Подкрепете ни!




Изкуство2 декември 2023

„Утопия“: прожекция на късо кино за дълъг размисъл

Потопете се в утопичното късометражно кино на 13 декември в София

„Утопия“: прожекция на късо кино за дълъг размисъл
Преди да се впуснем в коледните празници, от екипа на „Кинематограф“ са ни подготвили пътешествие из парадоксалните земи на вероятно най-великата мечта на човечеството – тази за съвършеното общество, което съжителства в съзвучие, изтъкано от справедливи закони, разбирателство и всеобщо щастие. Но дали тази мечта не е всъщност кошмар и каква е цената, която трябва да платим, за да я постигнем?

Редакторите на платформата за късометражно кино са подготвили подбора „Утопия: Късо кино за дълъг размисъл“, за да ни въвлекат в ребусите на утопичните копнежи.
Оказва се, че нашето съвремие е плодородна почва по-скоро за противоположния жанр в литература и кино – антиутопия или дистопия. Любопитно е, че както в художествените произведения, така и в действителността, някои от най-ужасните и разрушителни събития са предшествани от сляпата вяра, че именно това е пътят към по-добро състояние на света, а двете взаимоотричащи се понятия изглеждат неразривно свързани.
На 13 декември от 19:30 ч. в „Сине Гранд“, София ще можем да се потопим в провокативната вселена на утопичното късометражно кино, а преди това събитието ще гостува в Благоевград и в Бургас.

Събитието се провежда като част от пилотния проект „Киноклуб София“, който се осъществява с финансовата подкрепа на Столичната община.
 


Гвоздеят в програмата за вечерта е „Кокичета в края на влака“ (2022) на режисьора Галина Георгиева. Филм, разказващ за жена, която се бори за правото си на държавно подпомогнато самоубийство, но намира нова причина да живее, след като последните й три кокичета се оказват способни да произвеждат безплатна енергия за всички. Заглавието е подбрано в късометражната програма на „София Филм Фест“, както и на МФФ „Краков 2022“.


 
Второто българско присъствие ще бъде филмът „Ви“ (2021) на режисьора Деян Цвятков. Изпълнена в естетиката на ретро футуризма, историята разказва за революционния софтуер Ви, кръстен на неговия създател Виктор (Йордан Ръсин). Програмата му възпроизвежда в служителите на една компания кошмарни сънища и използва техните чувства, за да създаде непозната до този момент изчислителна мощност. Те биват вързани към устройства, които засичат тяхната мозъчна дейност, преобразуват я и така захранват централната система, която, както се твърди от безскрупулния представител на компанията Тони (Иво Аръков), притежава производствена мощност без аналог. Всичко върви по план, докато един ден в поредния кошмар, администраторът на съновната реалност Виктор не среща случайно Лора (Костадинка Аратлъкова). През 2021 г. „Ви“ спечели наградата за най-добър късометражен филм на международния фестивал за научна фантастика в Берлин (Berlin Sci-Fi Filmfest).  

Сред другите филми за вечерта има заглавия от Франция, САЩ, Китай, Норвегия и Испания. Зрителите ще имат възможността да се разходят из останалата без сняг Антарктида, да видят как Айфеловата кула е изхвърлена като ненужен боклук и да бягат от федерални агенти роботи в Банкок. Един подбор, който ще предизвика въображението, както на любителите на научната фантастика, така и на всеки, който някога си е представял как би изглеждало бъдещето на човечеството.   

Научете повече за съвместната кампания на Списание 8 и „Кинематограф“ тук
Следете пълната програма тук.

Още по темата:

Колко здраво жените стискат веригите, които ги оковават! Изкуство

Колко здраво жените стискат веригите, които ги оковават!

124 г. от рождението на майката на Скарлет О'Хара – Маргарет Мичъл

За паралелните вселени на войната и мира Изкуство

За паралелните вселени на войната и мира

Турски дигитален художник преплете два свята в невероятно въздействащ колаж

На 23 октомври идва „Най-смешното шоу завинаги навсякъде и само за вас” Изкуство

На 23 октомври идва „Най-смешното шоу завинаги навсякъде и само за вас”

„Заглавието е иронично, но и не е, тъй като живеем във века на рекламата“, намига Ива Тодорова

Черен кон ли умира там на белия сняг... Изкуство

Черен кон ли умира там на белия сняг...

На 79 г. си отиде Кирил Маричков

Разширих си клетката, за да не могат да ме дърпат и скубят Изкуство

Разширих си клетката, за да не могат да ме дърпат и скубят

На 92 г. почина големият български художник Иван Вукадинов

Подбрани филми за Земята и Космоса ще се излъчват безплатно в столични паркове Изкуство

Подбрани филми за Земята и Космоса ще се излъчват безплатно в столични паркове

На прожекциите в идните дни може да спечелите и брой на Списание 8

Това, което другите наричат лудост - за мен е единственият разумен начин да обичаш Изкуство

Това, което другите наричат лудост - за мен е единственият разумен начин да обичаш

Франзсоаз Саган: Нищо не предизвиква ревност така, както смехът

Картина на ван Гог разкрива дълбоко разбиране на природните феномени Изкуство

Картина на ван Гог разкрива дълбоко разбиране на природните феномени

Изследват дали художникът е изучавал процесите на атмосферната турбуленция или просто е бил крайно наблюдателен

Как умира лимоновото дърво Изкуство

Как умира лимоновото дърво

Когато бунтът на плодородието вещае погибел

40-ото издание на Аполония завърши с вълнуващ концерт на „Фондацията“ Изкуство

40-ото издание на Аполония завърши с вълнуващ концерт на „Фондацията“

Кирил Маричков беше удостоен със статуетката – знак на „Аполония“, за участието му през годините във Фестивала

Какво би било човечеството, ако не познаваше цветята? Изкуство

Какво би било човечеството, ако не познаваше цветята?

Мълчанието е елементът, в който великите неща се оформят, пише авторът на „Синята птица“

Виена търси нов оригинален прочит на валса „На хубавия син Дунав“ Изкуство

Виена търси нов оригинален прочит на валса „На хубавия син Дунав“

Обявен е международен конкурс за нестандартно изобразяване на вечната музика

Ален Делон: „Бих могъл да ударя човек, но не и животно“ Изкуство

Ален Делон: „Бих могъл да ударя човек, но не и животно“

Светът скърби за своя любимец от киното - мъжа с най-дълбокия син поглед и с най-пленителната усмивка

Х.Уелс: Всички имаме свои машини на времето Изкуство

Х.Уелс: Всички имаме свои машини на времето

Никой не би повярвал, че този свят е наблюдаван отблизо от интелекти, по-големи от човешкия