
Худ. Ян Вермеер ван Делфт, Wikimedia Commons
Британският историк Андрю Греъм-Диксън предлага нова теория за самоличността на мистериозната фигура в прочутата картина на Йоханес Вермеер – „Момичето с перлената обеца“. Според него, моделът е Магдалена ван Рейвен, дъщеря на основните покровители на художника – Мария де Кнайт и Питер Клаес ван Рейвен. До края на месеца в „Лондон Таймс“ ще бъде публикувана книгата на Греъм-Диксън „Вермеер: Изгубен и намерен живот“ – тя е плод на 12-годишните му разследвания по темата. 
Греъм-Диксън свързва религиозните убеждения на семейството – ремонстранти и колегианти, с духовната атмосфера на картината. Той тълкува образа като символ на Мария Магдалена, в момента, в който разпознава възкръсналия Христос. Огромната перла пък е символ на душата.
Историкът открива и местоположението на дома на покровителите – „Златния орел“ в Делфт, близо до църква на ремонстрантите. Това подкрепя идеята, че картината е била създадена по повод кръщението на Магдалена, когато тя е била около 12-годишна.
Ремонстрантите са религиозно движение, възникнало в Нидерландия в началото на XVII век като отклонение от официалната Холандска реформатска църква. Те са последователи на Якоб Арминиус, който се противопоставя на строгите калвинистки учения, особено на доктрината за предопределението. А колегиантите пък са малка религиозна общност, възникнала в Нидерландия през XVII век, като реакция срещу официалните църковни структури и догми. Те произлизат от среди, близки до ремонстрантите, но се отличават със своята антиавторитарна и свободомислеща практика на вярата.
В подкрепа на теорията си, че момичето символизира Мария-Магдалена, авторът на книгата цитира Евангелието от Йоан, където Мария Магдалена разпознава Исус след възкресението. Според него, изразът на лицето в картината – леко отворените устни, влажните очи и обърнатият поглед – възпроизвеждат този момент на откровение. Дори изборът на име – Магдалена – е натоварен със символика, тъй като това е второто момиче в семейството, кръстено на Мария Магдалена. 
„Да бъдеш кръстена Магдалена означава да носиш отговорността да съхраниш мига на една заветна среща в паметта си,“ пише Греъм-Диксън. Картината на Вермеер е създадена, за да призовава и поддържа този момент ежедневно, насочвайки молитвите на Магдалена и поставяйки я винаги в присъствието на Христос, коментира в статията си в белгийския сайт Artnet Ричард Уидингтън. 
Въпреки убедителната аргументация на британския изследовател, кураторите от музея Маурицхойс в Хага, където се намира оригиналът на платното, остават скептични. Те посочват, че картината е описана в аукционен каталог от 1696 г. като „трони“ – тип художествено изследване на характер, а не портрет. Екзотичният тюрбан и прекалено голямата перла не съответстват на реалистичен портрет от епохата.
  

