favorites basket
user
Изкуство22 октомври 2025

Британски историк откри кое е „Момичето с перлената обеца“

Андрю Греъм-Диксън намира данни за модела, позирал за картината, но тълкуванията му са библейски

Худ. Ян Вермеер ван Делфт, Wikimedia Commons
Худ. Ян Вермеер ван Делфт, Wikimedia Commons
Британският историк Андрю Греъм-Диксън предлага нова теория за самоличността на мистериозната фигура в прочутата картина на Йоханес Вермеер – „Момичето с перлената обеца“. Според него, моделът е Магдалена ван Рейвен, дъщеря на основните покровители на художника – Мария де Кнайт и Питер Клаес ван Рейвен. До края на месеца в „Лондон Таймс“ ще бъде публикувана книгата на Греъм-Диксън „Вермеер: Изгубен и намерен живот“ – тя е плод на 12-годишните му разследвания по темата. 

Греъм-Диксън свързва религиозните убеждения на семейството – ремонстранти и колегианти, с духовната атмосфера на картината. Той тълкува образа като символ на Мария Магдалена, в момента, в който разпознава възкръсналия Христос. Огромната перла пък е символ на душата.

Историкът открива и местоположението на дома на покровителите – „Златния орел“ в Делфт, близо до църква на ремонстрантите. Това подкрепя идеята, че картината е била създадена по повод кръщението на Магдалена, когато тя е била около 12-годишна.

Ремонстрантите са религиозно движение, възникнало в Нидерландия в началото на XVII век като отклонение от официалната Холандска реформатска църква. Те са последователи на Якоб Арминиус, който се противопоставя на строгите калвинистки учения, особено на доктрината за предопределението. А колегиантите пък са малка религиозна общност, възникнала в Нидерландия през XVII век, като реакция срещу официалните църковни структури и догми. Те произлизат от среди, близки до ремонстрантите, но се отличават със своята антиавторитарна и свободомислеща практика на вярата.

В подкрепа на теорията си, че момичето символизира Мария-Магдалена, авторът на книгата цитира Евангелието от Йоан, където Мария Магдалена разпознава Исус след възкресението. Според него, изразът на лицето в картината – леко отворените устни, влажните очи и обърнатият поглед – възпроизвеждат този момент на откровение. Дори изборът на име – Магдалена – е натоварен със символика, тъй като това е второто момиче в семейството, кръстено на Мария Магдалена. 

„Да бъдеш кръстена Магдалена означава да носиш отговорността да съхраниш мига на една заветна среща в паметта си,“ пише Греъм-Диксън. Картината на Вермеер е създадена, за да призовава и поддържа този момент ежедневно, насочвайки молитвите на Магдалена и поставяйки я винаги в присъствието на Христос, коментира в статията си в белгийския сайт Artnet Ричард Уидингтън. 

Въпреки убедителната аргументация на британския изследовател, кураторите от музея Маурицхойс в Хага, където се намира оригиналът на платното, остават скептични. Те посочват, че картината е описана в аукционен каталог от 1696 г. като „трони“ – тип художествено изследване на характер, а не портрет. Екзотичният тюрбан и прекалено голямата перла не съответстват на реалистичен портрет от епохата.
ПОДКРЕПИ НИ

Още по темата:

Абонирай се за нашия бюлетин

Не забравяй да се абонираш за нашия бюлетин, който ще те уведомява за активни промоции, нови продукти и случващото се при нас.