Падението на Facebook
Платформата е счупена и нито човек, нито машина могат да я поправят

Илюстрация: Unsplash.com
Пазарът драстично подценява опасността, в която се намира компанията. В много краткосрочен план реакцията на потребителите може просто да попречи на растежа на нейните приходи. В дългосрочен план обаче институционализираният неуспех ще лъсне и недостатъците на Facebook ще превърнат социалната медия в христоматиен пример за това как дори най-мощните компании могат да загинат от своята алчност и корупция.
Според данните, публикувани наскоро от Statcounter, глобалният пазарен дял на Facebook в социалните медии е спаднал от 75,5% през декември 2017 г. на 66,3% през декември 2018 г. Най-големият спад е в САЩ, от 76% - на 52%. Както показват резултатите от проучването на Cowen, публикувани тази седмица, тези спадове в ангажираността ще продължат да потискат печалбите на компанията. Анкетирайки 50 висши купувачи на реклами в САЩ, контролиращи общо 14 милиарда долара в бюджети за дигитални реклами през 2018 г., 18% са заявили , че намаляват разходите си за Facebook. В резултат на това платформата Facebook ще загуби 3% от пазарния си дял.
Без съмнение борбите на Facebook не се отнасят само до гръмки скандални заглавия в медиите. В продължение на години се сриват един след друг различни приоритети за иновации. Най-значимият успех на компанията в областта на „иновациите“ през последните няколко години беше копирането на иновациите на конкурент - крадене на характеристики от Snapchat.
Скандалите обаче най-много осакатиха марката на компанията и разкриха културното загниване във висшите редици. Помислете само за най-сензационните откровения, появили се през 2018-а:
- 17 октомври: The Verge съобщава, че Facebook е знаел за неточности в показателите за гледане на видеоклипове, които предоставя на рекламодатели и марки за повече от година. „Надутите показвания на видеоклипове накараха рекламодателите и медийните компании да залагат твърде много на видеоклипове във Facebook.“
- 14 ноември: „Ню Йорк Таймс" публикува разследващ доклад, който разкрива, че Facebook е наел консервативна PR компания, за да оскверни конкурентите и да сведе до минимум намесата на компанията в изборите в Русия през 2016 г.
- 5 декември: Британските законодатели пускат 250 страници вътрешнокорпоративни имейли от Facebook, които показват, че „ръководителите на компанията бяха безмилостни в амбицията си да събират повече данни от потребителите, да извличат отстъпки от разработчиците и да унищожават евентуални конкуренти“, пише "Ню Йорк Таймс".
- 14 декември: Facebook разкрива, че грешка позволява на разработчиците на приложения на трети страни да имат достъп до снимки, които хората може да не са споделяли публично, като потенциално са засегнати до 6,8 милиона потребители.
- 17 декември: Два доклада на Сената разкриват шокиращите размери на дезинформацията, която Русия разпространява в социалните медийни платформи по време на изборите през 2016 г., Instagram е най-силният инструмент на Кремъл.
- 18 декември: „Ню Йорк Таймс" съобщава, че Facebook е предоставил на най големите световни технологични компании далеч по-широк достъп до потребителски данни, отколкото беше разкрито преди, включително и на руската търсачка Yandex.
- 20 декември: TechCrunch съобщава, че „Групите за чат на WhatsApp се използват за разпространение на незаконна детска порнография, прикрита от пълното криптиране на приложението“.
- 27 декември: „Ню Йорк Таймс" получава 1400 страници от указанията за модериране на Facebook и открива неразбираема бъркотия от объркващ език, пристрастия и очевидни грешки.
Да се разчита на десетки хиляди модератори да анестезират цифровото село е както неадекватно, така и имайки предвид докладваните условия на труд, неетично и експлоататорско. AI (изкуственият интелект) също не е решение. Според Wired Facebook твърди, че 96% от изображенията за възрастни и голите снимки, които потребителите се опитват да качат, сега автоматично се откриват и свалят от AI. Това звучи като успех, но ако се изчислят процентите с грешки се получава следното: че само през третото тримесечие на 2018 г. 1,3 милиона такива изображения са направени публично достъпни (30,8 милиона са свалени).
Още по темата:

Запознайте се с кагу: не лети и има противогаз в човката
Природозащитниците от години се опитват да спасят застрашения вид

Бели щъркели в снега
Българското дружество за защита на птиците ви кани в три гнезда в реално време

Куполни къщи: в лоното на природата
Вече можеш да имаш необикновен дом, който е устойчив, пести пари и можеш да сглобиш сам като детски конструктор

Най-красивото име в света според науката
То е древно, благозвучно и разпознаваемо навсякъде по света

Експедиция в Антарктика доказва на невярващи, че Земята е кръгла
Известен плоскоземец се усъмнява в убежденията си след 24-часовото слънце

Над 40% от американците вярват, че сме живели с динозаврите по едно и също време
Грешната представа е предимно у религиозните хора, атеистите по-често уцелват верния отговор

Бил Гейтс прогнозира двудневна работна седмица до 2035 г., благодарение на AI
Критикуват милиардера за казаното от него в интервюто с Джими Фалън

Хиляди стреснати потребители на социалните мрежи ожалиха мечките в Йелоустоун
Оказа се, че и снимката, и информацията за блокиралите входа на парка гризли са фалшиви

Проектът на НАСА „Първата жена на Луната“ може и да не се осъществи
Споменаванията на цветнокожи и международни партньори в космическите проекти са ограничени според новите разпоредби

„10 Аха! стъпки за помирение“ в нашия магазин
Най-добрият подарък с пожелание за мир и съгласие във взаимоотношенията

10-милионният посетител на Rijksmuseum наистина спал под картина на Рембранд
Основната цел била човекът да не знае, че го очаква нощ в музея

Учен казва, че сме с 50% повече от 8,2 милиарда
Доводът му е неточното преброяване в селските райони