Подкрепете ни!




ИсторияЕкатерина Ангелова / 11 ноември 2021

Амелия Еърхарт: Живот до смърт в небесата

Краят на „Кралицата на въздуха” е обвит в мистерия


снимки: Wikipedia
снимки: Wikipedia
Амелия Еърхарт е един от символите в женската авиация и авиацията въобще. Тя завоюва множество световни рекорди в летенето и става известна като „Кралицата на въздуха“. Историята й е вдъхновяваща, а краят й е обвит в мистерия и неизвестност.

Амелия Еърхарт или просто Мили, както галено я наричат близките й, се ражда на 24 юли 1897 г. в щата Канзас, САЩ.  До тийнейджърските си години бъдещата авиаторка се обучава вкъщи от своята майка, баба и гувернантка. Майката й – Еми, от малка й дава пример за това какво значи да си смел. Тя е първата жена, изкачила Пайкс Пийк в САЩ, с внушителната височина от 4300 м.

В края на Първата световна война, виждайки завръщането на ранените войници, Амелия Еърхарт решава да стане медицинска сестра. През 1918 г. с нахлуването на Испанския грип и докато лекува болните, самата тя става жертва на заразата.

През същата година посещава авиошоу с ефектни демонстрации на пилот от войната и се запалва по идеята тя самата да полети в небесата. Започва вдъхновяващия си живот на летец във време, когато жените авиатори са изключителна рядкост. Първият й полет е през 1920 г., когато тя е 23-годишна.
Шест месеца по-късно Амелия Еърхарт купува първия си самолет, който струва 2 хиляди долара и който кръщава галено Канарчето. Начинаещата авиаторка успява да издигне самолета си до 14 хил. фута височина, с което поставя световен рекорд за жените летци.

През 20-те години на миналия век Америка е покосена от тежка финансова криза. Парите са кът и Амелия е принудена да продаде своето Канарче и да започне работа като учител и социален работник. Същевременно започва да пише статии за няколко американски печатни издания, свързани с авиацията.
Появява се предложение, на което жадната за приключения дама не може да откаже. Попитана е дали би искала да прелети над Атлантика. Тя, разбира се, приема и се отправя на дълго пътешествие с двама свои колеги – мъже. Но да бъде просто придружител не й стига. Еърхарт решава да повтори опита, този път сама.


Това се случва през 1932 г. Всичко се нарежда точно така, както си го е пожелава, и тя става първата жена прелетяла сама през Атлантическия океан. Полетът продължава цели 15 часа и се смята за най-голямото постижение на Еърхарт. По-рано (през 1928 г.) прави полет сама и до Северна Америка и обратно. Както вероятно се досещате, тя е първата жена, която осъществява такъв.

Безстрашната Амелия постепенно опитомява небесната шир. Тя става първия човек, летял сам от Хавайските острови до Калифорния, от Лос Анджелис до Мексико сити, от Мексико сити до Ню Йорк и още много дестинации, непрелитани до момента. Тя се превръща в истинска знаменитост, а американската преса започва да я нарича „Кралицата на въздуха“.

През 1931 г. смелата авиаторка се жени за Джордж Путнам, с когото се запознава две години по-рано. По това време той е женен, но се развежда, за да мине отново под венчилото с новата си избраница – Амелия Еърхарт, в която е безумно влюбен. В деня на сватбата тя изпраща писмо по куриер до него, в което пише:
„Трябва да разбереш, че нито ти трябва да спазваш средновековните норми за преданост към мен, нито аз се чувствам обвързана с тях".
Без граници в небето и без граници в любовта. Но това далеч не означава безразборни връзки и разврат. А просто, че всеки от партньорите сам поема отговорността за своите действия и отношението си към другия. Тя гледа либерално на брака и в този контекст – отказва да смени фамилното си име. През същата година Еърхарт поставя нов световен рекорд. Този път за височинно издигане – достига 18 415 фута.

Смелата авиаторка става фигура, на която всички се възхищават и почти няма човек, който да не е чувал за нея и подвизите й в небето. Тя се превръща в една от най-известните жени пилоти в съвременния свят, такава остава и до днес в историята на авиацията.



Последният полет на Амелия Еърхарт трябва да е околосветски
. Той щял да бъде най-дългият такъв – 47 хил. км. Това означава нов рекорд, записан на сметката на легендарната авиаторка. Обиколката започва на 20 юни 1937 г. Всичко върви по план до 2 юли. Амелия и вторият пилот – Фред Нунан, са само на 11 хил. км. от крайната си цел, когато самолетът им изчезва мистериозно над Тихия океан. Това е един от най-загадъчните случаи в историята на авиацията, който остава неразрешен и до днес.

Въпреки мащабните издирвателни операции на американското правителство и лично на Путнам, който не може да се примири с неизвестността и не се отказва да търси своята любима, резултат няма. Щателно са претърсени всички острови в Тихия океан, над които е летял самолетът на Амелия Еърхарт, но останки от него така и не са намерени. Не са открити и телата на пилотите.
Преди фаталното излитане Амелия Еърхарт пише в писмо до съпруга си. Ето и част от него:
„Моля те, разбери, че съм съвсем наясно с рисковете. Искам да го направя, защото искам да го направя. Жените, също като мъжете, трябва да опитват да постигнат невъзможното. Когато се провалят, техният провал трябва да служи като предизвикателство за останалите".
Има много хипотези за това какво всъщност се е случило с изчезналия самолет и неговите навигатори. Основната сред тях е, че горивото на летателния апарат е свършило и той е паднал някъде из дълбините на океана. Според друга самолетът се е разбил и е паднал край остров Гарднър. Някои по-смели предположения стигат дори до там, че самолетът се е разбил край архипелага Сайпан, Еърхарт и спътникът й са хванати живи в плен и след това са екзекутирани от местното население.

Каквато и да е истината, едно е сигурно – примерът и постиженията на Амелия Еърхарт са записани със златни букви в историята на авиацията. Те са вдъхновили много други жени да се докоснат и да овладеят въздушното пространство, стремейки се да достигнат и дори да подобрят рекордите на Еърхарт. Колкото до нейното изчезване – какъв по-логичен начин да си отиде от този свят?

Още по темата:

Видях колко е прекрасна нашата планета, нека да я пазим! История

Видях колко е прекрасна нашата планета, нека да я пазим!

63 години от първия полет на човек в Космоса

Как едно затъмнение спаси Христофор Колумб и моряците му от гибел История

Как едно затъмнение спаси Христофор Колумб и моряците му от гибел

Историята на една шашма от 29 февруари 1504 г. в Ямайка

Как древните цивилизации са реагирали на затъмненията История

Как древните цивилизации са реагирали на затъмненията

Предците ни смятали, че небесните явления са послания от боговете, знак за прекратяване на война или напускане на местообитание

Средновековните жени са използвали неофициални социални мрежи История

Средновековните жени са използвали неофициални социални мрежи

Споделяли здравословни проблеми и медицински съвети, точно както и днес

Когато небето и Земята си прощават История

Когато небето и Земята си прощават

На Сирни заговезни, или Прошкинден искаме и даваме прошка, за да сме с чисти сърца и в мир

Не отстъпваме. Умираме на място до последния човек. История

Не отстъпваме. Умираме на място до последния човек.

Шипченската епопея: „Хора ли отбиваха атаките на противника – смъртни ли са те?”

Баба Марта не е баба! История

Баба Марта не е баба!

Тя е булка, мартеницата е разветият й сватбен чаршаф. Пижо и Пенда са нашите Ин и Ян.

Какво щеше да се случи, ако нямаше високосни години История

Какво щеше да се случи, ако нямаше високосни години

Ако нямате календар за 2024 г., можете да ползвате от 1996-а или от 1968-а

Концесионери посягат на светилището на Асклепий в земите на манастира „Св. Св. Петър и Пав История

Концесионери посягат на светилището на Асклепий в земите на манастира „Св. Св. Петър и Павел“

Историци и археолози с петиция срещу решението в местността „Хайдушко кладенче“ да се добиват инертни материали

Трифоновден – 1 или 14 февруари? История

Трифоновден – 1 или 14 февруари?

В празничността на тези дни могат да бъдат различени много предхристиянски вярвания, които нашият народ е съхранил

И преди 300 г. да си кръчмар, кафеджия, аптекар и пивовар е било доходоносно История

И преди 300 г. да си кръчмар, кафеджия, аптекар и пивовар е било доходоносно

Кратка ретроспекция на най-разпространените професии през XVIII век

Атанас си мина и зимата замина История

Атанас си мина и зимата замина

В българските народни представи св. Атанас бил един от шестимата братя юнаци, които си поделили небето и земята в началото на света

Народе, кълве те секи, кой отде помине – и турчин, и поп, и дявол... История

Народе, кълве те секи, кой отде помине – и турчин, и поп, и дявол...

Яворов: Истинската вяра е да умреш като Ботев за една идея, дори когато знаеш, че е предварително обречена

Пет древни тълкувания за символа на Дървото на живота История

Пет древни тълкувания за символа на Дървото на живота

Красивият символ на Творението присъства в много култури от векове

Коледа с врага История

Коледа с врага

И през Първата, и през Втората световна война сражаващи се от двете страни слагат оръжие и празнуват заедно