобщо

Снимка: Wikimedia Commons
- Не можете да измерите взаимната привързаност на две човешки същества с броя на думите, които си разменят.
Всеки, чиято цел е „нещо по-високо“, трябва да очаква някой ден да страда от световъртеж. Какво е световъртеж? Страх от падане? Не, световъртежът е нещо различно от страх от падане. Това е гласът на празнотата под нас, който ни изкушава и примамва, това е желанието да паднем, срещу което, ужасени, се защитаваме.
- Когато сърцето говори, умът намира за неприлично да възразява.
...Защото няма нищо по-тежко от състраданието. Дори собствената болка не тежи толкова, колкото болката, която изпитваш с някого, за някого, болка, усилена от въображението и удължена от стотици отеквания на ехото.
Да правиш любов с жена и да спиш с жена са две отделни страсти, не просто различни, но и противоположни. Любовта не се усеща в желанието за съвкупление (желание, което обхваща безкраен брой жени), а в желанието за споделен сън (желание, ограничено до една жена).
- Любовта е копнежът по половината от нас, която сме изгубили.
- Но когато силните бяха твърде слаби, за да наранят слабите, слабите трябваше да бъдат достатъчно силни, за да си тръгнат.
Най-тежкият товар ни смазва, потъваме под него, той ни приковава към земята. Но в любовната поезия на всяка епоха жената копнее да бъде натоварена от тялото на мъжа. Затова най-тежкото бреме е същевременно образ на най-интензивното удовлетворение в живота. Колкото по-тежко е бремето, колкото повече животът ни се доближава до земята, толкова по-реален и правдив става той. Обратно, абсолютното отсъствие на тежест кара човека да бъде по-лек от въздуха, да се издигне във висините, да се сбогува със земята и земното си същество и да стане само наполовина реален, движенията му колкото свободни, толкова и незначителни. Тогава какво да изберем? Тежест или лекота?
- В залеза на разпадането всичко е осветено от аурата на носталгията, дори гилотината.
- Никога не можем да знаем какво да искаме, защото, живеейки само един живот, не можем нито да го сравним с предишните си животи, нито да го усъвършенстваме в бъдещите си животи.
Мозъкът изглежда разполага със специална област, която можем да наречем поетична памет и която записва всичко, което ни очарова или докосва, което прави живота ни красив... Любовта започва с метафора. Което ще рече, любовта започва в момента, в който една жена въведе първата си дума в нашата поетична памет.
- Една единствена метафора може да роди любов.
- И в това се крие цялото тежко положение на човека. Човешкото време не се върти в кръг - тече напред по права линия. Ето защо човек не може да бъде щастлив: щастието е копнежът за повторение.
- Любовта е като империя: когато идеята, върху която са основани, се разпадне, те също избледняват.
- И какво може да струва животът, ако първата репетиция за живота е самият живот?
- Единствената връзка, която може да направи и двамата партньори щастливи, е тази, в която сантименталността няма място и никой от партньорите не претендира за живота и свободата на другия.
Целите, които преследваме, винаги са завоалирани. Момиче, което копнее за брак, копнее за нещо, за което не знае нищо. Момчето, което жадува за слава, няма представа какво е слава. Нещото, което придава смисъл на всяко наше движение, винаги е напълно непознато за нас.
- Флиртът е обещание за сексуален контакт без гаранция.
Когато искаме да дадем израз на драматична ситуация в живота си, ние сме склонни да използваме метафори за тежест. Казваме, че нещо ни е станало голямо бреме. Или носим бремето, или се проваляме и падаме с него, борим се с него, печелим или губим. А Сабина - какво я беше обзело? Нищо. Беше напуснала мъж, защото й се искаше да го напусне. Беше ли я преследвал? Дали се е опитал да й отмъсти? Не. Нейната драма беше драма не на тежестта, а на лекотата. Това, което се падна на нейната участ, не беше бремето, а непоносимата лекота на битието.“
„Обича ли ме? Той обича ли някого повече от мен? Той обича ли ме повече, отколкото аз него?“ Може би всички въпроси, които задаваме на любовта, за да я измерим, тестваме, изследваме и запазим, имат допълнителен ефект – да я съкратят. Може би причината, поради която не можем да обичаме, е, че копнеем да бъдем обичани, тоест изискваме нещо (любов) от партньора си, вместо да му се предадем без искане и да не искаме нищо друго освен неговата компания.
„Защо никога не използваш силата си срещу мен?" - попита тя.
„Защото любовта означава да се отречеш от силата" - прошепна Франц.
- Единствените наистина сериозни въпроси са тези, които дори дете може да формулира. Само най-наивните въпроси са наистина сериозни. Те са въпросите без отговор. Въпрос без отговор е бариера, която не може да бъде пробита. С други думи, въпросите без отговор определят границата на човешките възможности, описват границите на човешкото съществуване.
- Това, което се случва само веднъж, казва немската поговорка, може и да не се е случило изобщо. Ако имаме само един живот да живеем, може и да не сме живели изобщо.

Още по темата:

Ива Сапунджиева ви кани във фантастичния кварцов свят
Духовният пратеник на Земята е изпратен до единственото място във Вселената, където връзката с висшите измерения е изключително силна...

Не вярвам в смъртта. Мисля, че това е просто състояние на ума.
Кинолегендата Вал Килмър ни остави десетки шедьоври и примера за виртуозно актьорско майсторство

Любовта е да отделиш цялото си внимание на друг - без предубеждения и планове
Ричард Чембърлейн си тръгна 2 дни преди да навърши 90 г.

Станислав Лем: „Хората не желаят да живеят вечно. Те просто не искат да умират”
Ако адът съществува, той е компютризиран

Най-близкото нещо до телевизионно съвършенство
Сериал на Нетфликс развълнува до сълзи милиони зрители и разбуни теми табу

Антони Боксеров – многолик и дързък
„Всеки, който ме познава, знае, че съм много далеч от високомерието. Но съм голям ентусиаст, а нищо велико не е постигнато без ентусиазъм.“

Вярвайте в надеждата, вярвайте в себе си, разпръсквайте любов, а не омраза
Ейдриън Броуди с най-дългата реч в историята на Оскарите

Световни звезди, нов мюзикъл и великолепни камерни концерти ви очакват на сцената на Софийската опера
Вижте програмата за март 2025 г.

Изкуство извън каноните и оковите на академичните традиции
„Съвременни български наивисти“ е единствена по рода си книга в България за последните 40 години

Ако един писател е морален, той пише лошо
Сгрешена диагноза кара Антъни Бърджис да напише пет романа за година

„Нямам мобилен телефон. Никога не съм изпращал имейли.“
Актьорът Кристофър Уокън има само „сателитна антена в дома си“

Ние всички сме само възрастни деца, които се суетят, преди да намерят покой
193 г. от рождението на Луис Карол – най-добрият писател сред математиците

... Образ на бъдещето? Представете си ботуш, стъпкващ човешко лице
75 години от смъртта на великия антиутопист Джордж Оруел

Джордж Оруел – Пророк на тъгата
Надали днес някой се съмнява в безсмъртието на Биг Брадър. И това е повече от притеснително...

Идеите съществуват извън нас самите, свързани сме в някаква абстрактна земя
Дейвид Линч: Подобно на светлината, тъмнината произлиза от отражението на света