Подкрепете ни!




История23 август 2022

Последната „вещица“ от Салем оневинена в Масачузетс след 329 години

Елизабет Джонсън е обвинена през 1693 г. във вещерство и в почит към Сатаната

Изображение: Wikimedia.org
Изображение: Wikimedia.org


След 329 години, благодарение на учителка по гражданско образование в осми клас, една жена от епохата на Салем беше официално оневинена от поклонничество на дявола. 

През 1693 г. Елизабет Джонсън е сред 30-те души, осъдени вследствие на масовата вещерска истерия в района на Салем. Тя е единствената, която по-късно не е била оневинена от законодателната институция на щата. „Оневиняването" дойде като част от специален законопроект, подписан в края на юли от губернатора Чарли Бейкър. 

За това, че Джонсън не е вещица и от нея трябва да бъде снето обвинението в служба на Сатаната, в продължение на три години проповядва пред учениците си Кари Ла Пиер, учителка по гражданско образование в осми клас в Северен Андовър. Там е живяла Джонсън преди повече от три века. Освен че надъхва учениците си да се борят срещу тази неправда, Ла Пиер задълбочено изучава всички архиви по случая, успява да се свърже с представители на законодателната власт, да помогне при изготвянето на нов проектозакон и да лобира пред държавни служители. 

Когато учителката решава да се бори за реабилитация на  „вещицата", отначало не среща разбиране. Децата от осми клас се вълнуват от съвсем други проблеми. Някои от тях дори не разбрали, че става дума за покойна от три века жена.

Джонсън е на 22 години, когато получава смъртна присъда за връзка с Принца на мрака. Имала е значителни увреждания в развитието. Дядо й я нарича по време на процеса  „проста в най-добрия случай", а бостънският търговец Робърт Калеф, който се противопоставя на преследването на вещици, описва Джонсън и другата обвиняема - Мери Пост като „две от най-безсмислените и невежи същества, които някой някога е виждал".  

От 156 души, обвинени в магьосничество в окръг Есекс в североизточната част на Масачузетс, само 12 са живели в Салем. Всички селища в окръга (с изключение на три) са били обвинени във вещерство, най-много са осъдените от Андовър - 45. Салем е център на окръга, там са се провеждали процесите и екзекуциите. 

Смъртната присъдата на Джонсън е смекчена от тогавашния губернатор Уилям Фипс. Вероятно се е признала за виновна, защото документите от онова време сочат, че нарочените за вещици са умъртвявани само ако заявят, че са невинни. Ако си признаели, бивали пощадени.

След като истерията по случая Салем утихнала, много от осъдените (или техните семейства) подали петиции за отмяна на присъдите. Джонсън подала жалба през 1712 г., но тя била отхвърлена. Не е ясно защо.

Законодателният орган на Масачузетс приел законопроекти за оневиняване на обвиняемите първо през 1957 г., малко след като Артър Милър в пиесата си  „The Crucible" разказал за процесите в Салем, и отново през 2001 г. Законопроектите се отнасят предимно за осъдените на смърт  „вещици и вещери". Джонсън отново е пренебрегната и реабилитирана едва сега, през юли 2022 г.  

Смята се, че Джонсън е починала през 1747 г. и е погребана в немаркиран гроб в Old Burying Ground в Северен Андовър. 

Източник

Още по темата:

Видях колко е прекрасна нашата планета, нека да я пазим! История

Видях колко е прекрасна нашата планета, нека да я пазим!

63 години от първия полет на човек в Космоса

Как едно затъмнение спаси Христофор Колумб и моряците му от гибел История

Как едно затъмнение спаси Христофор Колумб и моряците му от гибел

Историята на една шашма от 29 февруари 1504 г. в Ямайка

Как древните цивилизации са реагирали на затъмненията История

Как древните цивилизации са реагирали на затъмненията

Предците ни смятали, че небесните явления са послания от боговете, знак за прекратяване на война или напускане на местообитание

Средновековните жени са използвали неофициални социални мрежи История

Средновековните жени са използвали неофициални социални мрежи

Споделяли здравословни проблеми и медицински съвети, точно както и днес

Когато небето и Земята си прощават История

Когато небето и Земята си прощават

На Сирни заговезни, или Прошкинден искаме и даваме прошка, за да сме с чисти сърца и в мир

Не отстъпваме. Умираме на място до последния човек. История

Не отстъпваме. Умираме на място до последния човек.

Шипченската епопея: „Хора ли отбиваха атаките на противника – смъртни ли са те?”

Баба Марта не е баба! История

Баба Марта не е баба!

Тя е булка, мартеницата е разветият й сватбен чаршаф. Пижо и Пенда са нашите Ин и Ян.

Какво щеше да се случи, ако нямаше високосни години История

Какво щеше да се случи, ако нямаше високосни години

Ако нямате календар за 2024 г., можете да ползвате от 1996-а или от 1968-а

Концесионери посягат на светилището на Асклепий в земите на манастира „Св. Св. Петър и Пав История

Концесионери посягат на светилището на Асклепий в земите на манастира „Св. Св. Петър и Павел“

Историци и археолози с петиция срещу решението в местността „Хайдушко кладенче“ да се добиват инертни материали

Трифоновден – 1 или 14 февруари? История

Трифоновден – 1 или 14 февруари?

В празничността на тези дни могат да бъдат различени много предхристиянски вярвания, които нашият народ е съхранил

И преди 300 г. да си кръчмар, кафеджия, аптекар и пивовар е било доходоносно История

И преди 300 г. да си кръчмар, кафеджия, аптекар и пивовар е било доходоносно

Кратка ретроспекция на най-разпространените професии през XVIII век

Атанас си мина и зимата замина История

Атанас си мина и зимата замина

В българските народни представи св. Атанас бил един от шестимата братя юнаци, които си поделили небето и земята в началото на света

Народе, кълве те секи, кой отде помине – и турчин, и поп, и дявол... История

Народе, кълве те секи, кой отде помине – и турчин, и поп, и дявол...

Яворов: Истинската вяра е да умреш като Ботев за една идея, дори когато знаеш, че е предварително обречена

Пет древни тълкувания за символа на Дървото на живота История

Пет древни тълкувания за символа на Дървото на живота

Красивият символ на Творението присъства в много култури от векове

Коледа с врага История

Коледа с врага

И през Първата, и през Втората световна война сражаващи се от двете страни слагат оръжие и празнуват заедно



.