Лондон през XIX век. Невероятна бедност, престъпност и легла-ковчези
Богати лондончани се развличали, маскирайки се като просяци
Снимки: Wikipedia Commons
През XIX век в Лондон не всеки е имал удобството да притежава собствено легло. Бедността била един от главните социални и битови проблеми на общината. Без дом оставали цели семейства, но и много често ирландски черноработници, пристигнали в Лондон, за да участват в строежа на железопътните линии.
Бездомни хора намирали подслон в специално обособени за тази цел нощни приюти. Те били евтини, но неподдържани и със съмнителни хигиенни условия – един и същ чаршаф бил люлка за повече от един гостенин. Алтернативата обаче била улицата. Или леглата-ковчези.
Благотворителни организации като „Армия на спасението“ и др., които започнали своята дейност към края на XIX век, предлагали по-ужасяващи условия и от нощните приюти – пренощуване на стол срещу 1 пени, 4 пенса за по-удобните легла.
По това време из лондонските улици е бродил и Джак Изкормвача, който не е бил единственият сериен убиец в Лондон през XIX век. Понякога пренощуването в приют или в легло-ковчег можело да спаси живота на бездомника.
Журналисти от тогава описвали мизерното битие в бедните квартали: деца играели и се къпели в мръсните потоци на лондонската канализация и дори пиели вода от същите тези канали, в които ежедневно хората изхвърляли кофи боклук. Братчетата на Гаврош започвали работа на 7-годишна възраст като чистачи на улици и комини или като строители на корабния док, за да се борят с оцеляването.
Момичетата най-често отивали във фабриките за кибрит, в които работели за жълти стотинки по 14 часа на ден, олицетворявайки изцяло образа на Малката кибритопродавачка.
Децата, които не работели, били въвличани в криминалния живот и ставали най-често джебчии и крадци в организирани детски банди и поемали злочести по своя „приключенски“ път по стъпките на Оливър Туист.
Нечовешките условия в бедните квартали на Лондон през XIX век имали своите последствия – чести самоубийства и висока детска смъртност. Статистиките показват, че 1 от 4 деца не доживявали своя първи рожден ден.
Изоставени от съдбата и от Кралицата, презрените жители в бедните квартали на Лондон били любима тема на по-висшите класи на обществото. Бедняците ставали обект на подигравки и обвинения, предразсъдъци, арогантност и апатия. Много от богатите, потънали в невежество, дори отричали съществуването на тези прослойки, възприемайки историите просто като градски легенди за един несъществуващ „най-тъмен Лондон“ и terra incognita за тях.
Цинизмът на богатите достигнал дори до изобретението на нов вид развлечение, а именно т.нар. ‘slum tourism’ (бедняшки туризъм). Обикалянето на бедните квартали се превърнало в модерна дейност с развлекателен характер, в която богатите се преобразявали и маскирали като бедни. Този „бедняшки туризъм“ може да е бил израз на лош вкус, но е имал и положително влияние върху тогавашното класово разделение. Появили се кампании, някои от които християнски, водени от чувство за социална справедливост. Училищата и библиотеките също започнали да помагат за бягството от бедността, а върху правителството е бил оказван натиск да подобри санитарните условия и да вземе мерки срещу престъпността в най-бедните квартали на града.
Така до края на века мизерията и бедността вече не са се разглеждали като „болест“, наказание или състояние, което трябва да се игнорира, а като социален симптом, засягащ цялото общество.
Бедността е един от проблемите на обществото на XIX век. Тя не е засягала само Лондон, а е била общоевропейски проблем. Най-достъпното доказателство за това намираме в художествената литература, а именно в творбите „Клетниците“ на Виктор Юго (Франция), „Малката кибритопродавачка“ на Ханс Кристиян Андерсен (Дания), „Оливър Туист“ на Чарлз Дикенс (Англия) и други. От българска страна Христо Смирненски е един от авторите, които се занимават с темата на бедността и града в своите произведения, например в стихотворенията „Братчетата на Гаврош“ и „Цветарка“.
Източник
„Въжените легла“ и ковчезите били евтин начин да прекараш нощта в приют
Още по темата:
Генералът, пред когото са сведени 200 английски бойни знамена
Епопеята при Дойран - нищо не може да спре безумството на храбрите
Личната трагедия на „продавача на щастие“ Дейл Карнеги
Един от най-известните автори на популярна психология умира самотен и болен на 1 ноември 1955 г.
Ти си застъпница на тези, които са в неволя
Това пише в житието на Св. Петка Патриарх Евтимий
Бог винаги отговаря на молитвите, но понякога отговорът е „сигурно се шегуваш“
Джими Картър празнува 100 г.
Възкръсването на България
България получава своето окончателно признание, без да използва военни средства
Поемата „Септември“ от Гео Милев преведена на бенгалски език
Д-р Мридула Гхош е учила самостоятелно български език, превеждала е още Вазов, Ботев и Багряна
В името на патриотизма е извършвано най-страшното насилие през вековете
196 г. от рождението на Лев Толстой
Малка Богородица дарява с рожба и здраве
За този християнски празник каноничните евангелия мълчат
6 септември – великият акт на Съединението
Как младата българска армия осигури териториалната цялост на България
2 милиона души се хващат за ръце по протежение на 600 км в името на свободата
35 години от най-дългата жива верига в света - Балтийския път
Смирението е велика добродетел, която Господ ни е дарувал
15 август - Успение на Пресвета Богородица
Heritage Daily: Край Дебелт е открита най-старата християнска реликва в региона
Сребърен амулет с името на Христос е бил навит на руло, заради страха на ранните християни от преследване
...Бягат угоени грешници из курортите на хлад...
Стихотворение на Хр. Смирненски отпрeди 104 г. развълнува социалните мрежи