Подкрепете ни!




Любопитно5 юли 2019

Европейските градове силно ограничават достъпа до автомобили до центъра

Рестрикциите в Рим, Мадрид, Копенхаген, Париж, Хамбург и др. вече дават резултати

Европейските градове силно ограничават достъпа до автомобили до центъра


Автомобилният трафик се превръща в един от най-големите проблеми на урбанизацията. Освен замърсяването на въздуха, задръстванията също костват разходи и ненужно изгубено време в път. Някой от големите градове в света решават този проблем като забраняват достъпа на частни автомобили до централните си части.

Проектът включва и разкриването на нови пространства за колоездачи и повече пешеходни зони. Някои от по-рано приложените мерки, като подтикването към споделено пътуване и въвеждането на такси за ползване на пътищата, се оказват безрезултатни, защото за хората е трудно да се откажат от удобството да пътуват в личния си автомобил. Затова градоначалниците, освен просто да забранят колите, се опитват и да развият среда, благоприятстваща алтернативните начини на придвижване. Очаква се ползите за околната среда да са огромни и качеството на живот да се подобри значително. През 2014 г. Париж решава да спре достъпа на коли с четни номера в регистрационния номер само за ден и замърсяването на въздуха спада с 30%.

В момента Мадрид е водещ по въведените мерки за намаляване на трафика. През декември 2018 г. започна да влиза в сила ограничението за автомобили с газова уредба, произведени преди 2000 г. и също дизелови такива произведени преди 2006 г. с изключение на тези, които вече имат определено паркомясто, регистрирано предварително. Наредбата също забранява на всеки, който не е жител на Мадрид, да влиза с кола в центъра на града. Още през първия ден на тези рестрикции трафикът намалява с една трета. До 2020 г. се планира мерките да станат дори още по-строги. Но Испания не възнамерява да спре до тук. Барселона вече следва примера на столицата, както и други испански градове се очаква да приемат същия модел за екологично съобразна среда.

Осло пък ограничава автомобилите като част от стратегията за среда без въглероден диоксид, която трябва да се изпълни до 2030 г. Първоначалният план е да се забрани изцяло достъпът на коли до центъра на града, но решението среща отпор у някои политически партии, което налага по-плавен подход. Понастоящем норвежката столица вече е намалила местата за паркиране със 700 бройки. Също така голяма част от града ще бъде реконструирана с цел да се създадат нови велоалеи и пешеходни зони.

Бе установено, че Париж е вторият европейски град с най-мръсен въздух след Москва, което подтикна кмета Ан Идалго да вземе спешни мерки. Коли, произведени преди 1997 г.,  вече е забранено да влизат в централните части през делничните дни, а всяка първа неделя на месеца е със забранен достъп за коли от 10 сутринта до 18:00 ч. Планирано е също някои пътища да се обособят само за електрически автомобили.

Прочети още:
Ограничават колите в Париж заради мръсния въздух
Проблемът е все по-сериозен и в мегаполисите на Азия

Копенхаген е един от най-добре пригодените за колоездачи градове в света. Повече от половината население предпочита да се придвижва с колело до работното си място. Това  също е един от градовете с най-малък брой собственици на автомобили в Европа. Това са навици, които са градени в продължение на десетилетия след като през 1960-те започва изграждането на пътища, пригодени само за велосипеди и пешеходци. Общината обаче смята да вложи още усиля в развитието на тази тенденция като приложи националната забрана за продажба на бензинови и дизелови коли, влизаща в сила от 2030 год. През 2035 г. пък се въвежда забраната за продажба на хибридни автомобили.

Мръсният въздух в Рим застрашава културното наследство. През 2017 г. бе проведено изследване, което показа, че състоянието на 3600 паметници от камък и 60 бронзови скулптури е подложено на риск. За да предотврати вредите, Рим решава да забрани дизеловите автомобили в централните части - решение, което е посрещнато с негодувание от някои граждани.

Хамбург планира да изгради мрежа от зелени площи, покриваща центъра на града. За целта автомобилите ще бъдат премахнати от този район и жителите, както и туристите,  ще могат да се радват на паркове и градини, от които лесно ще могат да достигат до различните административни и бизнес центрове на града. Планирано е също изграждането на път, свързващ крайните квартали с центъра, по който може да се мине само с велосипед или друг екологичен транспорт.
Защо пълното слънчево затъмнение на 8 април предизвиква тревога в САЩ Любопитно

Защо пълното слънчево затъмнение на 8 април предизвиква тревога в САЩ

Училища се затварят и хората са помолени да се запасят с храна, вода и гориво, валят черни прогнози

Английските национали в подкрепа на болните от Алцхаймер Любопитно

Английските национали в подкрепа на болните от Алцхаймер

През второто полувреме в мача с Белгия футболистите бяха без надписи на фланелките си

Финландия остава най-щастливата страна в света за седма година Любопитно

Финландия остава най-щастливата страна в света за седма година

България се качва на 81-о място от 143 държави във веселата класация

Как да се справите с хора, които говорят твърде много Любопитно

Как да се справите с хора, които говорят твърде много

Те просто не могат да се спрат да бърборят, а често дори не осъзнават, че го правят

Астрофизик откри физически недомислия във филма „Дюн: Част втора“ Любопитно

Астрофизик откри физически недомислия във филма „Дюн: Част втора“

Някои детайли, свързани с пясъчните червеи, са ненаучни

Щъркелът Ярен другарува с рибаря Адем 13 години Любопитно

Щъркелът Ярен другарува с рибаря Адем 13 години

Птицата се върна рано при своя приятел тази пролет

Мощен срив в системите на Facebook и Instagram Любопитно

Мощен срив в системите на Facebook и Instagram

Услугите на Meta бяха недостъпни, емисиите спряха, проблеми имаше и с влизането в Google

Наредиха на чиновниците в САЩ да избягват „проблемни“ термини като „майка/баща“ и лични Любопитно

Наредиха на чиновниците в САЩ да избягват „проблемни“ термини като „майка/баща“ и лични местоимения

Държавният секретар Антъни Блинкен инструктирал служителите на Държавния департамент с писмо

Вземи тъмните ми дни и ми донеси светли Любопитно

Вземи тъмните ми дни и ми донеси светли

Какво разказват в Румъния за историята на усукания червено-бял конец

Конете във Виена вече ще са с пластмасови подкови Любопитно

Конете във Виена вече ще са с пластмасови подкови

4000 евро годишно струва на кочияша подмяната, общината обещава субсидии

Исландия възобнови търговския китолов, варварството продължава Любопитно

Исландия възобнови търговския китолов, варварството продължава

Изтребването става „по-хуманно“: забранено е да се убива кит пред очите на малкото му

Кой е авторът – човек или изкуствен интелект? Любопитно

Кой е авторът – човек или изкуствен интелект?

Можем ли да различим създаденото от човека от генерираното от изкуствения интелект? Нека заедно направим един експеримент.

Стотици страници култура безплатно онлайн Любопитно

Стотици страници култура безплатно онлайн

ЮНЕСКО отвори световната дигитална библиотека на 7 езика

Италия планира да построи най-дългия висящ мост в света до Сицилия Любопитно

Италия планира да построи най-дългия висящ мост в света до Сицилия

Мечтите за този проект съществуват още от времената на Древния Рим