Милан Кундера ни обясни как битието може да е непосилно леко
Ако имаме само един живот да живеем, може и да не сме живели изобщо
Снимка: Wikimedia Commons
- Не можете да измерите взаимната привързаност на две човешки същества с броя на думите, които си разменят.
Всеки, чиято цел е „нещо по-високо“, трябва да очаква някой ден да страда от световъртеж. Какво е световъртеж? Страх от падане? Не, световъртежът е нещо различно от страх от падане. Това е гласът на празнотата под нас, който ни изкушава и примамва, това е желанието да паднем, срещу което, ужасени, се защитаваме.
- Когато сърцето говори, умът намира за неприлично да възразява.
...Защото няма нищо по-тежко от състраданието. Дори собствената болка не тежи толкова, колкото болката, която изпитваш с някого, за някого, болка, усилена от въображението и удължена от стотици отеквания на ехото.
Да правиш любов с жена и да спиш с жена са две отделни страсти, не просто различни, но и противоположни. Любовта не се усеща в желанието за съвкупление (желание, което обхваща безкраен брой жени), а в желанието за споделен сън (желание, ограничено до една жена).
- Любовта е копнежът по половината от нас, която сме изгубили.
- Но когато силните бяха твърде слаби, за да наранят слабите, слабите трябваше да бъдат достатъчно силни, за да си тръгнат.
Най-тежкият товар ни смазва, потъваме под него, той ни приковава към земята. Но в любовната поезия на всяка епоха жената копнее да бъде натоварена от тялото на мъжа. Затова най-тежкото бреме е същевременно образ на най-интензивното удовлетворение в живота. Колкото по-тежко е бремето, колкото повече животът ни се доближава до земята, толкова по-реален и правдив става той. Обратно, абсолютното отсъствие на тежест кара човека да бъде по-лек от въздуха, да се издигне във висините, да се сбогува със земята и земното си същество и да стане само наполовина реален, движенията му колкото свободни, толкова и незначителни. Тогава какво да изберем? Тежест или лекота?
- В залеза на разпадането всичко е осветено от аурата на носталгията, дори гилотината.
- Никога не можем да знаем какво да искаме, защото, живеейки само един живот, не можем нито да го сравним с предишните си животи, нито да го усъвършенстваме в бъдещите си животи.
Мозъкът изглежда разполага със специална област, която можем да наречем поетична памет и която записва всичко, което ни очарова или докосва, което прави живота ни красив... Любовта започва с метафора. Което ще рече, любовта започва в момента, в който една жена въведе първата си дума в нашата поетична памет.
- Една единствена метафора може да роди любов.
- И в това се крие цялото тежко положение на човека. Човешкото време не се върти в кръг - тече напред по права линия. Ето защо човек не може да бъде щастлив: щастието е копнежът за повторение.
- Любовта е като империя: когато идеята, върху която са основани, се разпадне, те също избледняват.
- И какво може да струва животът, ако първата репетиция за живота е самият живот?
- Единствената връзка, която може да направи и двамата партньори щастливи, е тази, в която сантименталността няма място и никой от партньорите не претендира за живота и свободата на другия.
Целите, които преследваме, винаги са завоалирани. Момиче, което копнее за брак, копнее за нещо, за което не знае нищо. Момчето, което жадува за слава, няма представа какво е слава. Нещото, което придава смисъл на всяко наше движение, винаги е напълно непознато за нас.
- Флиртът е обещание за сексуален контакт без гаранция.
Когато искаме да дадем израз на драматична ситуация в живота си, ние сме склонни да използваме метафори за тежест. Казваме, че нещо ни е станало голямо бреме. Или носим бремето, или се проваляме и падаме с него, борим се с него, печелим или губим. А Сабина - какво я беше обзело? Нищо. Беше напуснала мъж, защото й се искаше да го напусне. Беше ли я преследвал? Дали се е опитал да й отмъсти? Не. Нейната драма беше драма не на тежестта, а на лекотата. Това, което се падна на нейната участ, не беше бремето, а непоносимата лекота на битието.“
„Обича ли ме? Той обича ли някого повече от мен? Той обича ли ме повече, отколкото аз него?“ Може би всички въпроси, които задаваме на любовта, за да я измерим, тестваме, изследваме и запазим, имат допълнителен ефект – да я съкратят. Може би причината, поради която не можем да обичаме, е, че копнеем да бъдем обичани, тоест изискваме нещо (любов) от партньора си, вместо да му се предадем без искане и да не искаме нищо друго освен неговата компания.
„Защо никога не използваш силата си срещу мен?" - попита тя.
„Защото любовта означава да се отречеш от силата" - прошепна Франц.
- Единствените наистина сериозни въпроси са тези, които дори дете може да формулира. Само най-наивните въпроси са наистина сериозни. Те са въпросите без отговор. Въпрос без отговор е бариера, която не може да бъде пробита. С други думи, въпросите без отговор определят границата на човешките възможности, описват границите на човешкото съществуване.
- Това, което се случва само веднъж, казва немската поговорка, може и да не се е случило изобщо. Ако имаме само един живот да живеем, може и да не сме живели изобщо.
Още по темата:
Колко здраво жените стискат веригите, които ги оковават!
124 г. от рождението на майката на Скарлет О'Хара – Маргарет Мичъл
Донесе ми от ветрове заръка, пожари звездни, за да не тъжа...
91 години от рождението на Евтим Евтимов
За паралелните вселени на войната и мира
Турски дигитален художник преплете два свята в невероятно въздействащ колаж
На 23 октомври идва „Най-смешното шоу завинаги навсякъде и само за вас”
„Заглавието е иронично, но и не е, тъй като живеем във века на рекламата“, намига Ива Тодорова
Разширих си клетката, за да не могат да ме дърпат и скубят
На 92 г. почина големият български художник Иван Вукадинов
Подбрани филми за Земята и Космоса ще се излъчват безплатно в столични паркове
На прожекциите в идните дни може да спечелите и брой на Списание 8
Това, което другите наричат лудост - за мен е единственият разумен начин да обичаш
Франзсоаз Саган: Нищо не предизвиква ревност така, както смехът
Картина на ван Гог разкрива дълбоко разбиране на природните феномени
Изследват дали художникът е изучавал процесите на атмосферната турбуленция или просто е бил крайно наблюдателен
Когато една врата се затваря и друга се отваря, вероятно си в затвора
Вечните смешки на Джон Клийз от „Монти Пайтън“
40-ото издание на Аполония завърши с вълнуващ концерт на „Фондацията“
Кирил Маричков беше удостоен със статуетката – знак на „Аполония“, за участието му през годините във Фестивала
Какво би било човечеството, ако не познаваше цветята?
Мълчанието е елементът, в който великите неща се оформят, пише авторът на „Синята птица“
Виена търси нов оригинален прочит на валса „На хубавия син Дунав“
Обявен е международен конкурс за нестандартно изобразяване на вечната музика
Ален Делон: „Бих могъл да ударя човек, но не и животно“
Светът скърби за своя любимец от киното - мъжа с най-дълбокия син поглед и с най-пленителната усмивка
Х.Уелс: Всички имаме свои машини на времето
Никой не би повярвал, че този свят е наблюдаван отблизо от интелекти, по-големи от човешкия